"We are at war..." : an attempt at a discursive analysis of a phrase used in the Czech media in connection with the war in Ukraine
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F23%3A00132330" target="_blank" >RIV/00216224:14230/23:00132330 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kraviarova3" target="_blank" >https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kraviarova3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
„Jsme ve válce…“ : pokus o diskursivní analýzu fráze používané v českých médiích v souvislosti s válkou na Ukrajině
Original language description
Příspěvek představuje pokus o diskursivní analýzu fráze „jsme ve válce“, která se v českém mediálním prostoru začala ve zvýšené míře používat po 24. únoru 2022, kdy Rusko vojensky napadlo sousední Ukrajinu. Tento slovní obrat je však v českém mediálním prostoru přítomen mnohem déle, v posledních letech se používal zejména v mediálních produktech věnujících se islamistickým útokům, uprchlické vlně z r. 2015 a koronavirové pandemii po r. 2020. Nyní jeho exploatace kulminuje v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině. Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak je fráze „jsme ve válce“ instrumentalizována ve snaze prezentovat válku na Ukrajině jako válečný stav, v němž se nachází i český stát a česká společnost, případně celé euroamerické společenství (Západ). Příspěvek se zaměřuje na to, jakým způsobem se ve vybraných mediálních produktech vytváří „my-skupina“ a „oni-skupiny“, kteří jedinci a které skupiny jsou vyzdvihováni/y či naopak vylučováni/y, ale také jaké historické odkazy jsou v souvislosti s válkou na Ukrajině připomínány. Text vychází z teorie sociální konstrukce reality sociologů Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, podle níž je každá realita konstruována sociálně, a proto je třeba analyzovat procesy ustavující to, co je v dané společnosti považováno za „vědění“, jež je veřejnosti zprostředkováváno mj. s pomocí médií. Mediální obsahy totiž nesou ideologickou výbavu, která přisuzuje jedincům, skupinám, událostem či věcem určitou pozici, vykreslovanou buď pozitivně nebo negativně. Mechanismy institucionalizované společnosti, mj. s využitím médií, tak vkládají do vědomí členů společnosti preferované systémy idejí, hodnot a přesvědčení. Tento příspěvek bude využívat teorii ideologie Johna B. Thompsona nabízející terminologii diskursivních mechanismů a strategií.
Czech name
„Jsme ve válce…“ : pokus o diskursivní analýzu fráze používané v českých médiích v souvislosti s válkou na Ukrajině
Czech description
Příspěvek představuje pokus o diskursivní analýzu fráze „jsme ve válce“, která se v českém mediálním prostoru začala ve zvýšené míře používat po 24. únoru 2022, kdy Rusko vojensky napadlo sousední Ukrajinu. Tento slovní obrat je však v českém mediálním prostoru přítomen mnohem déle, v posledních letech se používal zejména v mediálních produktech věnujících se islamistickým útokům, uprchlické vlně z r. 2015 a koronavirové pandemii po r. 2020. Nyní jeho exploatace kulminuje v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině. Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak je fráze „jsme ve válce“ instrumentalizována ve snaze prezentovat válku na Ukrajině jako válečný stav, v němž se nachází i český stát a česká společnost, případně celé euroamerické společenství (Západ). Příspěvek se zaměřuje na to, jakým způsobem se ve vybraných mediálních produktech vytváří „my-skupina“ a „oni-skupiny“, kteří jedinci a které skupiny jsou vyzdvihováni/y či naopak vylučováni/y, ale také jaké historické odkazy jsou v souvislosti s válkou na Ukrajině připomínány. Text vychází z teorie sociální konstrukce reality sociologů Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, podle níž je každá realita konstruována sociálně, a proto je třeba analyzovat procesy ustavující to, co je v dané společnosti považováno za „vědění“, jež je veřejnosti zprostředkováváno mj. s pomocí médií. Mediální obsahy totiž nesou ideologickou výbavu, která přisuzuje jedincům, skupinám, událostem či věcem určitou pozici, vykreslovanou buď pozitivně nebo negativně. Mechanismy institucionalizované společnosti, mj. s využitím médií, tak vkládají do vědomí členů společnosti preferované systémy idejí, hodnot a přesvědčení. Tento příspěvek bude využívat teorii ideologie Johna B. Thompsona nabízející terminologii diskursivních mechanismů a strategií.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50800 - Media and communications
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Médiá a text 8 : variácie mediálneho textu
ISBN
9788055531687
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
67-78
Publisher name
Prešovská univerzita v Prešove
Place of publication
Prešov
Event location
Prešov
Event date
Sep 22, 2022
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—