All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

"We are at war..." : an attempt at a discursive analysis of a phrase used in the Czech media in connection with the war in Ukraine

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F23%3A00132330" target="_blank" >RIV/00216224:14230/23:00132330 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kraviarova3" target="_blank" >https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kraviarova3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    „Jsme ve válce…“ : pokus o diskursivní analýzu fráze používané v českých médiích v souvislosti s válkou na Ukrajině

  • Original language description

    Příspěvek představuje pokus o diskursivní analýzu fráze „jsme ve válce“, která se v českém mediálním prostoru začala ve zvýšené míře používat po 24. únoru 2022, kdy Rusko vojensky napadlo sousední Ukrajinu. Tento slovní obrat je však v českém mediálním prostoru přítomen mnohem déle, v posledních letech se používal zejména v mediálních produktech věnujících se islamistickým útokům, uprchlické vlně z r. 2015 a koronavirové pandemii po r. 2020. Nyní jeho exploatace kulminuje v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině. Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak je fráze „jsme ve válce“ instrumentalizována ve snaze prezentovat válku na Ukrajině jako válečný stav, v němž se nachází i český stát a česká společnost, případně celé euroamerické společenství (Západ). Příspěvek se zaměřuje na to, jakým způsobem se ve vybraných mediálních produktech vytváří „my-skupina“ a „oni-skupiny“, kteří jedinci a které skupiny jsou vyzdvihováni/y či naopak vylučováni/y, ale také jaké historické odkazy jsou v souvislosti s válkou na Ukrajině připomínány. Text vychází z teorie sociální konstrukce reality sociologů Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, podle níž je každá realita konstruována sociálně, a proto je třeba analyzovat procesy ustavující to, co je v dané společnosti považováno za „vědění“, jež je veřejnosti zprostředkováváno mj. s pomocí médií. Mediální obsahy totiž nesou ideologickou výbavu, která přisuzuje jedincům, skupinám, událostem či věcem určitou pozici, vykreslovanou buď pozitivně nebo negativně. Mechanismy institucionalizované společnosti, mj. s využitím médií, tak vkládají do vědomí členů společnosti preferované systémy idejí, hodnot a přesvědčení. Tento příspěvek bude využívat teorii ideologie Johna B. Thompsona nabízející terminologii diskursivních mechanismů a strategií.

  • Czech name

    „Jsme ve válce…“ : pokus o diskursivní analýzu fráze používané v českých médiích v souvislosti s válkou na Ukrajině

  • Czech description

    Příspěvek představuje pokus o diskursivní analýzu fráze „jsme ve válce“, která se v českém mediálním prostoru začala ve zvýšené míře používat po 24. únoru 2022, kdy Rusko vojensky napadlo sousední Ukrajinu. Tento slovní obrat je však v českém mediálním prostoru přítomen mnohem déle, v posledních letech se používal zejména v mediálních produktech věnujících se islamistickým útokům, uprchlické vlně z r. 2015 a koronavirové pandemii po r. 2020. Nyní jeho exploatace kulminuje v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině. Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak je fráze „jsme ve válce“ instrumentalizována ve snaze prezentovat válku na Ukrajině jako válečný stav, v němž se nachází i český stát a česká společnost, případně celé euroamerické společenství (Západ). Příspěvek se zaměřuje na to, jakým způsobem se ve vybraných mediálních produktech vytváří „my-skupina“ a „oni-skupiny“, kteří jedinci a které skupiny jsou vyzdvihováni/y či naopak vylučováni/y, ale také jaké historické odkazy jsou v souvislosti s válkou na Ukrajině připomínány. Text vychází z teorie sociální konstrukce reality sociologů Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, podle níž je každá realita konstruována sociálně, a proto je třeba analyzovat procesy ustavující to, co je v dané společnosti považováno za „vědění“, jež je veřejnosti zprostředkováváno mj. s pomocí médií. Mediální obsahy totiž nesou ideologickou výbavu, která přisuzuje jedincům, skupinám, událostem či věcem určitou pozici, vykreslovanou buď pozitivně nebo negativně. Mechanismy institucionalizované společnosti, mj. s využitím médií, tak vkládají do vědomí členů společnosti preferované systémy idejí, hodnot a přesvědčení. Tento příspěvek bude využívat teorii ideologie Johna B. Thompsona nabízející terminologii diskursivních mechanismů a strategií.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50800 - Media and communications

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Médiá a text 8 : variácie mediálneho textu

  • ISBN

    9788055531687

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    67-78

  • Publisher name

    Prešovská univerzita v Prešove

  • Place of publication

    Prešov

  • Event location

    Prešov

  • Event date

    Sep 22, 2022

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article