Stochastic Games with Branching-Time Winning Objectives
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F06%3A00017108" target="_blank" >RIV/00216224:14330/06:00017108 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Stochastic Games with Branching-Time Winning Objectives
Original language description
We consider stochastic turn-based games where the winning objectives are given by formulae of the branching-time logic PCTL. These games are generally not determined and winning strategies may require memory and/or randomization. Our main results concernhistory-dependent strategies. In particular, we show that the problem whether there exists a history-dependent winning strategy in 1.5-player games is highly undecidable, even for objectives formulated in the L(F^{=5/8},F^{=1},F^{>0},G^{=1}) fragmentof PCTL. On the other hand, we show that the problem becomes decidable (and in fact EXPTIME-complete) for the L(F{=1},F^{>0},G^{=1}) fragment of PCTL, where winning strategies require only finite memory. This result is tight in the sense that winningstrategies for L(F^{=1},F^{>0},G^{=1},G^{>0}) objectives may already require infinite memory.
Czech name
Stochastické hry s výherním kritériem určeným formulí větvícího se času
Czech description
V článku se zkoumají vlastnosti třídy stochastických her, kde je výherní kritérium určeno danou formulí temporální logiky PCTL. Tyto hry obecně nejsou determinované a výherní strategie mohou vyžadovat paměť a/nebo náhodnostní tahy. Hlavní prezentované výsledky se týkají strategií závisejících na historii hry. Zejména je dokázáno, že problém existence výherní strategie závislé na historii je vysoce nerozhodnutelný pro hry s 1.5 hráči, kde výherním kritériem je formule fragmentu L(F^{=5/8},F^{=1},F^{>0},G^{=1}) logiky PCTL. Rovněž je dokázáno, že tento problém je rozhodnutelný (a EXPTIME-úplný) pro fragment L(F{=1},F^{>0},G^{=1}), kde výherní strategie vyžadují pouze konečnou paměť.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
IN - Informatics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0545" target="_blank" >1M0545: Institute for Theoretical Computer Science</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
21th IEEE Symposium on Logic in Computer Science (LICS 2006), 12-15 August 2006, Seattle, Washington, USA, Proceedings
ISBN
0-7695-2631-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
349-358
Publisher name
IEEE Computer Society
Place of publication
Los Alamitos, California
Event location
Seattle, Washington, USA
Event date
Aug 12, 2006
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—