All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Strategy Synthesis for Markov Decision Processes and Branching-Time Logics

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F07%3A00025651" target="_blank" >RIV/00216224:14330/07:00025651 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Strategy Synthesis for Markov Decision Processes and Branching-Time Logics

  • Original language description

    We consider a class of finite 1.5-player games (Markov decision processes) where the winning objectives are specified in the branching-time temporal logic qPECTL* (an extension of the qualitative PCTL*). We study decidability and complexity of existenceof a winning strategy in these games. We identify a fragment of qPECTL* called detPECTL* for which the existence of a winning strategy is decidable in exponential time, and also the winning strategy can be computed in exponential time (if it exists). Consequently we show that every formula of qPECTL* can be translated to a formula of detPECTL* (in exponential time) so that the resulting formula is equivalent to the original one over finite Markov chains. From this we obtain that for the whole qPECTL*, the existence of a winning finite-memory strategy is decidable in double exponential time. An immediate consequence is that the existence of a winning finite-memory strategy is decidable for the qualitative fragment of PCTL* in triple expo

  • Czech name

    Syntéza strategií pro Markovovy rozhodovací procesy a logiky větvícího času

  • Czech description

    Předmětem zkoumání jsou konečné hry jednoho a půl hráče (Markovovy rozhodovací procesy), ve kterých je vítězná podmínka zadána pomocí formule logiky větvícího času qPECTL*, což je rozšíření kvalitativní PCTL*. Zkoumáme rozhodnutelnost a složitost problému existence vítězné strategie v těchto hrách. Popíšeme fragment detPECTL*, pro který je tento problém rozhodnutelný v exponenciálním čase a také ukážeme, že vítěznou strategii lze nalézt v exponenciálním čase, pokud tato existuje. Navíc ukážeme, že každou formuli qPECTL* lze převést na formuli detPECTL*, která je ekvivalentní na všech konečných Markovových řetězcích. Tím dostaneme rozhodnutelnost problému existence konečněpaměťové strategie pro qPECTL*. Přímým důsledkem je rozhodnutelnost problému existence konečněpaměťové strategie pro qPCTL*. Také ukážeme, že pro qPCTL je stejný problém řešitelný v exponenciálním čase. V závěru článku se zabýváme vyjadřovací silou konečně pamětových strategií vzhledem k formulím logiky qPCTL.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    IN - Informatics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0545" target="_blank" >1M0545: Institute for Theoretical Computer Science</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů