Teachers profession and teachers stress
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00019463" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00019463 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Teachers profession and teachers stress
Original language description
Teaching is profession with long tradition and it developed from regular work to profession and whether these are mere special skills or a particular occupation (profession), that is the issue being discussed till now. A certain compromise is the characterization of teaching as a semi-profession, even when countries with a long cultural tradition understood the teaching as a profession especially defined and demanding preparation work. One of possibly definition of teaching profession including its overall teacher training is the view from the aspect of profession demands. Here, we encounter with the phenomenon of teachers stress, which represents specific complex of stresses and stress reactions, which characterize teaching in an interesting way and enable certain understanding of the principle of this profession. We distinguish, in teachers stress, component: 1.physical 2.sensor 3.cognitive 4.emotional 5.social Our more than ten-year researches show, that by researching teachers stre
Czech name
Profese učitele a učitelský stres
Czech description
Učitelství je profese s dlouhou tradicí a vyvíjelo se od zaměstnání k profesi a o tom, zda jde o pouhé speciální dovednosti či o zcela konkrétní povolání (profesi) se vedou spory dodnes. Určitým kompromisem je charakterizování učitelství jako semi-profese, i když země s velkou kulturní tradicí vždy chápali učitelství jako profesi se speciálně definovanou a náročnou přípravou. Jednou z možností vymezení učitelské profese včetně celé přípravy na tuto profesi je pohled z hlediska profesních nároků. Zde sesetkáváme s fenoménem učitelského stresu, který představuje specifický komplex stresů a stresových reakcí, které zajímavě učitelství charakterizují a umožňují určité pochopení podstaty této profese. V učitelském stresu rozlišujeme složku: 1. fyzickou 2.senzorickou 3. kognitivní 4. emocionální 5. sociální Naše více než desetileté výzkumy ukazují, že při výzkumu učitelského stresu je důležité sledovat genderové kritérium, které se ukázalo závažnější než délka praxe či učitelská aprobace.
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/IAA7025403" target="_blank" >IAA7025403: Paradigm of health and quality of life: methodological, personality and ontogenetic</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
—
Publisher/client name
—
Version
—
Carrier ID
—