Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00021826" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00021826 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic
Original language description
The use and effectiveness of foreign language learning strategies (FLLS) was assessed by SILL inventory constructed on the basis of Oxford FLLS taxonomy (1990) at upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic. The article describes using of85 strategies: direct (memory strategies, cognitive, compensation strategies) and indirect strategies (metacognitive, affective, social). The strategies were used at average only seldom. 40% of the SILL strategies are not used at all, 85% are used not enough. Direct strategies were significantly more used than indirect strategies. The significantly most used group of strategies were compensatory strategies, the least used were affective and memory strategies. Half of the 606 learners were not interested how to learn effectively or better, most of them do not have goals in learning and do not plan learning. From the 85 strategies only 46 was found to correlate with some of the indicators of learning effectiveness. In addition 87% of the
Czech name
Evaluace používání strategií učení cizímu jazyku a jeich efektivity na gymnáziích v ČR (zpráva z výzkumu)
Czech description
Používání strategií učení cizím jazyku a jejich efektivita byla zjišťována na gymnáziích v Brně pomocí inventáře SILL a klasifikace strategií učení dle Oxfordové (1990). Popisováno je používání 85 strategií: přímých strategií (paměťových, kognitivních, kompenzačních) a nepřímých strategií (metakognitivních, sociálních a afektivních). Zkoumané strategie jsou průměrně používány spíše zřídka. 40% strategií není používáno vůbec, 85% strategií není používáno dostatečně. Přímé strategie jsou používány signifikantně více než nepřímé. Nejvíce používány jsou kompenzační strategie, nejméně afektivní a paměťové strategie. Polovina z 606 respondentů uváděla, že se nezajímá o to, jak se učit efektivněji a lépe, většina z nich neuváděla cíle v učení se jazyku a neplánovala učení. Z 85 strategií 46 korelovalo s některým z indikátorů efektivity učení. 87% z těchto 46 strategií bylo používáno málo, přičemž necelá třetina z těchto 46 strategií byla používána zřídka nebo nikdy. Nejvíce efektivní skupinou
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Research Centre on Schooling</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
EARLI Conference 28.8. až 1.9.2007, Developing Potentials for Learning
ISBN
978-963-482-837-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
4
Pages from-to
264-264
Publisher name
University of Szeged, Eötvös Loránd University, Hungarian Academy of Science
Place of publication
Budapest, Hungary
Event location
Budapest, Hungary
Event date
Aug 28, 2007
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—