All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00021826" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00021826 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic

  • Original language description

    The use and effectiveness of foreign language learning strategies (FLLS) was assessed by SILL inventory constructed on the basis of Oxford FLLS taxonomy (1990) at upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic. The article describes using of85 strategies: direct (memory strategies, cognitive, compensation strategies) and indirect strategies (metacognitive, affective, social). The strategies were used at average only seldom. 40% of the SILL strategies are not used at all, 85% are used not enough. Direct strategies were significantly more used than indirect strategies. The significantly most used group of strategies were compensatory strategies, the least used were affective and memory strategies. Half of the 606 learners were not interested how to learn effectively or better, most of them do not have goals in learning and do not plan learning. From the 85 strategies only 46 was found to correlate with some of the indicators of learning effectiveness. In addition 87% of the

  • Czech name

    Evaluace používání strategií učení cizímu jazyku a jeich efektivity na gymnáziích v ČR (zpráva z výzkumu)

  • Czech description

    Používání strategií učení cizím jazyku a jejich efektivita byla zjišťována na gymnáziích v Brně pomocí inventáře SILL a klasifikace strategií učení dle Oxfordové (1990). Popisováno je používání 85 strategií: přímých strategií (paměťových, kognitivních, kompenzačních) a nepřímých strategií (metakognitivních, sociálních a afektivních). Zkoumané strategie jsou průměrně používány spíše zřídka. 40% strategií není používáno vůbec, 85% strategií není používáno dostatečně. Přímé strategie jsou používány signifikantně více než nepřímé. Nejvíce používány jsou kompenzační strategie, nejméně afektivní a paměťové strategie. Polovina z 606 respondentů uváděla, že se nezajímá o to, jak se učit efektivněji a lépe, většina z nich neuváděla cíle v učení se jazyku a neplánovala učení. Z 85 strategií 46 korelovalo s některým z indikátorů efektivity učení. 87% z těchto 46 strategií bylo používáno málo, přičemž necelá třetina z těchto 46 strategií byla používána zřídka nebo nikdy. Nejvíce efektivní skupinou

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Research Centre on Schooling</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    EARLI Conference 28.8. až 1.9.2007, Developing Potentials for Learning

  • ISBN

    978-963-482-837-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    4

  • Pages from-to

    264-264

  • Publisher name

    University of Szeged, Eötvös Loránd University, Hungarian Academy of Science

  • Place of publication

    Budapest, Hungary

  • Event location

    Budapest, Hungary

  • Event date

    Aug 28, 2007

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article