All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The relationship discipline and school subject as methodological problem

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00022593" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00022593 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vztah obor a vyučovací předmět jako metodologický problém

  • Original language description

    V souvislosti s probíhající kurikulární reformou se aktualizuje potřeba věnovat pozornost nejen samotným obsahům školního vzdělávání, ale také pojetí a konceptualizaci jednotlivých vyučovacích předmětů. Autoři se zamýšlejí nad povahou vztahu mezi oborema vyučovacím předmětem ve škole a v obecnějších metodologických souvislostech komentují problém výběru a strukturování vzdělávacího obsahu, struktury vědní/umělecké disciplíny, oborových kompetencí a další. V druhé části studie se autoři pozastavují nadúlohou, kterou by při řešení daných problémů mohly sehrát oborové didaktiky. V těchto souvislostech odkazují k Shulmanově konceptu didaktické znalosti obsahu. V závěru příspěvku je formulováno přesvědčení, že koncept didaktická znalost obsahu napomáhá legitimovat oborovou didaktiku jako vědní disciplínu, neboť otevírá cestu k hlubšímu zkoumání transformačních procesů, které se odehrávají na rozhranní obor a vyučovací předmět.

  • Czech name

    Vztah obor a vyučovací předmět jako metodologický problém

  • Czech description

    V souvislosti s probíhající kurikulární reformou se aktualizuje potřeba věnovat pozornost nejen samotným obsahům školního vzdělávání, ale také pojetí a konceptualizaci jednotlivých vyučovacích předmětů. Autoři se zamýšlejí nad povahou vztahu mezi oborema vyučovacím předmětem ve škole a v obecnějších metodologických souvislostech komentují problém výběru a strukturování vzdělávacího obsahu, struktury vědní/umělecké disciplíny, oborových kompetencí a další. V druhé části studie se autoři pozastavují nadúlohou, kterou by při řešení daných problémů mohly sehrát oborové didaktiky. V těchto souvislostech odkazují k Shulmanově konceptu didaktické znalosti obsahu. V závěru příspěvku je formulováno přesvědčení, že koncept didaktická znalost obsahu napomáhá legitimovat oborovou didaktiku jako vědní disciplínu, neboť otevírá cestu k hlubšímu zkoumání transformačních procesů, které se odehrávají na rozhranní obor a vyučovací předmět.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Research Centre on Schooling</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Orbis scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    54-66

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database