Cognitive Abilities and their Intercultural Context
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00058565" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00058565 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti
Original language description
Kapitola Denisy Denglerové Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti se nám prostřednictvím analýzy různých teoretických konceptů a zajímavého výzkumného šetření snaží popsat a vysvětlit možné odlišnosti kognitivních schopností romských dětí a dětí většinové společnosti. Upozorňuje také na způsoby měření inteligence v různých kulturách a na úskalí, která sebou obecně koncept inteligence přináší. Nejprve stručně představuje vymezení a chápání kultury v kontextu psychologie, poté se podrobněji zabývá konstruktem inteligence a jeho proměnlivostí napříč kulturami. Propojení různých kognitivních schopností završuje část o kognitivním stylu, v které pojednává o rozdílech mezi východní a západní kulturou a nastoluje zde otázku, proč se vyskytuje rozdíl v kognitivních schopnostech příslušníků východní a západní kultury. Autorka se pokouší na tuto otázku zodpovědět a ve finále se přiklání k hypotéze o příslušnosti romského etnika k východním kulturám.
Czech name
Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti
Czech description
Kapitola Denisy Denglerové Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti se nám prostřednictvím analýzy různých teoretických konceptů a zajímavého výzkumného šetření snaží popsat a vysvětlit možné odlišnosti kognitivních schopností romských dětí a dětí většinové společnosti. Upozorňuje také na způsoby měření inteligence v různých kulturách a na úskalí, která sebou obecně koncept inteligence přináší. Nejprve stručně představuje vymezení a chápání kultury v kontextu psychologie, poté se podrobněji zabývá konstruktem inteligence a jeho proměnlivostí napříč kulturami. Propojení různých kognitivních schopností završuje část o kognitivním stylu, v které pojednává o rozdílech mezi východní a západní kulturou a nastoluje zde otázku, proč se vyskytuje rozdíl v kognitivních schopnostech příslušníků východní a západní kultury. Autorka se pokouší na tuto otázku zodpovědět a ve finále se přiklání k hypotéze o příslušnosti romského etnika k východním kulturám.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GPP407%2F11%2FP091" target="_blank" >GPP407/11/P091: Analysis of Knowledge Spaces of Children from a Socially Disadvantaged Environment</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie.
ISBN
9788073152246
Number of pages of the result
12
Pages from-to
71-82
Number of pages of the book
221
Publisher name
Paido
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—