All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Validity criteria for the Woodcock-Johnson IV tests of cognitive abilities in Roma children

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F22%3A00562468" target="_blank" >RIV/68081740:_____/22:00562468 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí

  • Original language description

    Testová baterie Woodcock-Johnson IV (WJ IV) je nástrojem na zjišťování inteligence vycházející z teorie Cattell–Horn–Carroll. Již dlouho je známo, že testování intelektu u minorit je spojeno s řadou otázek týkajících se především validity. V USA byla pro pomoc psychologům testujícím kognitivní schopnosti u minorit vytvořenanKulturně-jazyková interpretační matice (C-LIM). C-LIM je nástroj pro klasifikaci testů inteligence podle míry jejich ovlivnění jazykovými a kulturními znalostmi. V našem výzkumu jsme porovnali výkon v deseti testech WJ IV u souborů 399 Romských dětí a 131 dětí z majoritní populace z prvního stupně ZŠ. Výkony v testech WJ IV byly u skupiny Romských dětí výrazně nižší ve srovnání s majoritní populací. Tyto rozdíly jsme se pokusili vysvětlit v souladu s metodou C-LIM. Tento nástroj se však pro naše účely ukázal jako nepoužitelný, proto jsme na základě empirických výsledků navrhli vlastní klasifikaci testů WJ IV, která se zdá být vhodným východiskem pro identifikaci minoritních dětí, u kterých je vyšetření intelektu testy WJ IV nevalidní.

  • Czech name

    Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí

  • Czech description

    Testová baterie Woodcock-Johnson IV (WJ IV) je nástrojem na zjišťování inteligence vycházející z teorie Cattell–Horn–Carroll. Již dlouho je známo, že testování intelektu u minorit je spojeno s řadou otázek týkajících se především validity. V USA byla pro pomoc psychologům testujícím kognitivní schopnosti u minorit vytvořenanKulturně-jazyková interpretační matice (C-LIM). C-LIM je nástroj pro klasifikaci testů inteligence podle míry jejich ovlivnění jazykovými a kulturními znalostmi. V našem výzkumu jsme porovnali výkon v deseti testech WJ IV u souborů 399 Romských dětí a 131 dětí z majoritní populace z prvního stupně ZŠ. Výkony v testech WJ IV byly u skupiny Romských dětí výrazně nižší ve srovnání s majoritní populací. Tyto rozdíly jsme se pokusili vysvětlit v souladu s metodou C-LIM. Tento nástroj se však pro naše účely ukázal jako nepoužitelný, proto jsme na základě empirických výsledků navrhli vlastní klasifikaci testů WJ IV, která se zdá být vhodným východiskem pro identifikaci minoritních dětí, u kterých je vyšetření intelektu testy WJ IV nevalidní.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000187" target="_blank" >TL02000187: Standardization of Woodcock-Johnson IV test for population of Romani children</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů