Validity criteria for the Woodcock-Johnson IV tests of cognitive abilities in Roma children
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F22%3A00562468" target="_blank" >RIV/68081740:_____/22:00562468 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí
Original language description
Testová baterie Woodcock-Johnson IV (WJ IV) je nástrojem na zjišťování inteligence vycházející z teorie Cattell–Horn–Carroll. Již dlouho je známo, že testování intelektu u minorit je spojeno s řadou otázek týkajících se především validity. V USA byla pro pomoc psychologům testujícím kognitivní schopnosti u minorit vytvořenanKulturně-jazyková interpretační matice (C-LIM). C-LIM je nástroj pro klasifikaci testů inteligence podle míry jejich ovlivnění jazykovými a kulturními znalostmi. V našem výzkumu jsme porovnali výkon v deseti testech WJ IV u souborů 399 Romských dětí a 131 dětí z majoritní populace z prvního stupně ZŠ. Výkony v testech WJ IV byly u skupiny Romských dětí výrazně nižší ve srovnání s majoritní populací. Tyto rozdíly jsme se pokusili vysvětlit v souladu s metodou C-LIM. Tento nástroj se však pro naše účely ukázal jako nepoužitelný, proto jsme na základě empirických výsledků navrhli vlastní klasifikaci testů WJ IV, která se zdá být vhodným východiskem pro identifikaci minoritních dětí, u kterých je vyšetření intelektu testy WJ IV nevalidní.
Czech name
Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí
Czech description
Testová baterie Woodcock-Johnson IV (WJ IV) je nástrojem na zjišťování inteligence vycházející z teorie Cattell–Horn–Carroll. Již dlouho je známo, že testování intelektu u minorit je spojeno s řadou otázek týkajících se především validity. V USA byla pro pomoc psychologům testujícím kognitivní schopnosti u minorit vytvořenanKulturně-jazyková interpretační matice (C-LIM). C-LIM je nástroj pro klasifikaci testů inteligence podle míry jejich ovlivnění jazykovými a kulturními znalostmi. V našem výzkumu jsme porovnali výkon v deseti testech WJ IV u souborů 399 Romských dětí a 131 dětí z majoritní populace z prvního stupně ZŠ. Výkony v testech WJ IV byly u skupiny Romských dětí výrazně nižší ve srovnání s majoritní populací. Tyto rozdíly jsme se pokusili vysvětlit v souladu s metodou C-LIM. Tento nástroj se však pro naše účely ukázal jako nepoužitelný, proto jsme na základě empirických výsledků navrhli vlastní klasifikaci testů WJ IV, která se zdá být vhodným východiskem pro identifikaci minoritních dětí, u kterých je vyšetření intelektu testy WJ IV nevalidní.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000187" target="_blank" >TL02000187: Standardization of Woodcock-Johnson IV test for population of Romani children</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů