COPING TENSION BEGINNING PRIMARY SCHOOL TEACHERS BEFORE THE SCHOOL YEAR
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00064293" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00064293 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zvládání tenze začínajících učitelů základních škol před začátkem školního roku
Original language description
Za začínajícího učitele považujeme absolventa vysoké školy s pedagogickou kvalifikací do tří let praxe. Začátek školního roku je specifickým učitelským stresem, kdy se pedagog dostává do situací, s nimiž má prozatím malé osobní zkušenosti. Provedli jsemvýzkum u 126 začínajících učitelů základních škol (98 žen a 28 mužů). Učitelé většinou považují začátek školního roku za stresovou situaci, na kterou nejsou zpravidla odborně připraveni a využívají především individuálních rad zkušených kolegů. Při využití některých dotazníků se ukazuje u začínajících učitelů zvýšený neuroticismus (N5) a nevýhodné strategie zvládání stresu (SVF 78). K zvládání tohoto stresu využívají mladí učitelé především rady kolegů a nadřízených, které vycházejí z individuální zkušenosti a tradice školy, minimálně se mohou v tomto směru opírat o znalosti získané na vysoké škole. Rozdíly mezi muži a ženami nejsou významné.
Czech name
Zvládání tenze začínajících učitelů základních škol před začátkem školního roku
Czech description
Za začínajícího učitele považujeme absolventa vysoké školy s pedagogickou kvalifikací do tří let praxe. Začátek školního roku je specifickým učitelským stresem, kdy se pedagog dostává do situací, s nimiž má prozatím malé osobní zkušenosti. Provedli jsemvýzkum u 126 začínajících učitelů základních škol (98 žen a 28 mužů). Učitelé většinou považují začátek školního roku za stresovou situaci, na kterou nejsou zpravidla odborně připraveni a využívají především individuálních rad zkušených kolegů. Při využití některých dotazníků se ukazuje u začínajících učitelů zvýšený neuroticismus (N5) a nevýhodné strategie zvládání stresu (SVF 78). K zvládání tohoto stresu využívají mladí učitelé především rady kolegů a nadřízených, které vycházejí z individuální zkušenosti a tradice školy, minimálně se mohou v tomto směru opírat o znalosti získané na vysoké škole. Rozdíly mezi muži a ženami nejsou významné.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů