Visuals in school textbooks as mediators of geographical knowledge: An analysis of pupils´ evaluation and interaction with textbook visuals
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00077772" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00077772 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako zprostředkovatelé geografického vědění: Analýza žákovského hodnocení a interakce
Original language description
Moderní zeměpisné učebnice si bez množství propracovaných nonverbálních prvků lze představit jen stěží. Nonverbální prvky napomáhají při znázorňování vývoje anebo změn zeměpisných jevů, které by pro žáky jinak byly obtížně představitelné a uchopitelné. Otázkám žákovského interagování s nonverbálními prvky v učebnicích však doposud byla věnována pouze omezená míra pozornosti. V příspěvku jsou prezentovány poznatky kvalitativního šetření, které se zaměřovalo na zjišťování žákovského hodnocení kvalit nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu a analyzování procesů, jež žáci zapojují do interagování s nonverbálními prvky různých typů a kvalit. Výsledky naznačily, že porozumění nonverbálním prvkům není pro žáky snadnou záležitostí a ti ho musejí aktivně konstruovat. Důležité jsou v tomto ohledu procesy směřující k rozpoznání smyslu a uvědomování si širších souvislostí. Ukázalo se také, že žáci při uchopování prezentovaných obsahů spoléhají na konkrétní kvality nonverbálních prvků.
Czech name
Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako zprostředkovatelé geografického vědění: Analýza žákovského hodnocení a interakce
Czech description
Moderní zeměpisné učebnice si bez množství propracovaných nonverbálních prvků lze představit jen stěží. Nonverbální prvky napomáhají při znázorňování vývoje anebo změn zeměpisných jevů, které by pro žáky jinak byly obtížně představitelné a uchopitelné. Otázkám žákovského interagování s nonverbálními prvky v učebnicích však doposud byla věnována pouze omezená míra pozornosti. V příspěvku jsou prezentovány poznatky kvalitativního šetření, které se zaměřovalo na zjišťování žákovského hodnocení kvalit nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu a analyzování procesů, jež žáci zapojují do interagování s nonverbálními prvky různých typů a kvalit. Výsledky naznačily, že porozumění nonverbálním prvkům není pro žáky snadnou záležitostí a ti ho musejí aktivně konstruovat. Důležité jsou v tomto ohledu procesy směřující k rozpoznání smyslu a uvědomování si širších souvislostí. Ukázalo se také, že žáci při uchopování prezentovaných obsahů spoléhají na konkrétní kvality nonverbálních prvků.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EE2.3.30.0009" target="_blank" >EE2.3.30.0009: Employment of Newly Graduated Doctors of Science for Scientific Excellence</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů