Life and professional teachers‘experience: underlying determinants of teachers‘conduct
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00097777" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00097777 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://ksv.upol.cz/civilia/texts/Civilia%207-2.pdf" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/texts/Civilia%207-2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů
Original language description
Studie představuje výsledek dvouleté spolupráce se dvěma učitelkami občanské výchovy na druhém stupni pražských základních škol. Zachytí je na vrcholu profesního rozvoje (Mareš, 2013, s. 437–438), tedy jako zkušené a expertní učitelky (srov. u Gudmundsdottirové a Shulmana, 1987 a Píšové et al., 2013) s určitým profesním i úže oborovým nadhledem, působící ve srovnatelných podmínkách („inkluzívní“ základní školy se silnou a veřejně známou vizí). Kontrastováním subjektivních teorií zkoumaných učitelek týkajících se vzdělávacího obsahu, cílů a obecnějšího pojetí vyučovacího předmětu a jejich jednání ve výuce byl zachycen portrét skrytých determinantů jejich jednání, které mají původ v jejich profesních zkušenostech. Studie na dvou případech ukazuje vztah a souvislosti mezi myšlením, jednáním a profesním a osobním životem. Studie využívá adaptovanou metodologii Výzkumného programu Subjektivní teorie a zkušenosti související výzkumné tradice (srov. Groeben et al., 1988; Koubek & Janík, 2015). Metodologickým příznakem výzkumu, ale zároveň problémem hodným pozornosti je jeho emická perspektiva (Švaříček & Šeďová, 2007, s. 15–18): výzkum včetně interpretace a validace výsledků je veden ve dvojí, komplementární perspektivě výzkumníka a zkoumaných subjektů. Ta, je-li realizována důsledně, což je ve studii popsáno a dokladováno, zpřesňuje výsledky a posiluje požadovanou triangulaci výzkumu, který je převážně kvalitativní (srov. Švaříček & Šeďová, 2007).
Czech name
Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů
Czech description
Studie představuje výsledek dvouleté spolupráce se dvěma učitelkami občanské výchovy na druhém stupni pražských základních škol. Zachytí je na vrcholu profesního rozvoje (Mareš, 2013, s. 437–438), tedy jako zkušené a expertní učitelky (srov. u Gudmundsdottirové a Shulmana, 1987 a Píšové et al., 2013) s určitým profesním i úže oborovým nadhledem, působící ve srovnatelných podmínkách („inkluzívní“ základní školy se silnou a veřejně známou vizí). Kontrastováním subjektivních teorií zkoumaných učitelek týkajících se vzdělávacího obsahu, cílů a obecnějšího pojetí vyučovacího předmětu a jejich jednání ve výuce byl zachycen portrét skrytých determinantů jejich jednání, které mají původ v jejich profesních zkušenostech. Studie na dvou případech ukazuje vztah a souvislosti mezi myšlením, jednáním a profesním a osobním životem. Studie využívá adaptovanou metodologii Výzkumného programu Subjektivní teorie a zkušenosti související výzkumné tradice (srov. Groeben et al., 1988; Koubek & Janík, 2015). Metodologickým příznakem výzkumu, ale zároveň problémem hodným pozornosti je jeho emická perspektiva (Švaříček & Šeďová, 2007, s. 15–18): výzkum včetně interpretace a validace výsledků je veden ve dvojí, komplementární perspektivě výzkumníka a zkoumaných subjektů. Ta, je-li realizována důsledně, což je ve studii popsáno a dokladováno, zpřesňuje výsledky a posiluje požadovanou triangulaci výzkumu, který je převážně kvalitativní (srov. Švaříček & Šeďová, 2007).
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
79-100
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—