All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Life and professional teachers‘experience: underlying determinants of teachers‘conduct

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00097777" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00097777 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://ksv.upol.cz/civilia/texts/Civilia%207-2.pdf" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/texts/Civilia%207-2.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů

  • Original language description

    Studie představuje výsledek dvouleté spolupráce se dvěma učitelkami občanské výchovy na druhém stupni pražských základních škol. Zachytí je na vrcholu profesního rozvoje (Mareš, 2013, s. 437–438), tedy jako zkušené a expertní učitelky (srov. u Gudmundsdottirové a Shulmana, 1987 a Píšové et al., 2013) s určitým profesním i úže oborovým nadhledem, působící ve srovnatelných podmínkách („inkluzívní“ základní školy se silnou a veřejně známou vizí). Kontrastováním subjektivních teorií zkoumaných učitelek týkajících se vzdělávacího obsahu, cílů a obecnějšího pojetí vyučovacího předmětu a jejich jednání ve výuce byl zachycen portrét skrytých determinantů jejich jednání, které mají původ v jejich profesních zkušenostech. Studie na dvou případech ukazuje vztah a souvislosti mezi myšlením, jednáním a profesním a osobním životem. Studie využívá adaptovanou metodologii Výzkumného programu Subjektivní teorie a zkušenosti související výzkumné tradice (srov. Groeben et al., 1988; Koubek &amp; Janík, 2015). Metodologickým příznakem výzkumu, ale zároveň problémem hodným pozornosti je jeho emická perspektiva (Švaříček &amp; Šeďová, 2007, s. 15–18): výzkum včetně interpretace a validace výsledků je veden ve dvojí, komplementární perspektivě výzkumníka a zkoumaných subjektů. Ta, je-li realizována důsledně, což je ve studii popsáno a dokladováno, zpřesňuje výsledky a posiluje požadovanou triangulaci výzkumu, který je převážně kvalitativní (srov. Švaříček &amp; Šeďová, 2007).

  • Czech name

    Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů

  • Czech description

    Studie představuje výsledek dvouleté spolupráce se dvěma učitelkami občanské výchovy na druhém stupni pražských základních škol. Zachytí je na vrcholu profesního rozvoje (Mareš, 2013, s. 437–438), tedy jako zkušené a expertní učitelky (srov. u Gudmundsdottirové a Shulmana, 1987 a Píšové et al., 2013) s určitým profesním i úže oborovým nadhledem, působící ve srovnatelných podmínkách („inkluzívní“ základní školy se silnou a veřejně známou vizí). Kontrastováním subjektivních teorií zkoumaných učitelek týkajících se vzdělávacího obsahu, cílů a obecnějšího pojetí vyučovacího předmětu a jejich jednání ve výuce byl zachycen portrét skrytých determinantů jejich jednání, které mají původ v jejich profesních zkušenostech. Studie na dvou případech ukazuje vztah a souvislosti mezi myšlením, jednáním a profesním a osobním životem. Studie využívá adaptovanou metodologii Výzkumného programu Subjektivní teorie a zkušenosti související výzkumné tradice (srov. Groeben et al., 1988; Koubek &amp; Janík, 2015). Metodologickým příznakem výzkumu, ale zároveň problémem hodným pozornosti je jeho emická perspektiva (Švaříček &amp; Šeďová, 2007, s. 15–18): výzkum včetně interpretace a validace výsledků je veden ve dvojí, komplementární perspektivě výzkumníka a zkoumaných subjektů. Ta, je-li realizována důsledně, což je ve studii popsáno a dokladováno, zpřesňuje výsledky a posiluje požadovanou triangulaci výzkumu, který je převážně kvalitativní (srov. Švaříček &amp; Šeďová, 2007).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Civilia

  • ISSN

    1805-3963

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    7

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    22

  • Pages from-to

    79-100

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database