All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Seven rules of higher cognitive level teaching

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066424" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066424 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Sedm pravidel kognitivně náročné výuky

  • Original language description

    Cílem článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žácivedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádrem takové výuky jsou učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak na to, jaké prostředí by měl učitel žákům poskytnout, tak také na způsob vedení a řízení výuky učitelem. Učitel by tedy měl žákům poskytnout vhodné vysvětlení nových pojmů, dostatek času k přemýšlení nad tvorbou odpovědí na jeho otázky a jasné pokyny k tomu, jak mají vypadat jejich výkony.

  • Czech name

    Sedm pravidel kognitivně náročné výuky

  • Czech description

    Cílem článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žácivedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádrem takové výuky jsou učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak na to, jaké prostředí by měl učitel žákům poskytnout, tak také na způsob vedení a řízení výuky učitelem. Učitel by tedy měl žákům poskytnout vhodné vysvětlení nových pojmů, dostatek času k přemýšlení nad tvorbou odpovědí na jeho otázky a jasné pokyny k tomu, jak mají vypadat jejich výkony.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA13-23578S" target="_blank" >GA13-23578S: Teacher and pupils in dialogic teaching</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Komenský

  • ISSN

    0323-0449

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    138

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    11-17

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database