All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Conception of Literary Education in Czech Curriculum for Primary School in the Second Half of the 20th Century

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099008" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099008 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://kj.sjol.eu/category/-614" target="_blank" >http://kj.sjol.eu/category/-614</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).6" target="_blank" >10.19195/1642-5782.15(25).6</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Pojetí literární výchovy v kurikulu české základní školy druhé poloviny dvacátého století

  • Original language description

    Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se analýzou a komparací pojetí literární výchovy jako složky výuky mateřského jazyka v učebních osnovách české základní školy druhé poloviny 20. století s přihlédnutím k předchozímu i aktuálnímu stavu kurikula. V článku je samostatně sledováno pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy v kurikulu v jednotlivých etapách jeho vývoje. Jsou vymezeny základní tendence v pojetí těchto didaktických kategorií během sledovaného období. Jako tendence ke stabilitě je označena mj. přítomnost tradičních cílových okruhů (vědomostí, dovedností, schopností, vedení k zájmovému čtenářství a proměňující se cíle výchovné), přítomnost tří základních oblastí obsahu (četba a poznatková složka, dovednosti a další kulturní podněty), ale zároveň jejich řešení výčtem činností bez explicitního rozlišování oblastí a jejich specifik, přítomnost metodického jádra v přímé práci s texty. Mezi nejvýraznější proměny a posuny patří zejména snižování míry ideologického zatížení osnov po jeho zánik, postupné zpřesňování terminologie, ale bez dostatečného definování pojmů, zestručňování osnov apod. Ve svých proměnách osnovy literární výchovy odrážely jak společensko-politické změny, tak jejich důsledky.

  • Czech name

    Pojetí literární výchovy v kurikulu české základní školy druhé poloviny dvacátého století

  • Czech description

    Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se analýzou a komparací pojetí literární výchovy jako složky výuky mateřského jazyka v učebních osnovách české základní školy druhé poloviny 20. století s přihlédnutím k předchozímu i aktuálnímu stavu kurikula. V článku je samostatně sledováno pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy v kurikulu v jednotlivých etapách jeho vývoje. Jsou vymezeny základní tendence v pojetí těchto didaktických kategorií během sledovaného období. Jako tendence ke stabilitě je označena mj. přítomnost tradičních cílových okruhů (vědomostí, dovedností, schopností, vedení k zájmovému čtenářství a proměňující se cíle výchovné), přítomnost tří základních oblastí obsahu (četba a poznatková složka, dovednosti a další kulturní podněty), ale zároveň jejich řešení výčtem činností bez explicitního rozlišování oblastí a jejich specifik, přítomnost metodického jádra v přímé práci s texty. Mezi nejvýraznější proměny a posuny patří zejména snižování míry ideologického zatížení osnov po jeho zánik, postupné zpřesňování terminologie, ale bez dostatečného definování pojmů, zestručňování osnov apod. Ve svých proměnách osnovy literární výchovy odrážely jak společensko-politické změny, tak jejich důsledky.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Kształcenie Językowe

  • ISSN

    1642-5782

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    15 (25)

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    PL - POLAND

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    67-79

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database