Conception of Literary Education in Czech Curriculum for Primary School in the Second Half of the 20th Century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099008" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099008 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://kj.sjol.eu/category/-614" target="_blank" >http://kj.sjol.eu/category/-614</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).6" target="_blank" >10.19195/1642-5782.15(25).6</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojetí literární výchovy v kurikulu české základní školy druhé poloviny dvacátého století
Original language description
Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se analýzou a komparací pojetí literární výchovy jako složky výuky mateřského jazyka v učebních osnovách české základní školy druhé poloviny 20. století s přihlédnutím k předchozímu i aktuálnímu stavu kurikula. V článku je samostatně sledováno pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy v kurikulu v jednotlivých etapách jeho vývoje. Jsou vymezeny základní tendence v pojetí těchto didaktických kategorií během sledovaného období. Jako tendence ke stabilitě je označena mj. přítomnost tradičních cílových okruhů (vědomostí, dovedností, schopností, vedení k zájmovému čtenářství a proměňující se cíle výchovné), přítomnost tří základních oblastí obsahu (četba a poznatková složka, dovednosti a další kulturní podněty), ale zároveň jejich řešení výčtem činností bez explicitního rozlišování oblastí a jejich specifik, přítomnost metodického jádra v přímé práci s texty. Mezi nejvýraznější proměny a posuny patří zejména snižování míry ideologického zatížení osnov po jeho zánik, postupné zpřesňování terminologie, ale bez dostatečného definování pojmů, zestručňování osnov apod. Ve svých proměnách osnovy literární výchovy odrážely jak společensko-politické změny, tak jejich důsledky.
Czech name
Pojetí literární výchovy v kurikulu české základní školy druhé poloviny dvacátého století
Czech description
Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se analýzou a komparací pojetí literární výchovy jako složky výuky mateřského jazyka v učebních osnovách české základní školy druhé poloviny 20. století s přihlédnutím k předchozímu i aktuálnímu stavu kurikula. V článku je samostatně sledováno pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy v kurikulu v jednotlivých etapách jeho vývoje. Jsou vymezeny základní tendence v pojetí těchto didaktických kategorií během sledovaného období. Jako tendence ke stabilitě je označena mj. přítomnost tradičních cílových okruhů (vědomostí, dovedností, schopností, vedení k zájmovému čtenářství a proměňující se cíle výchovné), přítomnost tří základních oblastí obsahu (četba a poznatková složka, dovednosti a další kulturní podněty), ale zároveň jejich řešení výčtem činností bez explicitního rozlišování oblastí a jejich specifik, přítomnost metodického jádra v přímé práci s texty. Mezi nejvýraznější proměny a posuny patří zejména snižování míry ideologického zatížení osnov po jeho zánik, postupné zpřesňování terminologie, ale bez dostatečného definování pojmů, zestručňování osnov apod. Ve svých proměnách osnovy literární výchovy odrážely jak společensko-politické změny, tak jejich důsledky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kształcenie Językowe
ISSN
1642-5782
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15 (25)
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
PL - POLAND
Number of pages
13
Pages from-to
67-79
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—