ANALYSIS OF PROGRESSION OF OUTDOOR EDUCATION LEARNING TASKS IN CZECH ELEMENTARY SCHOOL TEXTBOOKS
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00100038" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00100038 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39" target="_blank" >10.24040/GR.2017.13.2.29-39</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Original language description
Příspěvek seznamuje čtenáře s výsledky analýzy učebních úloh vyskytujících se ve vybraných, aktuálně používaných českých učebnicích zeměpisu pro základní školy. S důrazem na jejich potenciální využití pro výuku v terénu. Analyzováno bylo dvacet učebnic pro 6. až 9. ročník ZŠ. V první fázi analýzy rozhodla dvojice autorů pomocí metody cross-check, zda je daná úloha využitelná jako námět pro výuku v terénu či nikoliv. Úlohy označené jako vhodné pro terénní výuku byly sepsány a označeny. U každé úlohy bylo identifikováno aktivní sloveso, pomocí nějž je úloha zadána. Dále jsme kriticky řadili úlohy podle kognitivní náročnosti do jednotlivých kategorií revidované Bloomovy taxonomie cílů. Kognitivní náročnost byla zjišťována porovnáním obsaženého aktivního slovesa v analyzované úloze s aktivními slovesy, která různí autoři doporučují pro jednotlivé kategorie revidované Bloomovy taxonomie cílů. Dále bylo sledováno, zda jsou v učebnicích zeměpisu pro vyšší ročníky (8.–9. roč.) ZŠ více zastoupeny náročnější úlohy formulované pomocí aktivních sloves vyžadujících zapojení vyšších kognitivních operací než v učebnicích pro nižší ročníky (6.–7. roč.)
Czech name
ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Czech description
Příspěvek seznamuje čtenáře s výsledky analýzy učebních úloh vyskytujících se ve vybraných, aktuálně používaných českých učebnicích zeměpisu pro základní školy. S důrazem na jejich potenciální využití pro výuku v terénu. Analyzováno bylo dvacet učebnic pro 6. až 9. ročník ZŠ. V první fázi analýzy rozhodla dvojice autorů pomocí metody cross-check, zda je daná úloha využitelná jako námět pro výuku v terénu či nikoliv. Úlohy označené jako vhodné pro terénní výuku byly sepsány a označeny. U každé úlohy bylo identifikováno aktivní sloveso, pomocí nějž je úloha zadána. Dále jsme kriticky řadili úlohy podle kognitivní náročnosti do jednotlivých kategorií revidované Bloomovy taxonomie cílů. Kognitivní náročnost byla zjišťována porovnáním obsaženého aktivního slovesa v analyzované úloze s aktivními slovesy, která různí autoři doporučují pro jednotlivé kategorie revidované Bloomovy taxonomie cílů. Dále bylo sledováno, zda jsou v učebnicích zeměpisu pro vyšší ročníky (8.–9. roč.) ZŠ více zastoupeny náročnější úlohy formulované pomocí aktivních sloves vyžadujících zapojení vyšších kognitivních operací než v učebnicích pro nižší ročníky (6.–7. roč.)
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Geografická revue
ISSN
1336-7072
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13/2017
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
11
Pages from-to
29-39
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—