All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reading and readership through eyes of teachers and parents of 4th grade pupils of elementary schools

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00100218" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00100218 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/" target="_blank" >https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ

  • Original language description

    Článek obsahuje výsledky pilotního výzkumu čtenářských a gramotnostních dovedností, sestavených na základě informací získaných od učitelů čtvrtých tříd základních škol. Cílem výzkumu realizovaným mezi učiteli a rodiči dětí 4. ročníků ZŠ je analýza informací, jak učitelé podporují rodiče v rozvoji čtení a čtenářství jejich dítěte, tj. jak ovlivňují individuální čtenářství dětí, a jaký vztah existuje s čtenářskou gramotností dítěte. Dostupné výzkumy čtení (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) a čtenářské gramotnosti (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) uvádějí, že klíčový je v tomto směru přístup rodiny. Podle Trávníčka (2008) je jednou z proměnných, které odlišuje čtenáře od nečtenářů, rodina - z téměř padesát procent stojí mezi faktory, které vedly respondenty k četbě. Druhé místo je obsazeno učitelem jako osobou, která má vliv na čtení žáka. Metodologický základ výzkumu spočívá v rozhovorech s učiteli a rodiči žáků 4. ročníku ZŠ, které sledují, jak učitelé podporují rodiče svých žáků, a jaký je ideální koncept podpory, který rodiče preferují. Řešený problém jenahlížen z několika oblastí: osobní vztah učitelů a rodičů k čtení a čtenářství, jejich projevovaný zájem o dětské čtení a rodinnou čtenářství, a zejména podpora učitelů poskytovaná rodičům jejich žáků. Pilotní výzkum potvrdil předpoklad, že učitelé základních škol kladou velký důraz na čtení, i když se nezaměřují na sledování výzkumných studií a statistik gramotnosti a čtení. Závěr práce shrnuje další možnosti výzkumu a využití výsledků.

  • Czech name

    Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ

  • Czech description

    Článek obsahuje výsledky pilotního výzkumu čtenářských a gramotnostních dovedností, sestavených na základě informací získaných od učitelů čtvrtých tříd základních škol. Cílem výzkumu realizovaným mezi učiteli a rodiči dětí 4. ročníků ZŠ je analýza informací, jak učitelé podporují rodiče v rozvoji čtení a čtenářství jejich dítěte, tj. jak ovlivňují individuální čtenářství dětí, a jaký vztah existuje s čtenářskou gramotností dítěte. Dostupné výzkumy čtení (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) a čtenářské gramotnosti (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) uvádějí, že klíčový je v tomto směru přístup rodiny. Podle Trávníčka (2008) je jednou z proměnných, které odlišuje čtenáře od nečtenářů, rodina - z téměř padesát procent stojí mezi faktory, které vedly respondenty k četbě. Druhé místo je obsazeno učitelem jako osobou, která má vliv na čtení žáka. Metodologický základ výzkumu spočívá v rozhovorech s učiteli a rodiči žáků 4. ročníku ZŠ, které sledují, jak učitelé podporují rodiče svých žáků, a jaký je ideální koncept podpory, který rodiče preferují. Řešený problém jenahlížen z několika oblastí: osobní vztah učitelů a rodičů k čtení a čtenářství, jejich projevovaný zájem o dětské čtení a rodinnou čtenářství, a zejména podpora učitelů poskytovaná rodičům jejich žáků. Pilotní výzkum potvrdil předpoklad, že učitelé základních škol kladou velký důraz na čtení, i když se nezaměřují na sledování výzkumných studií a statistik gramotnosti a čtení. Závěr práce shrnuje další možnosti výzkumu a využití výsledků.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Edukácia

  • ISSN

    1339-8725

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    238-244

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database