All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Narrative memory and fairy tales

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00106580" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00106580 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Narativní paměť a pohádky

  • Original language description

    Ve prezentovaném výzkumu bylo analyzováno 91 vyprávění pohádky o Červené Karkulce od dětí mezi 4 a 9 lety. Analýza se věnovala dvěma hlavním oblastem výzkumu narace: makrostruktuře a mikrostruktuře příběhu. Pro výzkum makrostruktury byly použity principy funkcionální analýzy (Propp, 1968) a příběh ČK byl rozdělen do 32 sekvencí. U získaných vyprávění byl zaznamenáván výskyt jednotlivých sekvencí. Frekvence jednotlivých sekvencí ve všech vyprávěních odhaluje procesy, které vytvářejí narativní reprezentace. Analýza mikrostruktury příběhu spočívala ve sledování jevů, které narativní reprezentaci realizují ve vyprávění, resp. i těch, které vytvářejí kohezi příběhu. V získaných vyprávěních se odráží (patrně autonomní) proces porozumění informaci v narativní podobě, který je schopen izolovat důležité a méně důležité části příběhu. Salience jednotlivých událostí v získaných vyprávění dětí odpovídá pokročilé analýze příběhu. Děti ovšem postupy formální analýzy příběhů neznají – musí tedy disponovat (vrozeným?) kognitivním aparátem, který jim takovou analýzu umožní.

  • Czech name

    Narativní paměť a pohádky

  • Czech description

    Ve prezentovaném výzkumu bylo analyzováno 91 vyprávění pohádky o Červené Karkulce od dětí mezi 4 a 9 lety. Analýza se věnovala dvěma hlavním oblastem výzkumu narace: makrostruktuře a mikrostruktuře příběhu. Pro výzkum makrostruktury byly použity principy funkcionální analýzy (Propp, 1968) a příběh ČK byl rozdělen do 32 sekvencí. U získaných vyprávění byl zaznamenáván výskyt jednotlivých sekvencí. Frekvence jednotlivých sekvencí ve všech vyprávěních odhaluje procesy, které vytvářejí narativní reprezentace. Analýza mikrostruktury příběhu spočívala ve sledování jevů, které narativní reprezentaci realizují ve vyprávění, resp. i těch, které vytvářejí kohezi příběhu. V získaných vyprávěních se odráží (patrně autonomní) proces porozumění informaci v narativní podobě, který je schopen izolovat důležité a méně důležité části příběhu. Salience jednotlivých událostí v získaných vyprávění dětí odpovídá pokročilé analýze příběhu. Děti ovšem postupy formální analýzy příběhů neznají – musí tedy disponovat (vrozeným?) kognitivním aparátem, který jim takovou analýzu umožní.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50103 - Cognitive sciences

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů