Twice exceptionality – cognitive giftedness in combination with specific learning disabilities in international studies
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00135002" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00135002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/21410" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/21410</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-4-5" target="_blank" >10.5817/PedOr2021-4-5</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií
Original language description
Přehled se zabývá dvojí výjimečností - kombinací vysokého kognitivního nadání a specifických poruch učení. V rámci přehledové studie bylo analyzováno 10 výzkumných studií zabývajících se konceptem dvojí výjimečnosti z let 2010-2019. Diagnostický proces dvojí výjimečnosti se skládá z diagnostiky kognitivního nadání a diagnostiky specifických poruch učení. Kognitivní nadání se nejčastěji diagnostikuje pomocí testů inteligence a testů založených na učebních osnovách. Diagnostika specifických poruch učení je založena především na rozdílu mezi potenciálem a výkonem jedince v testech hodnotících percepční schopnosti, kognitivní schopnosti a studijní výsledky. Nejčastěji používaným výzkumným přístupem byla kvantitativní výzkumná strategie, zatímco ve většině případů byla k analýze použita již existující data. Rozsah výzkumného vzorku se výrazně liší. Nejmenší výzkumný vzorek tvořilo 14 respondentů a největší 4783 respondentů. Vybrané výzkumy se zaměřily na dvojí výjimečnost zejména u žáků v průběhu povinné školní docházky. Přestože žáci s dvojnásobnou výjimečností mají vysoké kognitivní nadání, pokud nejsou rozpoznáni, mohou být ohroženi školním neúspěchem, zvýšenou frustrací, problémy v chování, emočními problémy a narušením sociálních vztahů.
Czech name
Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií
Czech description
Přehled se zabývá dvojí výjimečností - kombinací vysokého kognitivního nadání a specifických poruch učení. V rámci přehledové studie bylo analyzováno 10 výzkumných studií zabývajících se konceptem dvojí výjimečnosti z let 2010-2019. Diagnostický proces dvojí výjimečnosti se skládá z diagnostiky kognitivního nadání a diagnostiky specifických poruch učení. Kognitivní nadání se nejčastěji diagnostikuje pomocí testů inteligence a testů založených na učebních osnovách. Diagnostika specifických poruch učení je založena především na rozdílu mezi potenciálem a výkonem jedince v testech hodnotících percepční schopnosti, kognitivní schopnosti a studijní výsledky. Nejčastěji používaným výzkumným přístupem byla kvantitativní výzkumná strategie, zatímco ve většině případů byla k analýze použita již existující data. Rozsah výzkumného vzorku se výrazně liší. Nejmenší výzkumný vzorek tvořilo 14 respondentů a největší 4783 respondentů. Vybrané výzkumy se zaměřily na dvojí výjimečnost zejména u žáků v průběhu povinné školní docházky. Přestože žáci s dvojnásobnou výjimečností mají vysoké kognitivní nadání, pokud nejsou rozpoznáni, mohou být ohroženi školním neúspěchem, zvýšenou frustrací, problémy v chování, emočními problémy a narušením sociálních vztahů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
27
Pages from-to
5-31
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—