All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Mathematical disabilities of pupils with dyscalculia and their impact on solving learning tasks in physics and in mathematics

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00106549" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00106549 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1022" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1022</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice

  • Original language description

    Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče.

  • Czech name

    Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice

  • Czech description

    Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    9788021090903

  • Number of pages

    189

  • Publisher name

    Masarykova univerzita

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book