Mathematical disabilities of pupils with dyscalculia and their impact on solving learning tasks in physics and in mathematics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00106549" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00106549 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1022" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1022</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice
Original language description
Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče.
Czech name
Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice
Czech description
Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
9788021090903
Number of pages
189
Publisher name
Masarykova univerzita
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—