PRECONCEPTIONS IN THE SUBJECTS OF CREATIVE ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00137369" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00137369 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://stella.uniba.sk/texty/PDF_MR_creaae_2024.pdf" target="_blank" >https://stella.uniba.sk/texty/PDF_MR_creaae_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Original language description
Spontánní výtvarný projev dítěte vizualizuje dětské prekoncepty. Jejich ztvárnění zohledňuje představy dítěte o světě, jeho zkušenosti a poznatky získané vlastním vnímáním a prožíváním různorodých situací. Součástí jsou i fantazijní představy dítěte, které by měly být přijímány s respektem nejen jako východisko rozvoje jeho poznání a autentické tvorby. Podpora subjektivního výtvarného vyjádření však není ve vzdělávacích institucích automatická, jak ukazují mnohé výzkumy věnované výtvarnému projevu dětí. Příspěvek nabídne výsledky výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek. Metodologicky se jednalo o intervence z oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření.
Czech name
PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Czech description
Spontánní výtvarný projev dítěte vizualizuje dětské prekoncepty. Jejich ztvárnění zohledňuje představy dítěte o světě, jeho zkušenosti a poznatky získané vlastním vnímáním a prožíváním různorodých situací. Součástí jsou i fantazijní představy dítěte, které by měly být přijímány s respektem nejen jako východisko rozvoje jeho poznání a autentické tvorby. Podpora subjektivního výtvarného vyjádření však není ve vzdělávacích institucích automatická, jak ukazují mnohé výzkumy věnované výtvarnému projevu dětí. Příspěvek nabídne výsledky výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek. Metodologicky se jednalo o intervence z oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
CREA-AE 2024 Kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne – umelecké vzdelávanie. Zborník z elektronickej vedeckej konferencie
ISBN
9788022359153
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
22-31
Publisher name
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava
Place of publication
Bratislava
Event location
on-line
Event date
Jan 1, 2024
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—