All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Motives of shame and respect in Plato's dialogue Phaedrus

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922124" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922124 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/05.pdf" target="_blank" >https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2023/01/05.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/aither.2024.004" target="_blank" >10.5507/aither.2024.004</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Motivy hanby a úcty v Platónově dialogu Faidros

  • Original language description

    Ve studii tvrdím, že v Platónově dialogu Faidros jsou přítomny dva motivy hanby – stud (aischyné) a „uctivý ostych“ (aidós). Pouze druhý může přitom dle Sókrata solidně zakládat život, respektive zakládat seriózněji míněný životní postoj. Dvojí formu zahanbení v Platónově dialogu podporuji obecně uznávanou odlišností významů spojených s výrazy aidós a aischyné. Oba motivy sleduji jednak na dramatické rovině dialogu, jednak v Sókratově nauce v jeho druhé řeči (palinódii). Jiné vyznění studu u postavy Sókrata a postavy Faidra pak odpovídá odlišným lidským typům, jak jsou představeny v palinodii. A jestliže palinodie rozvíjí a oceňuje motiv hanby coby ostych založený ve vztahu k božské dimenzi života, pak Lýsiova řeč rozvíjí a odvolává se na motiv hanby coby strach před moralizujícím odsouzením. Motiv uctivého ostychu v celé studii dále vykládám prizmatem Schelerovy koncepce studu, včetně jeho dělení na tělesný a duchovní, respektive pohlavní a duševní rozměr. Platónův text tak po mém soudu lze nenásilně aktualizovat.Předloženým čtením dialogu Faidros nakonec podporuji obecnější teze o Sókratově konceptu lásky a přátelství: 1. dbá na celek včetně nejvyšších skutečností, jež si dovedeme představit, a jen v jeho rámci je i obhajobou smyslnosti a z ní vycházejícího studu; 2. patří ke kultuře cti, byť ji svérázným způsobem proměňuje; 3. erós není jedním druhem žádostivosti (epithýmia), ale božské mánie, a proto ho také nelze redukovat na jakoukoli emoci či ho emocí jakkoli ovládnout (včetně studu).

  • Czech name

    Motivy hanby a úcty v Platónově dialogu Faidros

  • Czech description

    Ve studii tvrdím, že v Platónově dialogu Faidros jsou přítomny dva motivy hanby – stud (aischyné) a „uctivý ostych“ (aidós). Pouze druhý může přitom dle Sókrata solidně zakládat život, respektive zakládat seriózněji míněný životní postoj. Dvojí formu zahanbení v Platónově dialogu podporuji obecně uznávanou odlišností významů spojených s výrazy aidós a aischyné. Oba motivy sleduji jednak na dramatické rovině dialogu, jednak v Sókratově nauce v jeho druhé řeči (palinódii). Jiné vyznění studu u postavy Sókrata a postavy Faidra pak odpovídá odlišným lidským typům, jak jsou představeny v palinodii. A jestliže palinodie rozvíjí a oceňuje motiv hanby coby ostych založený ve vztahu k božské dimenzi života, pak Lýsiova řeč rozvíjí a odvolává se na motiv hanby coby strach před moralizujícím odsouzením. Motiv uctivého ostychu v celé studii dále vykládám prizmatem Schelerovy koncepce studu, včetně jeho dělení na tělesný a duchovní, respektive pohlavní a duševní rozměr. Platónův text tak po mém soudu lze nenásilně aktualizovat.Předloženým čtením dialogu Faidros nakonec podporuji obecnější teze o Sókratově konceptu lásky a přátelství: 1. dbá na celek včetně nejvyšších skutečností, jež si dovedeme představit, a jen v jeho rámci je i obhajobou smyslnosti a z ní vycházejícího studu; 2. patří ke kultuře cti, byť ji svérázným způsobem proměňuje; 3. erós není jedním druhem žádostivosti (epithýmia), ale božské mánie, a proto ho také nelze redukovat na jakoukoli emoci či ho emocí jakkoli ovládnout (včetně studu).

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60300 - Philosophy, Ethics and Religion

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LL2308" target="_blank" >LL2308: Combatting self-righteousness - a vice of the digital age</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Aither (Časopis pro studium řecké a latinské filosofické tradice)

  • ISSN

    1803-7860

  • e-ISSN

    1803-7860

  • Volume of the periodical

    15

  • Issue of the periodical within the volume

    29

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    18

  • Pages from-to

    62-79

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85188828407