All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A few words about systematology of sciences and teaching subjects

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25310%2F05%3A00003114" target="_blank" >RIV/00216275:25310/05:00003114 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů

  • Original language description

    Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pe

  • Czech name

    Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů

  • Czech description

    Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pe

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Sytémová pedagogika

  • ISBN

    80-86771-11-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    2

  • Pages from-to

    142-143

  • Publisher name

    Miloš Vognar

  • Place of publication

    Hradec Králové

  • Event location

    Hradec Králové

  • Event date

    Apr 21, 2005

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article