A Few Words towards the Systematology of Science and Learning Subjects
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25310%2F06%3A00006128" target="_blank" >RIV/00216275:25310/06:00006128 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
A Few Words towards the Systematology of Science and Learning Subjects
Original language description
The process of systematic arrangement of scientific knowledge represents an essential condition for us to be able to understand not only the world around us but also our inner world. To constitute a specialized science, it is not sufficient to arrange into a system only that scientific knowledge which is the subject of investigation of the science itself. It is necessary to characterize the relations of one particular science to the others, which implies dealing with the question of systematology of a global set of sciences. If one agrees that it is possible to create a compact system of scientific knowledge, then it is apparently possible to create also a compact system of subjects, a compact educational programme. Therefore, it is essential to specify the criteria for forming the educational system. There are, however, more such criteria (the educational system is multidimensional) and some criteria (some criterion) may seem to have a key role in forming the educational system. The a
Czech name
Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů
Czech description
Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pe
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Integration in Science and Technical Education
ISBN
80-7041-608-4
Number of pages of the result
3
Pages from-to
20-22
Number of pages of the book
—
Publisher name
Gaudeamus Publishing House, University of Hradec Králové
Place of publication
Hradec Králové
UT code for WoS chapter
—