On the problems of longitudinal dynamics of freight trains
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F19%3A39914382" target="_blank" >RIV/00216275:25510/19:39914382 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K problematice podélné dynamiky souprav nákladních vlaků
Original language description
Zejména v souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností na trati 1. tranzitního železničního koridoru mezi Brnem a Českou Třebovou v blízké budoucnosti vyvstane otázka zajištění vozby nákladních vlaků na sklonově náročnějších tratích. To s sebou nese mimo jiné tlak na možné zvýšení limitu dovoleného namáhání spřáhel, které je dnes v podmínkách SŽDC předpisově omezeno na 350 kN. Otázka dovoleného namáhání spřáhel ovšem zdaleka nesouvisí jen se statickou tažnou silou, kterou mohou hnací vozidla v čele vlaku vyvíjet, ale je potřeba uvažovat také dynamické děje, ke kterým v provozu může zejména v soupravách dlouhých nákladních vlaků docházet. Tento příspěvek se proto zabývá právě problematikou podélné dynamiky souprav nákladních vlaků s cílem identifikovat kritické situace z hlediska namáhání spřahovacího a narážecího ústrojí mezi vozidly v soupravě. V příspěvku jsou prezentovány vybrané výsledky simulačních výpočtů, jež byly realizovány pomocí vlastního simulačního nástroje, který byl vytvořen v rámci řešení bakalářské práce na Dopravní fakultě Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice. Vytvořený výpočtový model včetně definice základních vstupů je v příspěvku rovněž popsán; prezentované závěry lze považovat za první etapu vyšetřování projevů podélné dynamiky vlakových souprav na DFJP.
Czech name
K problematice podélné dynamiky souprav nákladních vlaků
Czech description
Zejména v souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností na trati 1. tranzitního železničního koridoru mezi Brnem a Českou Třebovou v blízké budoucnosti vyvstane otázka zajištění vozby nákladních vlaků na sklonově náročnějších tratích. To s sebou nese mimo jiné tlak na možné zvýšení limitu dovoleného namáhání spřáhel, které je dnes v podmínkách SŽDC předpisově omezeno na 350 kN. Otázka dovoleného namáhání spřáhel ovšem zdaleka nesouvisí jen se statickou tažnou silou, kterou mohou hnací vozidla v čele vlaku vyvíjet, ale je potřeba uvažovat také dynamické děje, ke kterým v provozu může zejména v soupravách dlouhých nákladních vlaků docházet. Tento příspěvek se proto zabývá právě problematikou podélné dynamiky souprav nákladních vlaků s cílem identifikovat kritické situace z hlediska namáhání spřahovacího a narážecího ústrojí mezi vozidly v soupravě. V příspěvku jsou prezentovány vybrané výsledky simulačních výpočtů, jež byly realizovány pomocí vlastního simulačního nástroje, který byl vytvořen v rámci řešení bakalářské práce na Dopravní fakultě Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice. Vytvořený výpočtový model včetně definice základních vstupů je v příspěvku rovněž popsán; prezentované závěry lze považovat za první etapu vyšetřování projevů podélné dynamiky vlakových souprav na DFJP.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2019 : zborník prednášok I
ISBN
978-80-89276-58-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
259-266
Publisher name
VTS pri Žilinskej univerzite
Place of publication
Žilina
Event location
Žilina
Event date
Sep 17, 2019
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
000533914900026