Mobile device DISC-M for measuring and collecting data about the turnouts
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F23%3A39921110" target="_blank" >RIV/00216275:25510/23:39921110 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://dfjp.upce.cz/sites/default/files/global/2024-01/7803/CK01000091-V5_DISC-M_f_91143.pdf" target="_blank" >https://dfjp.upce.cz/sites/default/files/global/2024-01/7803/CK01000091-V5_DISC-M_f_91143.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mobilní zařízení pro měření a sběr dat o výhybce DISC-M
Original language description
Výstupem projektu je autonomní měřící zařízení DISC-M pro záznam dynamické interakce při průjezdů vozidla výhybkou, který je dále vyhodnocován a je využíván pro diagnostiku stavu srdcovkové části výhybky. Funkční vzorek umožňuje měřit vybrané veličiny (v tomto případě zrychlení) na vozidle za jízdy. Unikátnost zařízení spočívá v tom, že umožňuje autonomně měřit za jízdy vozidla pouze v tzv. bodech zájmu - pomocí GNSS souřadnic definované lokality (není nutná instalace značek v koleji, malý objem ukládaných dat). Další funkcionalitou je originální způsob zjištění orientace vozidla a směru jízdy a vyhledání pevné srdcovky v signálu. Zařízení umožňuje diagnostikovat výhybky s pevným hrotem srdcovky speciálním vozidlem (diagnostický prostředek správce infrastruktury) či vozidly v běžném provozu. Datové výstupy (informace) ze zařízení jsou využitelné pro hodnocení stavu výhybky strojovým učením a podporují přechod k prediktivnímu systému údržby výhybek.
Czech name
Mobilní zařízení pro měření a sběr dat o výhybce DISC-M
Czech description
Výstupem projektu je autonomní měřící zařízení DISC-M pro záznam dynamické interakce při průjezdů vozidla výhybkou, který je dále vyhodnocován a je využíván pro diagnostiku stavu srdcovkové části výhybky. Funkční vzorek umožňuje měřit vybrané veličiny (v tomto případě zrychlení) na vozidle za jízdy. Unikátnost zařízení spočívá v tom, že umožňuje autonomně měřit za jízdy vozidla pouze v tzv. bodech zájmu - pomocí GNSS souřadnic definované lokality (není nutná instalace značek v koleji, malý objem ukládaných dat). Další funkcionalitou je originální způsob zjištění orientace vozidla a směru jízdy a vyhledání pevné srdcovky v signálu. Zařízení umožňuje diagnostikovat výhybky s pevným hrotem srdcovky speciálním vozidlem (diagnostický prostředek správce infrastruktury) či vozidly v běžném provozu. Datové výstupy (informace) ze zařízení jsou využitelné pro hodnocení stavu výhybky strojovým učením a podporují přechod k prediktivnímu systému údržby výhybek.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK01000091" target="_blank" >CK01000091: Turnout 4.0</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
CK01000091-V5
Numerical identification
doposud není licenční smlouva
Technical parameters
Funkční vzorek byl fyzicky realizován a nasazen při mnoha měřících kampaních během řešení projektu a dosahuje následujících parametrů: autonomní způsob provozu, tj. start, ukončení a uložení měřených signálů zrychlení pouze v místech zadané lokalizace výhybek na trati (POI), záznam až 4 kanálů snímačů zrychlení (sampling rate 10 kHz@channel, 16 bit. ADC), určení polohy vozidla na trati (GNSS), včetně orientace a směru jízdy (interní snímač s algoritmem vyhodnocení), záznam diagnostických dat zařízení, metadat měření a jejich odeslání přes GSM (v případě datového připojení) do databáze pro další zpracování, volitelný bateriový režim (minimálně 6 hodin), rozměry 180 x 120 x 50 mm.
Economical parameters
Funkční vzorek umožňuje jedoucím kolejovým vozidlem provádět autonomní sběr diagnostických dat o stavu srdcovkové části všech pojížděných výhybek v delší časové řadě bez nutnosti obsluhy zařízení. Zásadním ekonomickým přínosem jsou uspořené údržbové náklady dané detailní condition based diagnostikou srdcovek s budoucím přechodem k prediktivní údržbě, což je klíčový nástroj také z pohledu zvýšení kapacity dopravní cesty. V případě nasazení na běžně provozovaná vozidla má výsledek výrazný přínos k bezpečnosti provozu průběžným monitoringem stavu srdcovek (kritického prvku infrastruktury) v časové krátkém sledu více instrumentovaných vozidel.
Application category by cost
—
Owner IČO
00216275
Owner name
Univerzita Pardubice
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
https://dfjp.upce.cz/sites/default/files/global/2024-01/7803/CK01000091-V5_DISC-M_f_91143.pdf