Research of Actively Controlled Driver's Seat
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25530%2F09%3A00009538" target="_blank" >RIV/00216275:25530/09:00009538 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vývoj aktivně řízené sedačky řidiče
Original language description
V řadě vozidel je pro izolaci řidiče od vibrací podlahy vozidla používána odpružená sedačka. Typickým příkladem jsou těžké nákladní automobily, jak pro silniční, tak i pro terénní provoz. Běžně vyráběné sedačky (pasivní) jsou odpruženy vzduchovou pružinou, která je zásobována tlakovým vzduchem ze zásobníku vozidla, a vybaveny hydraulickým tlumičem. Z důvodu problematického chování tlumiče v nadrezonančních oblastech, není tento použit, a jeho účinky jsou vhodně nahrazovány řídicím algoritmem. Po sérii laboratorních zkoušek, prováděných v Hydrodynamické zkušebně na TU v Liberci, bylo při řízení vzduchové pružiny jakožto akčního členu, tedy bez použití tlumícího elementu, dosaženo velmi dobrých výsledků vibroizolace. Další testy aktivní sedačky byly následně prováděny i na reálných vozidlech na zkušebním polygonu společnosti Tatra. Příspěvek přináší stručný popis realizovaného řešení a porovnání dosažených vibroizolačních vlastností nově vyvinuté aktivní sedačky s vlastnostmi sedačky kla
Czech name
Vývoj aktivně řízené sedačky řidiče
Czech description
V řadě vozidel je pro izolaci řidiče od vibrací podlahy vozidla používána odpružená sedačka. Typickým příkladem jsou těžké nákladní automobily, jak pro silniční, tak i pro terénní provoz. Běžně vyráběné sedačky (pasivní) jsou odpruženy vzduchovou pružinou, která je zásobována tlakovým vzduchem ze zásobníku vozidla, a vybaveny hydraulickým tlumičem. Z důvodu problematického chování tlumiče v nadrezonančních oblastech, není tento použit, a jeho účinky jsou vhodně nahrazovány řídicím algoritmem. Po sérii laboratorních zkoušek, prováděných v Hydrodynamické zkušebně na TU v Liberci, bylo při řízení vzduchové pružiny jakožto akčního členu, tedy bez použití tlumícího elementu, dosaženo velmi dobrých výsledků vibroizolace. Další testy aktivní sedačky byly následně prováděny i na reálných vozidlech na zkušebním polygonu společnosti Tatra. Příspěvek přináší stručný popis realizovaného řešení a porovnání dosažených vibroizolačních vlastností nově vyvinuté aktivní sedačky s vlastnostmi sedačky kla
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
BC - Theory and management systems
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Dopravní systémy 2009 (sborník příspěvků)
ISBN
978-80-86530-63-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
—
Publisher name
Institut Jana Pernera, o.p.s.
Place of publication
Pardubice
Event location
Pardubice
Event date
Dec 3, 2009
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—