The influence of road surface properties to road accidents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F12%3APU102119" target="_blank" >RIV/00216305:26110/12:PU102119 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
VLIV POVRCHOVÝCH VLASTNOSTÍ VOZOVEK POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ NA NEHODOVOST
Original language description
Navzdory závazku České republiky v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu z roku 2004 se nehodovost v posledních letech snižovala jen pozvolna. Stanovený cíl nebyl splněn a bez systematických opatření nebude splněn ani cíl následující. Další skutečností, která však není obecně známa, je, že od počátku měření povrchů silnic a dálnic v ČR před 35 lety jsou protismykové vlastnosti v současnosti nejhorší. Hlavně v letech 1995 až 2008 se vlivem velkého nárůstu intenzit dopravy prudce zhoršil stav povrchů vozovek, zvláště dálnic a nejzatíženějších silnic. Mezi roky 2005 až 2009 se v ČR délka komunikací hodnocených klasifikačními stupni 4 – nevyhovující a 5 – havarijní stav zvýšila o 100 %, takže v nevyhovujícím a havarijním stavu je dnes minimálně 30 % povrchů. V příspěvku si klademe otázku, zda nemohou za některé dopravní nehody špatné povrchové vlastnosti vozovek. Jsou zmíněna možná řešení ke snížení počtu dopravních nehod s fatálními důsledky.
Czech name
VLIV POVRCHOVÝCH VLASTNOSTÍ VOZOVEK POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ NA NEHODOVOST
Czech description
Navzdory závazku České republiky v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu z roku 2004 se nehodovost v posledních letech snižovala jen pozvolna. Stanovený cíl nebyl splněn a bez systematických opatření nebude splněn ani cíl následující. Další skutečností, která však není obecně známa, je, že od počátku měření povrchů silnic a dálnic v ČR před 35 lety jsou protismykové vlastnosti v současnosti nejhorší. Hlavně v letech 1995 až 2008 se vlivem velkého nárůstu intenzit dopravy prudce zhoršil stav povrchů vozovek, zvláště dálnic a nejzatíženějších silnic. Mezi roky 2005 až 2009 se v ČR délka komunikací hodnocených klasifikačními stupni 4 – nevyhovující a 5 – havarijní stav zvýšila o 100 %, takže v nevyhovujícím a havarijním stavu je dnes minimálně 30 % povrchů. V příspěvku si klademe otázku, zda nemohou za některé dopravní nehody špatné povrchové vlastnosti vozovek. Jsou zmíněna možná řešení ke snížení počtu dopravních nehod s fatálními důsledky.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JN - Civil engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TA02030479" target="_blank" >TA02030479: Introduction of laboratory test method according to prEN 12697-49 to determinate the skid resistance and its development depending on traffic loading to decrease traffic accidents and to prolong life-time of pavement wearing courses</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2012
Issue of the periodical within the volume
12
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
335-339
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—