Use of numerical models and modern technologies for the design and optimization of public space in the city
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F22%3APU147646" target="_blank" >RIV/00216305:26110/22:PU147646 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=725&db=csupuzemi_1" target="_blank" >http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=725&db=csupuzemi_1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Využití numerických modelů a moderních technologii pro návrh a optimalizaci veřejného prostoru města
Original language description
V dnešní době jsou mikroskopické modely pohybu osob v zahraničí běžně využívány, jak pro posuzování bezpečnosti osob, tak i pro obyčejné chování pěší dopravy. Příkladem mohou být zejména modely evakuace osob ohrožených vzniklým nebezpečím, provozní modely pohybu při veřejných akcích (festivalů, průvodů, vánočních trhů atd.) či modely pohybu osob při přepravě v rámci dopravních uzlů a návazné dopravy. Pro každou tvorbu modelu jsou důležitá kvalitní vstupní data, nevyjímaje modelování pěší dopravy ve veřejném prostoru. Před samotným návrhem řešeného území potřebujeme znát jeho vstupní parametry, jako je počet osob, směrový průzkum, výpočet intenzit na jednotlivých koridorech, kapacity rozptylových ploch atd., které nám mohou sloužit následně jako vstupní data modelu pro analýzu konkrétně řešeného návrhu. I přesto, že žijeme v moderní době, kdy se sdílení dat stalo běžnou denní součástí lidských životů, je velmi složité získat data týkající se osob, provozu města a pěší dopravy v něm. S rozvojem inteligentních měst (Smart Cities) využívající moderní technologie a data ke zvýšení efektivity, ekonomického rozvoje, udržitelnosti a kvality života občanů v městských oblastech se otvírají nové možnosti získání kvalitních vstupních dat pro numerické modelování, které by mohlo vést k symbióze těchto dvou odvětví, ústící v efektivní nástroj pro správu a plánování území měst. Článek se zaměřuje na představení numerického modelování pěších osob a jeho možného využití při návrhu a optimalizaci veřejného prostoru. Postup analýzy kvality pěší dopravy pomocí numerického modelu pěší dopravy je demonstrovaný na konkrétním návrhu revitalizace městského dopravního uzlu Mendlovo náměstí v Brně. Výsledky simulací, jako jsou trajektorie osob, Level of Service (LoS), hustota osob na m2, průměrná rychlost osob, čas zdržení apod., jsou ukazateli, pomocí kterých jsme schopni analyzovat návrh a odhalit v něm tzv. „kritická místa“, zhodnotit budoucí komfort pohybu osob v posuzovaném prostoru, opt
Czech name
Využití numerických modelů a moderních technologii pro návrh a optimalizaci veřejného prostoru města
Czech description
V dnešní době jsou mikroskopické modely pohybu osob v zahraničí běžně využívány, jak pro posuzování bezpečnosti osob, tak i pro obyčejné chování pěší dopravy. Příkladem mohou být zejména modely evakuace osob ohrožených vzniklým nebezpečím, provozní modely pohybu při veřejných akcích (festivalů, průvodů, vánočních trhů atd.) či modely pohybu osob při přepravě v rámci dopravních uzlů a návazné dopravy. Pro každou tvorbu modelu jsou důležitá kvalitní vstupní data, nevyjímaje modelování pěší dopravy ve veřejném prostoru. Před samotným návrhem řešeného území potřebujeme znát jeho vstupní parametry, jako je počet osob, směrový průzkum, výpočet intenzit na jednotlivých koridorech, kapacity rozptylových ploch atd., které nám mohou sloužit následně jako vstupní data modelu pro analýzu konkrétně řešeného návrhu. I přesto, že žijeme v moderní době, kdy se sdílení dat stalo běžnou denní součástí lidských životů, je velmi složité získat data týkající se osob, provozu města a pěší dopravy v něm. S rozvojem inteligentních měst (Smart Cities) využívající moderní technologie a data ke zvýšení efektivity, ekonomického rozvoje, udržitelnosti a kvality života občanů v městských oblastech se otvírají nové možnosti získání kvalitních vstupních dat pro numerické modelování, které by mohlo vést k symbióze těchto dvou odvětví, ústící v efektivní nástroj pro správu a plánování území měst. Článek se zaměřuje na představení numerického modelování pěších osob a jeho možného využití při návrhu a optimalizaci veřejného prostoru. Postup analýzy kvality pěší dopravy pomocí numerického modelu pěší dopravy je demonstrovaný na konkrétním návrhu revitalizace městského dopravního uzlu Mendlovo náměstí v Brně. Výsledky simulací, jako jsou trajektorie osob, Level of Service (LoS), hustota osob na m2, průměrná rychlost osob, čas zdržení apod., jsou ukazateli, pomocí kterých jsme schopni analyzovat návrh a odhalit v něm tzv. „kritická místa“, zhodnotit budoucí komfort pohybu osob v posuzovaném prostoru, opt
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20103 - Architecture engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
ČLOVĚK, STAVBA A ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ 15
ISBN
978-80-01-07049-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
244
Pages from-to
174-191
Publisher name
České vysoké učení technické v Praze
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Nov 24, 2021
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—