Fatigue and Crack Propagation Calculations of Wing Spar Structure
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F04%3APU48284" target="_blank" >RIV/00216305:26210/04:PU48284 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Fatigue and Crack Propagation Calculations of Wing Spar Structure
Original language description
The main goal of this paper is to summarize present experiences obtained with MSC.Fatigue software. This FEM based package is intended for solution of a wide range of fatigue tasks and is made up of several analysis modules. Two of them will be describedin more detail here. Calculations of the safe life of a wing spar using FEFAT module are presented. Comparison with results obtained by means of in-house developed program MINER is also done. The second task deals with the crack propagation analysis usiing PCRACK module that is an essential part of the damage tolerance evaluation. As a tool for verification of calculated crack propagation curves the widespread fracture mechanics software NASGRO was chosen. Investigated structure is represented by the wing spar specimen previously tested in the laboratory of Institute of Aerospace Engineering. Load history expected in calculations is identical with a load sequence applied during the flight-simulation fatigue test that was done using fli
Czech name
Výpočty životnosti a šíření únavové trhliny v konstrukci nosníku křídla
Czech description
Příspěvek shrnuje dosavadní zkušenosti z použití programového systému MSC.Fatigue. Program využívá výsledků napěťové analýzy MKP a je určen pro řešení širšího spektra problémů životnosti. Konkrétně je popsáno vyžití dvou jeho modulů. Uvedeny jsou výpočtybezpečné životnosti nosníku křídla (safe life) s využitím modulu FEFAT a je provedeno srovnávání s výsledky získanými pomocí vlastního programu MINER. Druhou řešenou problematikou jsou výpočty šíření trhliny pomocí modulu PCRACK (pro koncepci životnostii damage tolerance). Je provedeno srovnání získaných růstových křivek trhlin, a to s rozšířeným programem NASGRO. Analyzovanou konstrukcí je nosník křídla dopravního letounu zkoušený na zkušebně Leteckého ústavu. Průběh zatížení je totožný se zatěžovacísekvencí pro únavovou zkoušku, která byla prováděna metodou let za letem s náhodným pořadím vrcholů zatížení.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LN00B051" target="_blank" >LN00B051: Aerospace research centre (ARC)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2004
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
12-15
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—