All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F05%3APU53347" target="_blank" >RIV/00216305:26210/05:PU53347 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper

  • Original language description

    The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible bodies using the finite element method (ANSYS) and then converted intoamulti-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the cranktrain have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic oil film. Loading forces have been applied based on the values of combustion pressures measured in an n engine cylinder. A rubber damper has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the computational model results has been performed by measuring the values on a testing engine unit using non-contact laser measuring technique.

  • Czech name

    Dynamika řadového 6-válcového vznětového motoru s pryžovým tlumičem

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového 6-válcového traktorového vznětového motoru. Hlavní části hnacího ústrojí byly modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků (ANSYS) a následné konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska hnacího ústrojí byla modelována s použitím databáze reakčních sil v hydrodynamickém olejovém filmu. Zátěžné síly byly aplikovány na základě hodnot spalovacích tlaků měřených ve válci motoru. Byl použit pryžový tlumič ke ssnížení vibrací motoru. Experimentální ověření výsůedků výpočtového modelu bylo provedeno měřením hodnot na zkušebním stavu motorů s použitím bezkontaktního laserového způsobu měření.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JT - Propulsion, engines and fuels

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    23rd CADFEM Users Meeting 2005. International Congress on FEM Technology

  • ISBN

    3-937523-02-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    1-16

  • Publisher name

    CADFEM GmbH

  • Place of publication

    Bonn

  • Event location

    Bonn

  • Event date

    Nov 9, 2005

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article