Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F05%3APU53347" target="_blank" >RIV/00216305:26210/05:PU53347 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper
Original language description
The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible bodies using the finite element method (ANSYS) and then converted intoamulti-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the cranktrain have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic oil film. Loading forces have been applied based on the values of combustion pressures measured in an n engine cylinder. A rubber damper has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the computational model results has been performed by measuring the values on a testing engine unit using non-contact laser measuring technique.
Czech name
Dynamika řadového 6-válcového vznětového motoru s pryžovým tlumičem
Czech description
Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového 6-válcového traktorového vznětového motoru. Hlavní části hnacího ústrojí byly modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků (ANSYS) a následné konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska hnacího ústrojí byla modelována s použitím databáze reakčních sil v hydrodynamickém olejovém filmu. Zátěžné síly byly aplikovány na základě hodnot spalovacích tlaků měřených ve válci motoru. Byl použit pryžový tlumič ke ssnížení vibrací motoru. Experimentální ověření výsůedků výpočtového modelu bylo provedeno měřením hodnot na zkušebním stavu motorů s použitím bezkontaktního laserového způsobu měření.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
23rd CADFEM Users Meeting 2005. International Congress on FEM Technology
ISBN
3-937523-02-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
16
Pages from-to
1-16
Publisher name
CADFEM GmbH
Place of publication
Bonn
Event location
Bonn
Event date
Nov 9, 2005
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—