Analysis of Fatigue Crack Growth under the Spectrum Loading
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F07%3APU71011" target="_blank" >RIV/00216305:26210/07:PU71011 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Analysis of Fatigue Crack Growth under the Spectrum Loading
Original language description
This article describes the methodology of numerical simulation of fatigue crack growth under the spectrum loading and its application on integrally stiffened panels manufactured using high speed cutting. A load sequence generated from the spectrum of B737 airplane similar to the standardized load sequence for flight simulation tests on transport aircraft wing structures TWIST was applied. The methodology starts by the determination of stress intensity factors from FEM results using crack closure technique. Subsequent crack growth analysis is done in NASGRO and uses a description of crack growth rates by the Forman-Newman-de Koning relationship. Two crack growth models were tested: non interaction and Willenborg model. Verification of analyses was basedon tests of integral panels and CCT specimens performed under the spectrum loading at the IAE laboratory. In order to determine crack growth rate data, additional tests on CCT specimens using the constant amplitude loading were also carr
Czech name
Výpočet šíření trhliny při zatěžování spektrem
Czech description
V příspěvku je popsána metodika numerické simulace šíření únavové trhliny při zatěžování spektrem a její použití v případě vyztužených integrálních panelů vyrobených vysokorychlostním obráběním. Je aplikována zatěžovací sekvence vygenerovaná ze spektra letounu B737 se strukturou obdobou standardní zatěžovací sekvenci dopravního letounu TWIST. Metodika simulace šíření trhliny je založena na stanovení součinitele intenzity napětí na základě výsledků napěťové analýzy konstrukce metodou konečných prvků postupem označovaným jako crack closure technique. Navazující výpočet šíření trhliny probíhá v programu NASGRO a používá popisu rychlosti šíření trhliny rovnicí Forman-Newman-de Koning. Byly aplikovány dva modely šíření trhliny ? model nezahrnující interakcikmitů různých amplitud a Willenborgův model. Pro verifikaci výpočtů byly na Zkušebně letecké techniky leteckého ústavu uskutečněny únavové zkoušk
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Aerospace Research Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2007
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
18-21
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—