All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of Fatigue Crack Growth under the Spectrum Loading

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F07%3APU71011" target="_blank" >RIV/00216305:26210/07:PU71011 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Analysis of Fatigue Crack Growth under the Spectrum Loading

  • Original language description

    This article describes the methodology of numerical simulation of fatigue crack growth under the spectrum loading and its application on integrally stiffened panels manufactured using high speed cutting. A load sequence generated from the spectrum of B737 airplane similar to the standardized load sequence for flight simulation tests on transport aircraft wing structures TWIST was applied. The methodology starts by the determination of stress intensity factors from FEM results using crack closure technique. Subsequent crack growth analysis is done in NASGRO and uses a description of crack growth rates by the Forman-Newman-de Koning relationship. Two crack growth models were tested: non interaction and Willenborg model. Verification of analyses was basedon tests of integral panels and CCT specimens performed under the spectrum loading at the IAE laboratory. In order to determine crack growth rate data, additional tests on CCT specimens using the constant amplitude loading were also carr

  • Czech name

    Výpočet šíření trhliny při zatěžování spektrem

  • Czech description

    V příspěvku je popsána metodika numerické simulace šíření únavové trhliny při zatěžování spektrem a její použití v případě vyztužených integrálních panelů vyrobených vysokorychlostním obráběním. Je aplikována zatěžovací sekvence vygenerovaná ze spektra letounu B737 se strukturou obdobou standardní zatěžovací sekvenci dopravního letounu TWIST. Metodika simulace šíření trhliny je založena na stanovení součinitele intenzity napětí na základě výsledků napěťové analýzy konstrukce metodou konečných prvků postupem označovaným jako crack closure technique. Navazující výpočet šíření trhliny probíhá v programu NASGRO a používá popisu rychlosti šíření trhliny rovnicí Forman-Newman-de Koning. Byly aplikovány dva modely šíření trhliny ? model nezahrnující interakcikmitů různých amplitud a Willenborgův model. Pro verifikaci výpočtů byly na Zkušebně letecké techniky leteckého ústavu uskutečněny únavové zkoušk

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Aerospace Research Centre</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Letecký zpravodaj

  • ISSN

    1211-877X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2007

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    4

  • Pages from-to

    18-21

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database