Multibody Analysis in Concept Phase of Valvetrain
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F07%3APU71201" target="_blank" >RIV/00216305:26210/07:PU71201 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Multibody Analysis in Concept Phase of Valvetrain
Original language description
The time and cost pressures placed on the modern product engineering and development market demand rapid analysis, advanced development capabilities and high levels of precision. Where mechanical items were traditionally verified through empirical testing, tools such as FEA, MBS, EHD or CFD are commonly used today. This paper deals with a valvetrain vibration modeling in multi-body system employing flexible bodies of main components. Camshaft fatigue analyses are also discussed. Interactions between theengine block and the camshaft are solved via a hydrodynamic bearing model including journal tiltings. A cranktrain has a great influence on camshaft vibrations and together with a gear timing mechanism model it is included into a valvetrain computational model. All simulation and measurement strategies are presented on a diesel four-cylinder in-line engine.
Czech name
Multibody analýza ventilového rozvodu v fázi návrhu
Czech description
Čas a náklady na vývoj nového produktu vyžadují rychlé řešení daného často velice komplexního problému s vysokou přesností. Zatímco v minulosti byla funkčnost jednotlivých komponent ověřena pomocí nákladných experimentů, v současné době se stále častějipoužívají moderní výpočtové nástroje typu MKP, MBS nebo CFD. Tento příspěvek se zabývá výpočtovou simulací dynamiky ventilového rozvodu, který v sobě zahrnuje pružná tělesa hlavních komponent. Dále jsou zde prezentovány výsledky analýzy únavového poškozování vačkového hřídele. Interakce mezi blokem motoru a vačkovým hřídelem je řešena pomocí hydrodynamického modelu kluzného ložiska, který umožňuje zahrnout i vliv naklopení čepu. Na dynamiku ventilového rozvodu má vliv také klikový mechanismus společně spřevodem ozubenými koly a proto jsou vhodným způsobem zahrnuty do výpočtového modelu. Všechny výpočtové a experimentální metody uvedené v tomto přísp
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars
ISSN
1214-0821
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2007
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
35
Pages from-to
8-42
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—