Journal Bearing FV2
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APR38712" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PR38712 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.fme.vutbr.cz" target="_blank" >http://www.fme.vutbr.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Journal Bearing FV2
Original language description
The functional sample of journal bearing No. 2 (FV2) has been developed based on results derived from advanced computational methods and optimization strategies. This innovative design is engineered with the primary goal of effectively minimizing friction losses within the turbocharger rotor system. The key future of this bearing lies in working surfaces of a precisely defined shape, introducing a significant enhancement over conventional designs. Through a series of technical experiments conducted on a turbocharger employing this novel bearing design, notable improvements have been observed in representative parameters. Specifically, the modification of the working surfaces has led to enhanced performance characteristics, notably in terms of reducing power losses across the entire operational speed range of the turbocharger. This signifies a substantial improvement in the efficiency of the rotor-bearing system. Integral to the success of this design is the careful consideration of the radial bearing clearance, meticulously tailored to align with the lubricant properties and operational conditions. The synergy between the FV2 journal bearing and the rotor assembly is delivered, ensuring optimal performance and long-life reliability under varied operating conditions. The FV2 journal bearing functional sample is seamlessly integrated into the ongoing technical experiments forming part of the turbocharger bearing test program. Rigorous verification was undertaken through a comprehensive series of measurements, validating the performance enhancements and affirming the bearing's efficiency in real-world applications. This approach underscores a commitment to advancing technology, pushing the boundaries of efficiency in turbocharger systems through a fusion of computational simulations and technical experiments.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TK04020289" target="_blank" >TK04020289: Energy Saving Bearings for High-speed Turbochargers</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Journal Bearing FV2
Numerical identification
187121
Technical parameters
Na základě výsledků technických experimentů realizovaných na turbodmychadle s novým konstrukčním řešením radiálních ložisek FV2 došlo ke zlepšení vybraných reprezentativních parametrů. Průměrné zlepšení v měřených ustálených provozních režimech, zahrnující otáčky rotoru došlo ke snížení mechanických ztrát mazací soustavy o přibližně 20÷23 % a snížení průtoku oleje turbodmychadlem o 28÷34 % v návrhových provozních podmínkách. Funkční vzorek radiálního ložiska FV2 je vyroben a ověřen pomocí série měření na turbodmychadle.
Economical parameters
Funkční vzorek radiálního ložiska FV2 představuje významný pokrok při zvyšování funkčních vlastností nové generace hydrodynamických radiálních ložisek a bude využit pro interní zkoušky turbodmychadel a pro vývoj dalších generací radiálních ložisek.
Application category by cost
—
Owner IČO
25321234
Owner name
PBS Turbo s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
http://www.fme.vutbr.cz