All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

NEW TRENDS IN DESIGN AND CALIBRATION OF ACCELEROMETERS

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F05%3APU52405" target="_blank" >RIV/00216305:26220/05:PU52405 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    NEW TRENDS IN DESIGN AND CALIBRATION OF ACCELEROMETERS

  • Original language description

    Accelerometers are gaining ground in many military, aerospace and automobile applications thanks to reductions in price and size, greater operating ranges, higher resonant frequencies, lower amplitude ranges, MEMS technology, and integral electronics, but several challenges remain. A knock sensor is an acceleration transducer for ignition systems of automobile engine, which incorporate knock control. A knock sensor uses a piezoelectric element to measure the inertial forces exerted upon seismic mass. Knock sensors play a dual role on engines. Like other sensors, knock sensors monitor engine operation to optimize performance. In addition, knock sensors protect the engine against power-robbing, and potentially destructive, engine knock. The main goal ofcalibration is to measure the frequency response of the sensors. The typical frequency range and vibration amplitude are from 5 kHz to 15 kHz and approximately 100 m/s2. Calibration techniques of knock sensors may be divided into two sect

  • Czech name

    Nové trendy při návrhu a kalibraci akcelerometru

  • Czech description

    Senzor klepání funguje na základě piezoelektrického jevu, kdy snímané kmitání je převáděno na elektrické impulsy. Principem je odeslání informace o klepání řídící jednotce, která poté změní předstih motoru. Příčina klepání: Při samovznícení palivové směsi můžeme za důvod považovat buď její chudost nebo příliš vysokou teplotu, tedy málo paliva a mnoho vzduchu. Pokud je zvyšován plnící tlak, může se stát, že motor bude zásobován takovým množstvím vzduchu, že vstřikování není schopno dodat dostatek palivva. Směs chudne a motor začíná klepat. Toto může během velice krátké doby vést k velmi rozsáhlým škodám na motoru. Klepání svědčí o tom, že směs palivo-vzduch se ve válci zapaluje dříve, než by tomu mělo být dle výpočtů řídící jednotky.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Proceedings of Spring School - Engineering for the Future

  • ISBN

    83-88906-26-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    1-6

  • Publisher name

    Kielce University of Technology

  • Place of publication

    Kielce

  • Event location

    Kielce

  • Event date

    Jun 2, 2005

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article