All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The innovative teaching methodology for driving in visibility reduced by darkness

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F15%3APR28493" target="_blank" >RIV/00216305:26610/15:PR28493 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly" target="_blank" >http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou

  • Original language description

    Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Jejím cílem je zdokonalit vzdělávání žadatelů o řidičská oprávnění i vzdělávání zkušených řidičů v rámci povinné výuky zaměřené na zdokonalování jejich odborné způsobilosti. V metodice je využito výsledků výzkumu zaměřeného na zkoumání možností řidiče rozpoznat chodce na vozovce v podmínkách skutečného silničního provozu. Tento výzkum byl realizován při řešení projektu č. TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti a v rámci řešení tohoto projektu vznikla i tato metodika. Projekt řešil vysokoškolský ústav, Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně pro Technologickou agenturu ČR v letech 2014-2015.

  • Czech name

    Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou

  • Czech description

    Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Jejím cílem je zdokonalit vzdělávání žadatelů o řidičská oprávnění i vzdělávání zkušených řidičů v rámci povinné výuky zaměřené na zdokonalování jejich odborné způsobilosti. V metodice je využito výsledků výzkumu zaměřeného na zkoumání možností řidiče rozpoznat chodce na vozovce v podmínkách skutečného silničního provozu. Tento výzkum byl realizován při řešení projektu č. TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti a v rámci řešení tohoto projektu vznikla i tato metodika. Projekt řešil vysokoškolský ústav, Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně pro Technologickou agenturu ČR v letech 2014-2015.

Classification

  • Type

    N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    30305 - Occupational health

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TD020239" target="_blank" >TD020239: The Strengthening of legal certainty in the technical assessment of accidents involving pedestrians in poor visibility</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Metodika autoškoly

  • Regulation ID

    121/2015-710-VV/I

  • Technical parameters

    Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Je tvořena: 1. popisnou a vysvětlující částí v rozsahu 18 stran, 2. metodickým pokynem pro výuku s názvem Metodické pokyny pro výuku jízdy za viditelnosti snížené tmu v rozsahu 34 stran, 3. monotematickým učebním textem s názvem Jízda za viditelnosti snížené tmou – učebnice pro autoškoly v rozsahu 54 stran, který slouží pro přípravu lektorů a umožňuje dosažení jejich vyšší odborné způsobilosti. Ověřitelnost metodiky je dána její provázaností na výsledky výzkumu chování řidičů při reakcích na chodce v 300 simulovaných jízdních situacích, z nichž některé ukázky se uplatňují ve výuce a sloužily pro formulaci teoretických závěrů. Dále pak je ověřitelnost dána využitím výsledků zjištěných z řešení řady dopravních nehod v rámci dlouhodobého výkonu znalecké činnosti na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně, které ukazují na příčiny vzniku dopravních nehod a na možnosti účastníků zabránit jejímu vzniku.

  • Economical parameters

    Problematika jízdy za viditelnosti snížené tmou tematicky zapadá do povinné obsahové náplně výuky v autoškolách. Z pohledu autoškol jakožto subjektů, které zajišťují výuku a výcvik řidičů, zavedení nové metodiky z dlouhodobého hlediska nenavyšuje jejich náklady na výuku a výcvik. Případné jednorázové navýšení nákladů může být spojeno s uzpůsobením výuky, příp. i s jednorázovou potřebou proškolení lektorů na pracovištích, která mají dostatečné zkušenosti s řešenou problematikou a dlouhodobě se věnují výzkumu problematiky jízdy za viditelnosti snížené tmou a mají i zkušenosti s analýzou dopravních nehod. Taková možnost by napomohla rychlejšímu zavedení metodiky do praxe a jejímu správnému využívání. Tím, že se metodika zaměřuje na hlavní rizikový faktor v dopravě, kterým jsou řidiči motorových vozidel, lze očekávat pozitivní ekonomický dopad především ve snížení počtu dopravních nehod a z nich plynoucích ztrát.

  • Certification body designation

    Ministerstvo dopravy ČR

  • Date of certification

  • Method of use

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů