The innovative teaching methodology for driving in visibility reduced by darkness
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F15%3APR28493" target="_blank" >RIV/00216305:26610/15:PR28493 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly" target="_blank" >http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou
Original language description
Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Jejím cílem je zdokonalit vzdělávání žadatelů o řidičská oprávnění i vzdělávání zkušených řidičů v rámci povinné výuky zaměřené na zdokonalování jejich odborné způsobilosti. V metodice je využito výsledků výzkumu zaměřeného na zkoumání možností řidiče rozpoznat chodce na vozovce v podmínkách skutečného silničního provozu. Tento výzkum byl realizován při řešení projektu č. TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti a v rámci řešení tohoto projektu vznikla i tato metodika. Projekt řešil vysokoškolský ústav, Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně pro Technologickou agenturu ČR v letech 2014-2015.
Czech name
Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou
Czech description
Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Jejím cílem je zdokonalit vzdělávání žadatelů o řidičská oprávnění i vzdělávání zkušených řidičů v rámci povinné výuky zaměřené na zdokonalování jejich odborné způsobilosti. V metodice je využito výsledků výzkumu zaměřeného na zkoumání možností řidiče rozpoznat chodce na vozovce v podmínkách skutečného silničního provozu. Tento výzkum byl realizován při řešení projektu č. TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti a v rámci řešení tohoto projektu vznikla i tato metodika. Projekt řešil vysokoškolský ústav, Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně pro Technologickou agenturu ČR v letech 2014-2015.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
30305 - Occupational health
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TD020239" target="_blank" >TD020239: The Strengthening of legal certainty in the technical assessment of accidents involving pedestrians in poor visibility</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Metodika autoškoly
Regulation ID
121/2015-710-VV/I
Technical parameters
Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Je tvořena: 1. popisnou a vysvětlující částí v rozsahu 18 stran, 2. metodickým pokynem pro výuku s názvem Metodické pokyny pro výuku jízdy za viditelnosti snížené tmu v rozsahu 34 stran, 3. monotematickým učebním textem s názvem Jízda za viditelnosti snížené tmou – učebnice pro autoškoly v rozsahu 54 stran, který slouží pro přípravu lektorů a umožňuje dosažení jejich vyšší odborné způsobilosti. Ověřitelnost metodiky je dána její provázaností na výsledky výzkumu chování řidičů při reakcích na chodce v 300 simulovaných jízdních situacích, z nichž některé ukázky se uplatňují ve výuce a sloužily pro formulaci teoretických závěrů. Dále pak je ověřitelnost dána využitím výsledků zjištěných z řešení řady dopravních nehod v rámci dlouhodobého výkonu znalecké činnosti na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně, které ukazují na příčiny vzniku dopravních nehod a na možnosti účastníků zabránit jejímu vzniku.
Economical parameters
Problematika jízdy za viditelnosti snížené tmou tematicky zapadá do povinné obsahové náplně výuky v autoškolách. Z pohledu autoškol jakožto subjektů, které zajišťují výuku a výcvik řidičů, zavedení nové metodiky z dlouhodobého hlediska nenavyšuje jejich náklady na výuku a výcvik. Případné jednorázové navýšení nákladů může být spojeno s uzpůsobením výuky, příp. i s jednorázovou potřebou proškolení lektorů na pracovištích, která mají dostatečné zkušenosti s řešenou problematikou a dlouhodobě se věnují výzkumu problematiky jízdy za viditelnosti snížené tmou a mají i zkušenosti s analýzou dopravních nehod. Taková možnost by napomohla rychlejšímu zavedení metodiky do praxe a jejímu správnému využívání. Tím, že se metodika zaměřuje na hlavní rizikový faktor v dopravě, kterým jsou řidiči motorových vozidel, lze očekávat pozitivní ekonomický dopad především ve snížení počtu dopravních nehod a z nich plynoucích ztrát.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy ČR
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů