Advanced Control Algorithms for Six-phase PMS Motor with Segregated Windings
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26620%2F18%3APR32088" target="_blank" >RIV/00216305:26620/18:PR32088 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Advanced Control Algorithms for Six-phase PMS Motor with Segregated Windings
Original language description
Realized functional sample is composed from six-phase PMS motor with segregated windings (developed in 3Ccar project as a powertrain for fully electrical vehicle), from voltage source inverter, testing dynamometer and from developed advanced control and compensation algorithms. The control algorithm contains several parts which ensure precise motor control. In addition to the conventional blocks commonly used in the vector control algorithm structure and the energy optimal motor control mode when the maximum torque to ampere (MTPA) curve is followed, the decoupling block is an important and crucial part. It is in use when only one three-phase subsystem is actively running. The second subsystem is due to a malfunction either disconnected or it is switched to active short-circuit (ASC) mode. In both cases, an asymmetry given by segregated winding nature appears and causes torque pulsation. The proposed compensation strategy significantly reduces these torque pulsations. The control and compensation algorithms were first tested on the motor model in the environment of MATLAB Simulink and then tested at a dynamometer test bench.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
3CCAR_PMSM_SW_CONTROL
Numerical identification
156346
Technical parameters
Realizovaný funkční vzorek posloužil k ověření navržených a implementovaných řídicích a kompenzačních algoritmů. Řídicí algoritmus umožňuje řídit šestifázový motor se segregovaným vinutím i v případě poruchy jednoho třífázového subsystému. Nesymetrie matice indukčností v tomto případě způsobí pulsaci momentu a nemožnost použít klasické vektorové řízení v rotorových souřadnicích. Navržené kompenzační strategie snižují pulsaci momentu i akustickou hladinu hluku produkovanou motorem. Použití MTPA křivky při řízení umožňuje dosáhnout energeticky optimálního řízení.
Economical parameters
Použití redundance v počtu vinutí jednoho fyzického motoru umožňuje dosáhnout fungování pohonu i v případě jedné izolované poruchy. Není proto nutné při vysokých požadavcích na bezpečnost a funkci motoru provádět zdvojení pohonu druhým fyzickým motorem. To může vést ke snížení ceny pohonů plně elektrických vozidel.
Application category by cost
—
Owner IČO
—
Owner name
Kybernetika pro materiálové vědy
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—