Thermal management functions of the electical car
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26620%2F22%3APR37517" target="_blank" >RIV/00216305:26620/22:PR37517 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://1000kmplus.ceitec.cz/vysledky" target="_blank" >https://1000kmplus.ceitec.cz/vysledky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Thermal management functions of the electical car
Original language description
The new thermal management concept for an electric vehicle is developed as part of the 1000kmPlus project. It builds on the original solution, which is extended by new thermal functions. The modifications made are aimed at meeting two aspects. Firstly, enhanced cooling capabilities for the newly available ultra-fast charging. Secondly, improved thermal efficiency and thus a reduction in overall energy consumption. The management of the thermal functions is represented by a state machine that contains three main sub-systems. These sub-systems are used for the management of the thermal circuit during vehicle driving, battery charging and battery pre-cooling. The state machine for thermal management is created in the MATLAB/Simulink scheme for easy implementation into the rapid prototyping platform Autobox 4 or MicroAutoBox II from dSPACE. The verification of the state machine was carried out in two steps. First, the basic functionality was verified in testing the Simulink application that contains a simple thermal circuit model. In the second step, the thermal functions were verified on the testbed. It is represented by a cooling testing circuit that contains LIN devices (valves and pumps) from the existing electrical vehicle. Furthermore, a graphical application was created for testing and monitoring thermal functions in the ControlDesk. This application allows you to monitor the current state of the thermal circuit, display key values and set the required valve positions and pump speeds.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
R - Software
CEP classification
—
OECD FORD branch
20202 - Communication engineering and systems
Result continuities
Project
—
Continuities
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Others
Publication year
2022
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
LIN_GATEWAY
Technical parameters
Výsledek je realizovaný jako stavový automat v prostředí MATLAB Simulink Simscape. Umožňuje využívat různé pracovní režimy v závislosti na aktuálních pracovních podmínkách. Výhodou je ověřená snadná možnost automatického vygenerování kódu a jeho spuštění na prostředcích rychlého prototypování a s tím související možnost optimalizace parametrů použitých regulátorů.
Economical parameters
Využití výsledku přináší úspory elektrické energie odebírané z baterií elektrického automobilu. Tím dochází ke zvýšení dojezdové vzdálenosti. Hlavním cílem bylo ověřit přínos nových komponent a nového uspořádání chladicího okruhu, které umožňuje dosáhnout vyššího chladicího výkonu nutného ke chlazení baterií při rychlonabíjení Zatím nebylo licencované. Předpokládá se další rozvíjení v navazujících projektech.
Owner IČO
00216305
Owner name
Vysoké učení technické v Brně