Higher education institutions, students, drop-out data and transition to higher educations
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00237752%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00237752:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://csvs.cz/wp-content/uploads/2021/02/VYSOK%C3%89-%C5%A0KOLY-STUDENTI-A-DATA-O-STUDIJN%C3%8D-NE%C3%9ASP%C4%9A%C5%A0NOSTI-A-P%C5%98ECHODU-DO-VYSOKO%C5%A0KOLSK%C3%89HO-VZD%C4%9AL%C3%81V%C3%81N%C3%8D.pdf" target="_blank" >https://csvs.cz/wp-content/uploads/2021/02/VYSOK%C3%89-%C5%A0KOLY-STUDENTI-A-DATA-O-STUDIJN%C3%8D-NE%C3%9ASP%C4%9A%C5%A0NOSTI-A-P%C5%98ECHODU-DO-VYSOKO%C5%A0KOLSK%C3%89HO-VZD%C4%9AL%C3%81V%C3%81N%C3%8D.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vysoké školy, studenti a data o neúspěšnosti a přechodu do vysokoškolského vzdělávání
Original language description
Publikace shrnuje výsledky z projektu Studijní neúspěšnost s ohledem na přechod ze střední na vysokou školu (SNOP), který byl podpořen Technologickou Agenturou ČR a jehož hlavním tématem byla studijní neúspěšnost na vysoké škole a zejména pak ta její část, která je s pojena s přechodem ze střední na vysokou školu. V projektu jsme se tedy zabývali především prvním ročníkem studia na vysoké škole, ale také obdobím, kdy se studenti středních škol rozhodují o tom, zda budou studovat na vysoké škole, a samozřejmě i o tom, v jakém studijním programu. Právě v prvním ročníku bakalářského studia totiž dochází nejčastěji k situaci, kdy student či studentka studium (respektive studijní program) z různých důvodů opouští. Hlavním cílem bylo v rámci této knihy představit čtenáři téma z různých perspektiv. Jde o téma, které už dlouho zůstává jedním z podstatných v rámci vysokoškolské praxe i politiky. Zdánlivě jednoznačný termín studijní neúspěšnost není totiž vůbec tak jednoznačný, jak se na první pohled může zdát. Vzhledem k zaměření našeho projektu v knize reflektujeme zkušenosti studentů vybraných fakult vysokých škol, dáváme prostor pohledu zkušeného vysokoškolského pedagoga, nebo se formou rozhovoru zabýváme i širšími souvislostmi vysokoškolského studia a neúspěšnosti v něm – strukturovaným studiem, jednu kapitolu věnujeme i zahraničnímu příkladu – konkrétně Rakousku a jeho specifické reakci na vysokou míru neúspěšnosti v prvních fázích vysokoškolského studia. Nedílnou součástí této knihy jsou dvě přílohy. První z nich je určena zájemcům o statistická data a jsou v ní prezentovány ty ukazatele, které souvisí s neúspěšností, ale také s obecným vývojem vysokoškolského vzdělávání. Druhou je sada doporučení pro vysoké i střední školy, a pro systémového „hráče“ ve vysokoškolském prostoru Ministerstvo školství, mládeže a sportu. A konec konců, některá doporučení mají co do činění i s námi jako výzkumníky, kteří působí v instituci zabývající se vysokoškolským prostorem a jeho výzkumem. Autoři, kteří přispěli do této publikace, jsou jak členové týmu, tak také výzkumníci případně akademičtí pracovníci, kteří s námi v průběhu projektu spolupracovali. Každý z nich se pokusil problém, respektive jeho různé aspekty, reflektovat nejen na základě výsledků vzešlých z tohoto projektu, ale také na základě své dlouhodobé výzkumné nebo praktické zkušenosti.
Czech name
Vysoké školy, studenti a data o neúspěšnosti a přechodu do vysokoškolského vzdělávání
Czech description
Publikace shrnuje výsledky z projektu Studijní neúspěšnost s ohledem na přechod ze střední na vysokou školu (SNOP), který byl podpořen Technologickou Agenturou ČR a jehož hlavním tématem byla studijní neúspěšnost na vysoké škole a zejména pak ta její část, která je s pojena s přechodem ze střední na vysokou školu. V projektu jsme se tedy zabývali především prvním ročníkem studia na vysoké škole, ale také obdobím, kdy se studenti středních škol rozhodují o tom, zda budou studovat na vysoké škole, a samozřejmě i o tom, v jakém studijním programu. Právě v prvním ročníku bakalářského studia totiž dochází nejčastěji k situaci, kdy student či studentka studium (respektive studijní program) z různých důvodů opouští. Hlavním cílem bylo v rámci této knihy představit čtenáři téma z různých perspektiv. Jde o téma, které už dlouho zůstává jedním z podstatných v rámci vysokoškolské praxe i politiky. Zdánlivě jednoznačný termín studijní neúspěšnost není totiž vůbec tak jednoznačný, jak se na první pohled může zdát. Vzhledem k zaměření našeho projektu v knize reflektujeme zkušenosti studentů vybraných fakult vysokých škol, dáváme prostor pohledu zkušeného vysokoškolského pedagoga, nebo se formou rozhovoru zabýváme i širšími souvislostmi vysokoškolského studia a neúspěšnosti v něm – strukturovaným studiem, jednu kapitolu věnujeme i zahraničnímu příkladu – konkrétně Rakousku a jeho specifické reakci na vysokou míru neúspěšnosti v prvních fázích vysokoškolského studia. Nedílnou součástí této knihy jsou dvě přílohy. První z nich je určena zájemcům o statistická data a jsou v ní prezentovány ty ukazatele, které souvisí s neúspěšností, ale také s obecným vývojem vysokoškolského vzdělávání. Druhou je sada doporučení pro vysoké i střední školy, a pro systémového „hráče“ ve vysokoškolském prostoru Ministerstvo školství, mládeže a sportu. A konec konců, některá doporučení mají co do činění i s námi jako výzkumníky, kteří působí v instituci zabývající se vysokoškolským prostorem a jeho výzkumem. Autoři, kteří přispěli do této publikace, jsou jak členové týmu, tak také výzkumníci případně akademičtí pracovníci, kteří s námi v průběhu projektu spolupracovali. Každý z nich se pokusil problém, respektive jeho různé aspekty, reflektovat nejen na základě výsledků vzešlých z tohoto projektu, ale také na základě své dlouhodobé výzkumné nebo praktické zkušenosti.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000219" target="_blank" >TL01000219: Study non-completion at higher education: problem of transfer from secondary to tertiary education</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7452-204-8
Number of pages
118
Publisher name
Vydavatelství Univerzity Jana Amose Komenského
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—