Vladivoj Kotyza: Epiphany of a Moment in the World
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00263338%3A_____%2F23%3AN0000007" target="_blank" >RIV/00263338:_____/23:N0000007 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.947642c4-1103-4895-90e5-5fd82bd462b2" target="_blank" >http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.947642c4-1103-4895-90e5-5fd82bd462b2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54759/ART-2023-0204" target="_blank" >10.54759/ART-2023-0204</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vladivoj Kotyza: epifanie okamžiku světa
Original language description
Článek se zabývá malířskou a kreslířskou tvorbou Vladivoje Kotyzy (nar. 1943), který patřil ve druhé polovině šedesátých let k několika autorům své generace rozvíjejícím v návaznosti na proud imaginativního umění, definovaný Františkem Šmejkalem, směr označovaný jako fantasticky realismus. Zatímco tato raná etapa Kotyzova díla byla reflektovaná v katalogových textech nedávných výstav zejména Vojtěchem Lahodou, pozoruhodný vývoj tvorby solitérního autora v dalších desetiletích odborně zpracován nebyl. Již v obrazech z období fantastického realismu se projevovala Kotyzova fenomenologická citlivost, která jej přivedla k specifickému vnímání přírodních a městských scenérií na způsob utkvěle epifanie skutečnosti, jejíž mechanismus je založen na metafyzické neutralizaci tři korelátů Kotyzova obrazového jazyka: předmětu v podobě „reliktu“ vyřazeného z utilitárního provozu, času znehybnělého v magickém okamžiku poledne a prostoru nahlíženého jako všepojímající hloubka. V posledních deseti letech však otevírá tvorba umělce odlišný problém. Tvoři ji rozsáhla řada kreseb, jejichž intenci je živé, prézentní zobrazení přírodního fenoménu. Kotyzova kresebná formule je pevně založena na renesančním zobrazeni reálného světa. Precizní kreslířské záznamy vytvářené tváři v tvář motivu připomínají svou analytickou a současně živou povahou studie Albrechta Dürera a Leonarda da Vinci, kteří své úsilí o zobrazení singulární přírodní skutečnosti rozvíjeli na pozadí nominalistické metafyziky pozdního středověku, respektive znovuobjeveného epikurejského atomismu z Lucretiova spisu De rerum natura, který ovlivnil vrcholně renesanční umění v Itálii, ale také Cézannovo výtvarné pojetí přírody. Tyto souvislosti zasazuji Kotyzovo dílo do historických tvůrčích vztahů, ve kterých ale nejde ani tak o otázku vlivu, jako spíše o samotnou problematiku živého, nikoli reprezentujícího, nýbrž prezentujícího zobrazeni přírody. Článek popisuje kreslířovu komplexní metodu a snaží se interpretovat jeho úsilí o živé zobrazeni přírody z hlediska fenomenologie apercepce a tvůrčího aktu s paralelními odkazy k Lucretiovu atomismu jako určité filosofické a básnické metafoře prézentní epifanie konkrétního okamžiku světa. Ta je základní intenci, již si ikonografie Kotyzova díla uchovala v rozsahu celého svého vývoje až po současné přírodní kresby.
Czech name
Vladivoj Kotyza: epifanie okamžiku světa
Czech description
—
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Umění (Art)
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Volume of the periodical
71
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
153-172
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—