Prototype of control unit and power converter with a power of 1.5 kW
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00532304%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00532304:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00532304:_____/20:N0000012
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Řídicí jednotka s výkonovým měničem
Original language description
Prototypy řídicí jednotky CPSJ a E080 jsou určeny k řízení tahu proudových motorů řady TJ80, TJ100 a TJ150. Tyto motory jsou vyráběny v produkci PBS Velká Bíteš, a.s. Číslo v označení motoru charakterizuje maximální dosažitelný tah: 900 N pro motor TJ80, 1300 N pro motor TJ100 a 1500 N pro motor TJ150. V dalším textu budou tyto motory zastoupeny souhrnným pojmem TJxx. Proudové motory TJxx jsou určeny pro pohon lehkých leteckých prostředků, např. ultralehkých sportovních letadel, pilotovaných prostředků v třídě Experimental, pro pohon různých bezpilotních prostředků jako jsou cvičné letecké terče, prostředky kategorie UAV/UAS (Unmanned Aircraft Vehicles/Unmanned Aircraft Systems), bojové prostředky UCAV (Unmanned Combat Aircraft Vehicles) a speciální aplikace, nebo pro pohon motorizovaných kluzáků. Předpokládá se možné připojení až 4 jednotek na jeden létající prostředek, přičemž každá jednotka je separátně ovládána nadřazeným řídicím systémem letounu. Na následujících obrázcích jsou fotografie realizovaného prototypu řídicí jednotky CPS, E080 a umístění jednotky CPSJ na motoru TJ100. Všechny motory TJxx mají společné konstrukční prvky, vnější rozměry se však mohou lišit. Jedná se o jednohřídelové turbínové proudové motory s jednostupňovým radiálním kompresorem, radiálním a axiálním difuzorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou axiální turbínou a výstupní tryskou. Uložení rotoru je mazáno buď autonomním olejovým systémem, nebo ztrátově, směsí paliva a oleje. Startér motoru je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Během startu jsou řídicí systém a agregáty motoru napájeny z externího zdroje, během chodu zajišťuje dodávku elektrické energie vestavěný generátor a DC/DC měnič. Zapalovací systém je nízkonapěťový. Informace nezbytné pro řízení TJxx získává ze senzorů umístěných na TJxx a řídicí jednotce CPSJ-E080 (Otáčky motoru, teplota spalin, tlak oleje, teplota nasávaného vzduchu, statický tlak okolní atmosféry) Řídicí jednotka CPSJ/E080 je vybavena komunikačním rozhraním CAN. Přes toto rozhraní mohou být z rozhraní operátora zasílány příkazy pro ovládání jednotky. Řídicí jednotka naopak na tomto rozhraní poskytuje informace o stavu a funkci.
Czech name
Řídicí jednotka s výkonovým měničem
Czech description
Prototypy řídicí jednotky CPSJ a E080 jsou určeny k řízení tahu proudových motorů řady TJ80, TJ100 a TJ150. Tyto motory jsou vyráběny v produkci PBS Velká Bíteš, a.s. Číslo v označení motoru charakterizuje maximální dosažitelný tah: 900 N pro motor TJ80, 1300 N pro motor TJ100 a 1500 N pro motor TJ150. V dalším textu budou tyto motory zastoupeny souhrnným pojmem TJxx. Proudové motory TJxx jsou určeny pro pohon lehkých leteckých prostředků, např. ultralehkých sportovních letadel, pilotovaných prostředků v třídě Experimental, pro pohon různých bezpilotních prostředků jako jsou cvičné letecké terče, prostředky kategorie UAV/UAS (Unmanned Aircraft Vehicles/Unmanned Aircraft Systems), bojové prostředky UCAV (Unmanned Combat Aircraft Vehicles) a speciální aplikace, nebo pro pohon motorizovaných kluzáků. Předpokládá se možné připojení až 4 jednotek na jeden létající prostředek, přičemž každá jednotka je separátně ovládána nadřazeným řídicím systémem letounu. Na následujících obrázcích jsou fotografie realizovaného prototypu řídicí jednotky CPS, E080 a umístění jednotky CPSJ na motoru TJ100. Všechny motory TJxx mají společné konstrukční prvky, vnější rozměry se však mohou lišit. Jedná se o jednohřídelové turbínové proudové motory s jednostupňovým radiálním kompresorem, radiálním a axiálním difuzorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou axiální turbínou a výstupní tryskou. Uložení rotoru je mazáno buď autonomním olejovým systémem, nebo ztrátově, směsí paliva a oleje. Startér motoru je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Během startu jsou řídicí systém a agregáty motoru napájeny z externího zdroje, během chodu zajišťuje dodávku elektrické energie vestavěný generátor a DC/DC měnič. Zapalovací systém je nízkonapěťový. Informace nezbytné pro řízení TJxx získává ze senzorů umístěných na TJxx a řídicí jednotce CPSJ-E080 (Otáčky motoru, teplota spalin, tlak oleje, teplota nasávaného vzduchu, statický tlak okolní atmosféry) Řídicí jednotka CPSJ/E080 je vybavena komunikačním rozhraním CAN. Přes toto rozhraní mohou být z rozhraní operátora zasílány příkazy pro ovládání jednotky. Řídicí jednotka naopak na tomto rozhraní poskytuje informace o stavu a funkci.
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2020
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
X001-D901,X002-D901,X003-D901,E080-01.00 2ks
Numerical identification
—
Technical parameters
Hodnota / jednotka / kategorie Mechanické parametry Hmotnost 1250 ± 5 g Elektrické parametry Klidový příkon max. 9 W Jmenovitý rozsah napájecího napětí 22 – 30,3 VDC Mezní rozsah napájecího napětí 10 – 60 VDC Max. zatížení výstupního napětí U_10V3 150 mA Max. proudové zatížení výstupu FV01_PWR 3 A Max. proudové zatížení výstupu BY01_PWR 6 A Max. proud jednou fází motoru RM01 150 A @ 25 °C (amplituda) Max. proud jednou fází motoru RM03 30 A @ 25 °C (amplituda) Max. proud jednou fází motoru RM06 80 A @ 25 °C (amplituda) Max. zatížení Parametry měniče Trvalý jmenovitý výkon 1200 W Jmenovité napětí 28 V Proudové omezení 43 A Kompatibilita parametrů měniče s normou ČSN EN 2282 a MIL-STD-704F Komunikace Komunikační rozhraní CAN 2.0A Komunikační protokol CANAerospace Funkční parametry Rozsah měření otáček turbíny 0 – 70 000 ot/min s přesností ± 150 ot/min HW nadotáčková ochrana nastavitelná v rozsahu 58 000 – 68 000 ot/min Max. otáčky RM01 20 000 ot/min Max. otáčky RM03 20 000 ot/min Max. otáčky RM06 15 000 ot/min Odolnost vůči vnějším vlivům dle normy RTCA DO-160G Teplota a výška D3 Provozní tep.: -50 ÷ 70 °C Neprovozní tep.: -55 ÷ 85 °C Výška: 15 200 m Změna teplot A Vlhkost C Nevýbušnost H Odolnost proti vodě R Odolnost proti působení kapalin F (Jet A, Mobil JET II – zkouška postřikem) Písek prach S Solná mlha S Magnetické účinky B Napájení B Napěťové impulsy A Ovlivnitelnost nf signály po napájecím vedení Z Ovlivnitelnost indukovanými signály ZC Ovlivnitelnost vf signály RR Vyzařování vf energie H Námraza A ESD A
Economical parameters
Zatím 0, probíhá příprava sér. výroby, ek.parametrem bude zisk
Application category by cost
—
Owner IČO
00532304
Owner name
UNIS, a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
-----