All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Prototype of control unit and power converter with a power of 1.5 kW

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00532304%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00532304:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00532304:_____/20:N0000012

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Řídicí jednotka s výkonovým měničem

  • Original language description

    Prototypy řídicí jednotky CPSJ a E080 jsou určeny k řízení tahu proudových motorů řady TJ80, TJ100 a TJ150. Tyto motory jsou vyráběny v produkci PBS Velká Bíteš, a.s. Číslo v označení motoru charakterizuje maximální dosažitelný tah: 900 N pro motor TJ80, 1300 N pro motor TJ100 a 1500 N pro motor TJ150. V dalším textu budou tyto motory zastoupeny souhrnným pojmem TJxx. Proudové motory TJxx jsou určeny pro pohon lehkých leteckých prostředků, např. ultralehkých sportovních letadel, pilotovaných prostředků v třídě Experimental, pro pohon různých bezpilotních prostředků jako jsou cvičné letecké terče, prostředky kategorie UAV/UAS (Unmanned Aircraft Vehicles/Unmanned Aircraft Systems), bojové prostředky UCAV (Unmanned Combat Aircraft Vehicles) a speciální aplikace, nebo pro pohon motorizovaných kluzáků. Předpokládá se možné připojení až 4 jednotek na jeden létající prostředek, přičemž každá jednotka je separátně ovládána nadřazeným řídicím systémem letounu. Na následujících obrázcích jsou fotografie realizovaného prototypu řídicí jednotky CPS, E080 a umístění jednotky CPSJ na motoru TJ100. Všechny motory TJxx mají společné konstrukční prvky, vnější rozměry se však mohou lišit. Jedná se o jednohřídelové turbínové proudové motory s jednostupňovým radiálním kompresorem, radiálním a axiálním difuzorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou axiální turbínou a výstupní tryskou. Uložení rotoru je mazáno buď autonomním olejovým systémem, nebo ztrátově, směsí paliva a oleje. Startér motoru je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Během startu jsou řídicí systém a agregáty motoru napájeny z externího zdroje, během chodu zajišťuje dodávku elektrické energie vestavěný generátor a DC/DC měnič. Zapalovací systém je nízkonapěťový. Informace nezbytné pro řízení TJxx získává ze senzorů umístěných na TJxx a řídicí jednotce CPSJ-E080 (Otáčky motoru, teplota spalin, tlak oleje, teplota nasávaného vzduchu, statický tlak okolní atmosféry) Řídicí jednotka CPSJ/E080 je vybavena komunikačním rozhraním CAN. Přes toto rozhraní mohou být z rozhraní operátora zasílány příkazy pro ovládání jednotky. Řídicí jednotka naopak na tomto rozhraní poskytuje informace o stavu a funkci.

  • Czech name

    Řídicí jednotka s výkonovým měničem

  • Czech description

    Prototypy řídicí jednotky CPSJ a E080 jsou určeny k řízení tahu proudových motorů řady TJ80, TJ100 a TJ150. Tyto motory jsou vyráběny v produkci PBS Velká Bíteš, a.s. Číslo v označení motoru charakterizuje maximální dosažitelný tah: 900 N pro motor TJ80, 1300 N pro motor TJ100 a 1500 N pro motor TJ150. V dalším textu budou tyto motory zastoupeny souhrnným pojmem TJxx. Proudové motory TJxx jsou určeny pro pohon lehkých leteckých prostředků, např. ultralehkých sportovních letadel, pilotovaných prostředků v třídě Experimental, pro pohon různých bezpilotních prostředků jako jsou cvičné letecké terče, prostředky kategorie UAV/UAS (Unmanned Aircraft Vehicles/Unmanned Aircraft Systems), bojové prostředky UCAV (Unmanned Combat Aircraft Vehicles) a speciální aplikace, nebo pro pohon motorizovaných kluzáků. Předpokládá se možné připojení až 4 jednotek na jeden létající prostředek, přičemž každá jednotka je separátně ovládána nadřazeným řídicím systémem letounu. Na následujících obrázcích jsou fotografie realizovaného prototypu řídicí jednotky CPS, E080 a umístění jednotky CPSJ na motoru TJ100. Všechny motory TJxx mají společné konstrukční prvky, vnější rozměry se však mohou lišit. Jedná se o jednohřídelové turbínové proudové motory s jednostupňovým radiálním kompresorem, radiálním a axiálním difuzorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou axiální turbínou a výstupní tryskou. Uložení rotoru je mazáno buď autonomním olejovým systémem, nebo ztrátově, směsí paliva a oleje. Startér motoru je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Během startu jsou řídicí systém a agregáty motoru napájeny z externího zdroje, během chodu zajišťuje dodávku elektrické energie vestavěný generátor a DC/DC měnič. Zapalovací systém je nízkonapěťový. Informace nezbytné pro řízení TJxx získává ze senzorů umístěných na TJxx a řídicí jednotce CPSJ-E080 (Otáčky motoru, teplota spalin, tlak oleje, teplota nasávaného vzduchu, statický tlak okolní atmosféry) Řídicí jednotka CPSJ/E080 je vybavena komunikačním rozhraním CAN. Přes toto rozhraní mohou být z rozhraní operátora zasílány příkazy pro ovládání jednotky. Řídicí jednotka naopak na tomto rozhraní poskytuje informace o stavu a funkci.

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    O - Projekt operacniho programu

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    X001-D901,X002-D901,X003-D901,E080-01.00 2ks

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Hodnota / jednotka / kategorie Mechanické parametry Hmotnost 1250 ± 5 g Elektrické parametry Klidový příkon max. 9 W Jmenovitý rozsah napájecího napětí 22 – 30,3 VDC Mezní rozsah napájecího napětí 10 – 60 VDC Max. zatížení výstupního napětí U_10V3 150 mA Max. proudové zatížení výstupu FV01_PWR 3 A Max. proudové zatížení výstupu BY01_PWR 6 A Max. proud jednou fází motoru RM01 150 A @ 25 °C (amplituda) Max. proud jednou fází motoru RM03 30 A @ 25 °C (amplituda) Max. proud jednou fází motoru RM06 80 A @ 25 °C (amplituda) Max. zatížení Parametry měniče Trvalý jmenovitý výkon 1200 W Jmenovité napětí 28 V Proudové omezení 43 A Kompatibilita parametrů měniče s normou ČSN EN 2282 a MIL-STD-704F Komunikace Komunikační rozhraní CAN 2.0A Komunikační protokol CANAerospace Funkční parametry Rozsah měření otáček turbíny 0 – 70 000 ot/min s přesností ± 150 ot/min HW nadotáčková ochrana nastavitelná v rozsahu 58 000 – 68 000 ot/min Max. otáčky RM01 20 000 ot/min Max. otáčky RM03 20 000 ot/min Max. otáčky RM06 15 000 ot/min Odolnost vůči vnějším vlivům dle normy RTCA DO-160G Teplota a výška D3 Provozní tep.: -50 ÷ 70 °C Neprovozní tep.: -55 ÷ 85 °C Výška: 15 200 m Změna teplot A Vlhkost C Nevýbušnost H Odolnost proti vodě R Odolnost proti působení kapalin F (Jet A, Mobil JET II – zkouška postřikem) Písek prach S Solná mlha S Magnetické účinky B Napájení B Napěťové impulsy A Ovlivnitelnost nf signály po napájecím vedení Z Ovlivnitelnost indukovanými signály ZC Ovlivnitelnost vf signály RR Vyzařování vf energie H Námraza A ESD A

  • Economical parameters

    Zatím 0, probíhá příprava sér. výroby, ek.parametrem bude zisk

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    00532304

  • Owner name

    UNIS, a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page

    -----