All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Procedure (methodology) for streamlining the system of national subsidy titles related to the development of regions, cities and municipalities

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F03589277%3A_____%2F19%3AN0000003" target="_blank" >RIV/03589277:_____/19:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://isrb2.tacr.cz/attachment/80494" target="_blank" >https://isrb2.tacr.cz/attachment/80494</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Postup (metodika) pro zefektivnění systému národních dotačních titulů s vazbou na rozvoj regionů, měst a obcí

  • Original language description

    Na základě závěrů všech provedených analýz a skutečností zjištěných v rámci tohoto výzkumného projektu bylo zpracováno souhrnné metodické doporučení k procesním postupům při navrhování, přípravě, vypisování a administraci NDT. Jednotlivé aktivity byly rozčleněny tak, aby jejich provedením bylo sledováno naplňování principů a zásad 3E. Podrobný slovní popis jednotlivých doporučených aktivit, použitých vstupů a analytických podkladů, doporučených metodik, výsledných výstupů a popis rolí jednotlivých zapojených subjektů je zpracován v dokumentu s názvem „Metodické doporučení k procesním postupům v rámci NDT“. Shrnutí metodického doporučení: V současnosti není postup při vyhlašování, spravování a vyhodnocování národních dotačních titulů nijak standardizován, v přístupu jednotlivých vyhlašovatelů panují značné rozdíly a celkově vzniká dotační prostředí, v němž se potenciální žadatelé velmi obtížně orientují. Níže prezentovaná metodika doporučuje postup, jak připravit a správně nastavit dotační titul. Postup je navržen tak, aby na úrovni celého dotačního titulu bylo dosaženo účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti (3E). Z provedené analýzy je zřejmé, že ne vždy je jasná vazba mezi tím, jaké strategické cíle má správce programu nastaveny ve svých strategických dokumentech, a tím, kam míří intervence národního dotačního titulu. Vyvstává tak otázka účelnosti samotného dotačního titulu, protože soulad se strategií by měl být základním předpokladem pro vyhlášení dotačního titulu. Při přípravě NDT je potřeba zodpovědět řadu otázek typu, jak má být národní dotační titul nastaven, jakou disponovat alokací, jakou výši a typ podpory nabízet. V praxi se ukazuje, že mnohdy vyvolá vyhlášený dotační titul příliš velkou poptávku, která u většiny žadatelů zůstane neuspokojena a dochází tak k utopení nákladů na přípravu. Také se ukazuje, že se v ČR v národních dotačních titulech jen minimálně využívá tzv. finančních nástrojů (návratné formy podpory), které umožňují opakované využití veřejných prostředků na dosažení stanovených cílů. Samostatnou kapitolou přípravy NDT je úvaha o aplikování tzv. územní dimenze. Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+, tedy národní strategický dokument v oblasti regionálního rozvoje, definuje hlavní cíle regionální politiky státu v období 2021–2027, s ohledem na podporu dynamického, vyváženého a udržitelného rozvoje území. Zároveň definuje základní kategorie území dimenze, což usnadňuje úvahu o zacílení intervencí NDT. Propojení přípravy NDT se Strategií regionálního rozvoje ČR 2021+ a aplikování územní dimenze tak může přinést další zvýšení účelnosti a efektivnosti poskytované podpory ze státního rozpočtu. V ideálním případě by měla být územní dimenze obsažena již v samotné gesční strategii, věcně příslušném nadřazeném strategickém dokumentu. Vzhledem k tomu, že Strategie regionálního rozvoje ČR byla schválena v listopadu 2019, lze předpokládat, že při tvorbě nových strategických dokumentů v ČR bude nově územní dimenze vycházející ze Strategie regionálního rozvoje více zohledňována. Hlavními závěry, identifikované v rámci provedeného výzkumu, lze shrnout do následujících zjištění a doporučení: - Současné informační systémy obsahují (ale neposkytují) dostatečné informace. Aktuálně probíhá příprava Jednotného dotačního portálu RISPF pod záštitou MFČR, která uvedenou situaci zlepší z pohledu veřejných údajů, nicméně absentuje rozhraní pro efektivní přenos mezi subjekty veřejné správy, - Při tvorbě NDT postupovat v souladu se zásadami 3E, - Strukturu NDT by bylo žádoucí sjednotit, dnes je velmi různorodá, - Vyhlašovat pouze dotační tituly, jenž mají oporu ve strategických dokumentech, - Alokace NDT nastavovat dle absorpční kapacity, - U nastavení adekvátnosti typu a míry dotace / podpory NDT kombinovat atraktivnost a efektivnost dotačního titulu, - U každého NDT posoudit potenciál přeměny na finanční nástroj, - Při tvorbě NDT zvážit vhodnost uplatnění územní dimenze, - Vytvořit národní číselník indikátorů, společný pro ESI fondy i NDT. Část aktivit aplikovaného výzkumu se věnovala automatizaci přenosu účetních informací. V oblasti zaúčtování bylo potvrzeno, že klíčové aktivity v rámci procesu NDT jsou již dnes účetními případy a nečiní praxi problém (procesní schéma účetního případu je přílohou dokumentace). Stát umí automatizovaně přenášet data v rozsahu formálních sumarizujících údajů, ovšem při vhodně nastavené metodice by míra detailu mohla být větší, respektive přenášené údaje by mohly sloužit také k monitoringu věcného plnění (jako náhrada ručních výkazů). Pro uvedení doporučení obsažených v této metodice do praxe je důležitá kooperace mezi subjekty veřejné správy, zejména Ministerstvem financí, Ministerstvem pro místní rozvoj a daným resortem připravujícím NDT. Pro větší standardizaci postupu při tvorbě NDT doporučujeme zavést hlavní principy této metodiky do relevantní legislativy (například při novelizaci vyhlášky č. 560/2006 Sb.). Týká se to zejména povinnosti provedení posouzení uplatnitelnosti územní dimenze a finančních nástrojů, která by mohla být zapracována například do formulářů, které jsou přílohami uvedené vyhlášky a které jsou předkládány Ministerstvu financí při přípravě a evidenci NDT v systému EDS/SMVS. Nezbytnou aktivitou je rovněž zpracování doporučených metodických dokumentů, které by sjednotily postupy při provádění dílčích analýz a získávání potřebných informací pro správné nastavení NDT (např. analýza absorpční kapacity, uplatnitelnosti finančních nástrojů, územní dimenze, databáze jednotkových nákladů). Přehledné grafické znázornění jednotlivých doporučených aktivit, vstupů a výstupů je pak obsaženo ve vývojovém diagramu, který je přílohou uvedeného Metodického doporučení.

  • Czech name

    Postup (metodika) pro zefektivnění systému národních dotačních titulů s vazbou na rozvoj regionů, měst a obcí

  • Czech description

    Na základě závěrů všech provedených analýz a skutečností zjištěných v rámci tohoto výzkumného projektu bylo zpracováno souhrnné metodické doporučení k procesním postupům při navrhování, přípravě, vypisování a administraci NDT. Jednotlivé aktivity byly rozčleněny tak, aby jejich provedením bylo sledováno naplňování principů a zásad 3E. Podrobný slovní popis jednotlivých doporučených aktivit, použitých vstupů a analytických podkladů, doporučených metodik, výsledných výstupů a popis rolí jednotlivých zapojených subjektů je zpracován v dokumentu s názvem „Metodické doporučení k procesním postupům v rámci NDT“. Shrnutí metodického doporučení: V současnosti není postup při vyhlašování, spravování a vyhodnocování národních dotačních titulů nijak standardizován, v přístupu jednotlivých vyhlašovatelů panují značné rozdíly a celkově vzniká dotační prostředí, v němž se potenciální žadatelé velmi obtížně orientují. Níže prezentovaná metodika doporučuje postup, jak připravit a správně nastavit dotační titul. Postup je navržen tak, aby na úrovni celého dotačního titulu bylo dosaženo účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti (3E). Z provedené analýzy je zřejmé, že ne vždy je jasná vazba mezi tím, jaké strategické cíle má správce programu nastaveny ve svých strategických dokumentech, a tím, kam míří intervence národního dotačního titulu. Vyvstává tak otázka účelnosti samotného dotačního titulu, protože soulad se strategií by měl být základním předpokladem pro vyhlášení dotačního titulu. Při přípravě NDT je potřeba zodpovědět řadu otázek typu, jak má být národní dotační titul nastaven, jakou disponovat alokací, jakou výši a typ podpory nabízet. V praxi se ukazuje, že mnohdy vyvolá vyhlášený dotační titul příliš velkou poptávku, která u většiny žadatelů zůstane neuspokojena a dochází tak k utopení nákladů na přípravu. Také se ukazuje, že se v ČR v národních dotačních titulech jen minimálně využívá tzv. finančních nástrojů (návratné formy podpory), které umožňují opakované využití veřejných prostředků na dosažení stanovených cílů. Samostatnou kapitolou přípravy NDT je úvaha o aplikování tzv. územní dimenze. Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+, tedy národní strategický dokument v oblasti regionálního rozvoje, definuje hlavní cíle regionální politiky státu v období 2021–2027, s ohledem na podporu dynamického, vyváženého a udržitelného rozvoje území. Zároveň definuje základní kategorie území dimenze, což usnadňuje úvahu o zacílení intervencí NDT. Propojení přípravy NDT se Strategií regionálního rozvoje ČR 2021+ a aplikování územní dimenze tak může přinést další zvýšení účelnosti a efektivnosti poskytované podpory ze státního rozpočtu. V ideálním případě by měla být územní dimenze obsažena již v samotné gesční strategii, věcně příslušném nadřazeném strategickém dokumentu. Vzhledem k tomu, že Strategie regionálního rozvoje ČR byla schválena v listopadu 2019, lze předpokládat, že při tvorbě nových strategických dokumentů v ČR bude nově územní dimenze vycházející ze Strategie regionálního rozvoje více zohledňována. Hlavními závěry, identifikované v rámci provedeného výzkumu, lze shrnout do následujících zjištění a doporučení: - Současné informační systémy obsahují (ale neposkytují) dostatečné informace. Aktuálně probíhá příprava Jednotného dotačního portálu RISPF pod záštitou MFČR, která uvedenou situaci zlepší z pohledu veřejných údajů, nicméně absentuje rozhraní pro efektivní přenos mezi subjekty veřejné správy, - Při tvorbě NDT postupovat v souladu se zásadami 3E, - Strukturu NDT by bylo žádoucí sjednotit, dnes je velmi různorodá, - Vyhlašovat pouze dotační tituly, jenž mají oporu ve strategických dokumentech, - Alokace NDT nastavovat dle absorpční kapacity, - U nastavení adekvátnosti typu a míry dotace / podpory NDT kombinovat atraktivnost a efektivnost dotačního titulu, - U každého NDT posoudit potenciál přeměny na finanční nástroj, - Při tvorbě NDT zvážit vhodnost uplatnění územní dimenze, - Vytvořit národní číselník indikátorů, společný pro ESI fondy i NDT. Část aktivit aplikovaného výzkumu se věnovala automatizaci přenosu účetních informací. V oblasti zaúčtování bylo potvrzeno, že klíčové aktivity v rámci procesu NDT jsou již dnes účetními případy a nečiní praxi problém (procesní schéma účetního případu je přílohou dokumentace). Stát umí automatizovaně přenášet data v rozsahu formálních sumarizujících údajů, ovšem při vhodně nastavené metodice by míra detailu mohla být větší, respektive přenášené údaje by mohly sloužit také k monitoringu věcného plnění (jako náhrada ručních výkazů). Pro uvedení doporučení obsažených v této metodice do praxe je důležitá kooperace mezi subjekty veřejné správy, zejména Ministerstvem financí, Ministerstvem pro místní rozvoj a daným resortem připravujícím NDT. Pro větší standardizaci postupu při tvorbě NDT doporučujeme zavést hlavní principy této metodiky do relevantní legislativy (například při novelizaci vyhlášky č. 560/2006 Sb.). Týká se to zejména povinnosti provedení posouzení uplatnitelnosti územní dimenze a finančních nástrojů, která by mohla být zapracována například do formulářů, které jsou přílohami uvedené vyhlášky a které jsou předkládány Ministerstvu financí při přípravě a evidenci NDT v systému EDS/SMVS. Nezbytnou aktivitou je rovněž zpracování doporučených metodických dokumentů, které by sjednotily postupy při provádění dílčích analýz a získávání potřebných informací pro správné nastavení NDT (např. analýza absorpční kapacity, uplatnitelnosti finančních nástrojů, územní dimenze, databáze jednotkových nákladů). Přehledné grafické znázornění jednotlivých doporučených aktivit, vstupů a výstupů je pak obsaženo ve vývojovém diagramu, který je přílohou uvedeného Metodického doporučení.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TITBMMR806" target="_blank" >TITBMMR806: Effective setting of national funding for regional development</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů