All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The result proposed by the supplier in the area of transmission of accounting information

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F03589277%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/03589277:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://isrb2.tacr.cz/attachment/80496" target="_blank" >https://isrb2.tacr.cz/attachment/80496</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výsledek navržený dodavatelem v oblasti přenosu účetních informací

  • Original language description

    Provedení analýz reflektující dohodu zadavatele s MFČR - výzkumný úkol byl směřován zejména na příjemce finančních prostředků z národních dotačních titulů v rámci veřejného sektoru, tedy obce, města a jejich sdružení či partnerství, kraje, stát, MAS, NNO, akademický sektor, státní podniky: Analýza stávající datové základny - bez odpovídajících úprav metodiky vykazování a stávající datové základny výkazů lze informace v systému CSÚIS využít jen velice omezeně pro účely sledování životního cyklu národních dotačních titulů a vytěžování relevantních informací. Analýza číselníků - v rámci zvýšení spolehlivosti přiřazení účelového znaku navrhujeme vytvoření strukturované a standardizované průvodky napříč všemi národními dotačními tituly. Tato průvodka by pak nesla jednoznačnou identifikaci daného dotačního titulu. Analýza legislativy v oblasti rozpočtu a účetnictví a analýza doporučených metodických postupů MFČR a krajských úřadů - Legislativa a metodické postupy dávají poskytovatelům, zprostředkovatelům i příjemcům národních dotačních titulů jasné a poměrně detailní návody, jak zachycovat do účetního deníku jednotlivé účetní případy spojené s národními dotačními tituly. Vyskytující se chybné účetní postupy na straně účetních jednotek při zachycení procesů spojených s národními dotačními tituly tak nejsou důsledkem nejednoznačné či chybějící legislativy, ale spíše důsledkem neznalosti daných norem. Analyzován stav automatizace přenosu účetních dat relevantních pro kontrolu NDT - analýza stále probíhá. Ve spolupráci s MFČR jsou vytvářena schémata, která zachycují komplexní životní cyklus obecného národního dotačního titulu, a to jak na straně poskytovatele (ministerstvo), tak i na straně zprostředkovatele (kraj) a příjemce (obec). Definice finálních variant řešení, reflektování účetních a finančních standardů a dohody se zadavatelem: Klíčovým závěrem analýzy stávající datové základny je, že bez odpovídajících úprav metodiky vykazování a úprav stávající datové základny výkazů lze informace v systému CSÚIS využít jen velice omezeně pro účely • sledování životního cyklu národních dotačních titulů a • vytěžování relevantních informací. Z procesního rozkreslení jednotlivých fází životního cyklu národního dotačního titulu vyplynulo, že klíčové aktivity všech aktérů (tj. poskytovatele, zprostředkovatele a příjemce) jsou zároveň účetními případy, tj. účtující jednotka je povinna o těchto aktivitách účtovat. Z hlediska vytěžování těchto informací je z legislativního hlediska největší překážkou nemožnost identifikovat příslušnost výdajů/nákladů k danému národnímu dotačnímu titulu. V současnosti je vykazovací povinnost identifikovat národní dotační titul pouze v případě jeho příjmu. Pro zefektivnění výtěžnosti účetních dat se tedy jeví jako vhodná opatření: • legislativně zajistit, aby byly účetní operace spojené s konkrétním národním dotačním titulem identifikovány účelovým znakem, což je jednoznačný identifikátor dotačních titulů, • legislativně vynutit, aby poskytovatel dotačního titulu jednoznačně informoval příjemce dotačního titulu o přiděleném účelovém znaku. Výše uvedené legislativní změny jsou nutnými předpoklady pro zefektivnění přenosu účetních informací v systému CSÚIS. V rámci systému CSÚIS pak lze reálně uvažovat o budování nové datové základny, kam by mohla být sehrávána data ohledně: • stavu realizace projektu (tj. již proúčtovaných/spotřebovaných výdajích na daný dotační titul • informací o spotřebovaných zálohách v případě titulů typu ex-ante • vyúčtování projektu • apod. V ideálním případě by tento nový datový zdroj měl nahradit velké množství ze stávajících formulářů, které jsou účetní jednotky povinny odevzdávat v souvislosti s národními dotačními tituly.

  • Czech name

    Výsledek navržený dodavatelem v oblasti přenosu účetních informací

  • Czech description

    Provedení analýz reflektující dohodu zadavatele s MFČR - výzkumný úkol byl směřován zejména na příjemce finančních prostředků z národních dotačních titulů v rámci veřejného sektoru, tedy obce, města a jejich sdružení či partnerství, kraje, stát, MAS, NNO, akademický sektor, státní podniky: Analýza stávající datové základny - bez odpovídajících úprav metodiky vykazování a stávající datové základny výkazů lze informace v systému CSÚIS využít jen velice omezeně pro účely sledování životního cyklu národních dotačních titulů a vytěžování relevantních informací. Analýza číselníků - v rámci zvýšení spolehlivosti přiřazení účelového znaku navrhujeme vytvoření strukturované a standardizované průvodky napříč všemi národními dotačními tituly. Tato průvodka by pak nesla jednoznačnou identifikaci daného dotačního titulu. Analýza legislativy v oblasti rozpočtu a účetnictví a analýza doporučených metodických postupů MFČR a krajských úřadů - Legislativa a metodické postupy dávají poskytovatelům, zprostředkovatelům i příjemcům národních dotačních titulů jasné a poměrně detailní návody, jak zachycovat do účetního deníku jednotlivé účetní případy spojené s národními dotačními tituly. Vyskytující se chybné účetní postupy na straně účetních jednotek při zachycení procesů spojených s národními dotačními tituly tak nejsou důsledkem nejednoznačné či chybějící legislativy, ale spíše důsledkem neznalosti daných norem. Analyzován stav automatizace přenosu účetních dat relevantních pro kontrolu NDT - analýza stále probíhá. Ve spolupráci s MFČR jsou vytvářena schémata, která zachycují komplexní životní cyklus obecného národního dotačního titulu, a to jak na straně poskytovatele (ministerstvo), tak i na straně zprostředkovatele (kraj) a příjemce (obec). Definice finálních variant řešení, reflektování účetních a finančních standardů a dohody se zadavatelem: Klíčovým závěrem analýzy stávající datové základny je, že bez odpovídajících úprav metodiky vykazování a úprav stávající datové základny výkazů lze informace v systému CSÚIS využít jen velice omezeně pro účely • sledování životního cyklu národních dotačních titulů a • vytěžování relevantních informací. Z procesního rozkreslení jednotlivých fází životního cyklu národního dotačního titulu vyplynulo, že klíčové aktivity všech aktérů (tj. poskytovatele, zprostředkovatele a příjemce) jsou zároveň účetními případy, tj. účtující jednotka je povinna o těchto aktivitách účtovat. Z hlediska vytěžování těchto informací je z legislativního hlediska největší překážkou nemožnost identifikovat příslušnost výdajů/nákladů k danému národnímu dotačnímu titulu. V současnosti je vykazovací povinnost identifikovat národní dotační titul pouze v případě jeho příjmu. Pro zefektivnění výtěžnosti účetních dat se tedy jeví jako vhodná opatření: • legislativně zajistit, aby byly účetní operace spojené s konkrétním národním dotačním titulem identifikovány účelovým znakem, což je jednoznačný identifikátor dotačních titulů, • legislativně vynutit, aby poskytovatel dotačního titulu jednoznačně informoval příjemce dotačního titulu o přiděleném účelovém znaku. Výše uvedené legislativní změny jsou nutnými předpoklady pro zefektivnění přenosu účetních informací v systému CSÚIS. V rámci systému CSÚIS pak lze reálně uvažovat o budování nové datové základny, kam by mohla být sehrávána data ohledně: • stavu realizace projektu (tj. již proúčtovaných/spotřebovaných výdajích na daný dotační titul • informací o spotřebovaných zálohách v případě titulů typu ex-ante • vyúčtování projektu • apod. V ideálním případě by tento nový datový zdroj měl nahradit velké množství ze stávajících formulářů, které jsou účetní jednotky povinny odevzdávat v souvislosti s národními dotačními tituly.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TITBMMR806" target="_blank" >TITBMMR806: Effective setting of national funding for regional development</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů