All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F15051145%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/15051145:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vozidlová jednotka

  • Original language description

    Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Vozidlová jednotka (typové označení IFPTTI1) je komunikační jednotkou v rámci celého systému, která je nainstalovaná přímo v monitorovaných vozidlech. Tato komunikační jednotka generuje logické informace k rozlišení vozidla (číslo spoje, linky, pořadí na lince, číslo vozidla) a poziční informace dle satelitního systému k určení geografické polohy GNSS. Jednotka je napojena komunikační sběrnicí k palubnímu informačnímu systému vozidla. Data budou jednotkami přenášena prostředím digitálních rádiových a mobilních telekomunikačních sítí na serverovou část v reálném čase. Pro prototyp vozidlové jednotky byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex. Součástková základna umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Přímo na desku plošného spoje PCB jednotky je integrován 65 kanálový přijímač GNSS. Komunikace mezi palubními jednotkami vozidel případně dalšími periferiemi je řešena fyzickými rozhraními ethernet a RS232 pro maximální flexibilitu. Pro přenosy dat je použito sériové připojení digitálních rádiových komunikačních sítí. Embedded softwarová část obsahuje funkcionality pro komunikaci a sběr dat z informačních palubních systémů vozidel MHD, obsluhu vnitřních periférií mikrokontroleru, zpracování dat z integrovaného přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat, komunikační protokolovou vrstvu pro přenos dat na serverovou část a hlavní řídicí část včetně implementace vlastního bootloaderu (zavaděče SW) pro možnost flexibilní změny programu. Ve vozidlové jednotce byla implementována funkční část propojení vozidlové jednotky s palubním informačním systémem vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. a dále implementována funkční část komunikace přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA prostřednictvím radiostanic standardu ETSI TETRA řady Motorola MTM obsažených v palubním informačním systému vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. na serverovou část v reálném čase. Pro vývoj embedded softwarové části byla použita vývojová kompilační sada na bázi kompiléru GCC bez nutnosti nákladů na licenci. Vozidlová jednotka byla homologována v akreditované zkušebně TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC) pro kterou byl získán certifikát potvrzující shodu výsledku s normou.

  • Czech name

    Vozidlová jednotka

  • Czech description

    Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Vozidlová jednotka (typové označení IFPTTI1) je komunikační jednotkou v rámci celého systému, která je nainstalovaná přímo v monitorovaných vozidlech. Tato komunikační jednotka generuje logické informace k rozlišení vozidla (číslo spoje, linky, pořadí na lince, číslo vozidla) a poziční informace dle satelitního systému k určení geografické polohy GNSS. Jednotka je napojena komunikační sběrnicí k palubnímu informačnímu systému vozidla. Data budou jednotkami přenášena prostředím digitálních rádiových a mobilních telekomunikačních sítí na serverovou část v reálném čase. Pro prototyp vozidlové jednotky byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex. Součástková základna umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Přímo na desku plošného spoje PCB jednotky je integrován 65 kanálový přijímač GNSS. Komunikace mezi palubními jednotkami vozidel případně dalšími periferiemi je řešena fyzickými rozhraními ethernet a RS232 pro maximální flexibilitu. Pro přenosy dat je použito sériové připojení digitálních rádiových komunikačních sítí. Embedded softwarová část obsahuje funkcionality pro komunikaci a sběr dat z informačních palubních systémů vozidel MHD, obsluhu vnitřních periférií mikrokontroleru, zpracování dat z integrovaného přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat, komunikační protokolovou vrstvu pro přenos dat na serverovou část a hlavní řídicí část včetně implementace vlastního bootloaderu (zavaděče SW) pro možnost flexibilní změny programu. Ve vozidlové jednotce byla implementována funkční část propojení vozidlové jednotky s palubním informačním systémem vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. a dále implementována funkční část komunikace přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA prostřednictvím radiostanic standardu ETSI TETRA řady Motorola MTM obsažených v palubním informačním systému vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. na serverovou část v reálném čase. Pro vývoj embedded softwarové části byla použita vývojová kompilační sada na bázi kompiléru GCC bez nutnosti nákladů na licenci. Vozidlová jednotka byla homologována v akreditované zkušebně TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC) pro kterou byl získán certifikát potvrzující shodu výsledku s normou.

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20203 - Telecommunications

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG16_084%2F0010244" target="_blank" >EG16_084/0010244: Intelligent technology for using public transportation</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Vozidlová jednotka

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Technický vývoj vozidlové jednotky s typovým označením IFPTTI1 byl rozdělen do několika částí. První je volba adekvátní součástkové základny z dostupných variant. Dále proběhl výzkum a vývoj hardwarového řešení desky plošného spoje pro inteligentní zobrazovací jednotku, hardwarové podoby prototypu vozidlové jednotky, mechanického provedení a embedded softwaru pro vozidlovou jednotku. Jako adekvátní součástková základna byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex, která umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Dále byl přímo na desku plošného spoje PCB integrován 65 kanálový přijímač satelitního signálu GNSS a byla provedena implementace sériového připojení digitálních radiokomunikačních prostředků pro přenos dat. Komunikační rozhraní bylo následně rozšířeno o možnost přímého napojení digitálních radiostanic standardu ETSI TETRA. Embedded software obsahuje funkcionality pro sběr dat z informačních palubních systému vozidel MHD, zpracování dat z přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat a následnou komunikaci zjištěných informací na serverovou a hlavní řídící část. Dále byl implementován vlastní zavaděč SW (tzv. bootloader) pro flexibilní přizpůsobení programu. Díky embedded softwaru je mezi vozidlovou jednotkou a serverovou částí možná komunikace v reálném čase přes digitální rádiovou a mobilní telekomunikační síť. Nakonec byla provedena certifikace na akreditovaném středisku TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC).

  • Economical parameters

    Zavedením na trh systém slibuje velkou konkurenceschopnost oproti stávajícím řešením (např. portál IDOS), zejména díky ucelenosti systému (v jednom celku nejen přístup přes webovou aplikace, ale i prezentace výsledků inteligentními zobrazovacími jednotkami, sběr dat přímo z vozidla a koncentrace dat na centrálním serveru. Ekonomičnost řešení vychází i z použití open source řešení pro softwarový vývoj, čímž v případě vysokého počtu komunikačních jednotek a uživatelů přináší úspory z rozsahu. Po ukončení projektu společnost cílí na zvýšení obratu, podílu nových výrobků a inovací na obratu, zvýšení tržeb, udržení konkurenceschopnosti a upevnění pozice na trhu a zisk nových odběratelů hlavně mezi dopravními podniky velkých měst v Česku (Dopravní podnik Hl. m. Prahy dokonce spolupracoval při vývoji systému), na Slovensku a díky příznivé ceně i ve Střední a Východní Evropě. Již dnes KonekTel dodává svá řešení dopravním podnikům v Praze, Pardubicích, Olomouci, Hradci Králové, Chomutově, Ústí nad Labem.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    15051145

  • Owner name

    KonekTel, a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page