Vehicle unit
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F15051145%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/15051145:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vozidlová jednotka
Original language description
Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Vozidlová jednotka (typové označení IFPTTI1) je komunikační jednotkou v rámci celého systému, která je nainstalovaná přímo v monitorovaných vozidlech. Tato komunikační jednotka generuje logické informace k rozlišení vozidla (číslo spoje, linky, pořadí na lince, číslo vozidla) a poziční informace dle satelitního systému k určení geografické polohy GNSS. Jednotka je napojena komunikační sběrnicí k palubnímu informačnímu systému vozidla. Data budou jednotkami přenášena prostředím digitálních rádiových a mobilních telekomunikačních sítí na serverovou část v reálném čase. Pro prototyp vozidlové jednotky byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex. Součástková základna umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Přímo na desku plošného spoje PCB jednotky je integrován 65 kanálový přijímač GNSS. Komunikace mezi palubními jednotkami vozidel případně dalšími periferiemi je řešena fyzickými rozhraními ethernet a RS232 pro maximální flexibilitu. Pro přenosy dat je použito sériové připojení digitálních rádiových komunikačních sítí. Embedded softwarová část obsahuje funkcionality pro komunikaci a sběr dat z informačních palubních systémů vozidel MHD, obsluhu vnitřních periférií mikrokontroleru, zpracování dat z integrovaného přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat, komunikační protokolovou vrstvu pro přenos dat na serverovou část a hlavní řídicí část včetně implementace vlastního bootloaderu (zavaděče SW) pro možnost flexibilní změny programu. Ve vozidlové jednotce byla implementována funkční část propojení vozidlové jednotky s palubním informačním systémem vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. a dále implementována funkční část komunikace přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA prostřednictvím radiostanic standardu ETSI TETRA řady Motorola MTM obsažených v palubním informačním systému vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. na serverovou část v reálném čase. Pro vývoj embedded softwarové části byla použita vývojová kompilační sada na bázi kompiléru GCC bez nutnosti nákladů na licenci. Vozidlová jednotka byla homologována v akreditované zkušebně TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC) pro kterou byl získán certifikát potvrzující shodu výsledku s normou.
Czech name
Vozidlová jednotka
Czech description
Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Vozidlová jednotka (typové označení IFPTTI1) je komunikační jednotkou v rámci celého systému, která je nainstalovaná přímo v monitorovaných vozidlech. Tato komunikační jednotka generuje logické informace k rozlišení vozidla (číslo spoje, linky, pořadí na lince, číslo vozidla) a poziční informace dle satelitního systému k určení geografické polohy GNSS. Jednotka je napojena komunikační sběrnicí k palubnímu informačnímu systému vozidla. Data budou jednotkami přenášena prostředím digitálních rádiových a mobilních telekomunikačních sítí na serverovou část v reálném čase. Pro prototyp vozidlové jednotky byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex. Součástková základna umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Přímo na desku plošného spoje PCB jednotky je integrován 65 kanálový přijímač GNSS. Komunikace mezi palubními jednotkami vozidel případně dalšími periferiemi je řešena fyzickými rozhraními ethernet a RS232 pro maximální flexibilitu. Pro přenosy dat je použito sériové připojení digitálních rádiových komunikačních sítí. Embedded softwarová část obsahuje funkcionality pro komunikaci a sběr dat z informačních palubních systémů vozidel MHD, obsluhu vnitřních periférií mikrokontroleru, zpracování dat z integrovaného přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat, komunikační protokolovou vrstvu pro přenos dat na serverovou část a hlavní řídicí část včetně implementace vlastního bootloaderu (zavaděče SW) pro možnost flexibilní změny programu. Ve vozidlové jednotce byla implementována funkční část propojení vozidlové jednotky s palubním informačním systémem vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. a dále implementována funkční část komunikace přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA prostřednictvím radiostanic standardu ETSI TETRA řady Motorola MTM obsažených v palubním informačním systému vozidel v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. na serverovou část v reálném čase. Pro vývoj embedded softwarové části byla použita vývojová kompilační sada na bázi kompiléru GCC bez nutnosti nákladů na licenci. Vozidlová jednotka byla homologována v akreditované zkušebně TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC) pro kterou byl získán certifikát potvrzující shodu výsledku s normou.
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20203 - Telecommunications
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010244" target="_blank" >EG16_084/0010244: Intelligent technology for using public transportation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Vozidlová jednotka
Numerical identification
—
Technical parameters
Technický vývoj vozidlové jednotky s typovým označením IFPTTI1 byl rozdělen do několika částí. První je volba adekvátní součástkové základny z dostupných variant. Dále proběhl výzkum a vývoj hardwarového řešení desky plošného spoje pro inteligentní zobrazovací jednotku, hardwarové podoby prototypu vozidlové jednotky, mechanického provedení a embedded softwaru pro vozidlovou jednotku. Jako adekvátní součástková základna byla zvolena pokročilá součástková základna založená na mikrokontroleru s jádrem řady ARM Cortex, která umožňuje použití v rozšířeném rozsahu pracovních teplot -25 ℃ až +85 ℃. Dále byl přímo na desku plošného spoje PCB integrován 65 kanálový přijímač satelitního signálu GNSS a byla provedena implementace sériového připojení digitálních radiokomunikačních prostředků pro přenos dat. Komunikační rozhraní bylo následně rozšířeno o možnost přímého napojení digitálních radiostanic standardu ETSI TETRA. Embedded software obsahuje funkcionality pro sběr dat z informačních palubních systému vozidel MHD, zpracování dat z přijímače GNSS, algoritmy validace dat, aplikační zpracování dat a následnou komunikaci zjištěných informací na serverovou a hlavní řídící část. Dále byl implementován vlastní zavaděč SW (tzv. bootloader) pro flexibilní přizpůsobení programu. Díky embedded softwaru je mezi vozidlovou jednotkou a serverovou částí možná komunikace v reálném čase přes digitální rádiovou a mobilní telekomunikační síť. Nakonec byla provedena certifikace na akreditovaném středisku TÜV SÜD Czech s.r.o. dle normy EHK OSN č. 10.06 (EMC).
Economical parameters
Zavedením na trh systém slibuje velkou konkurenceschopnost oproti stávajícím řešením (např. portál IDOS), zejména díky ucelenosti systému (v jednom celku nejen přístup přes webovou aplikace, ale i prezentace výsledků inteligentními zobrazovacími jednotkami, sběr dat přímo z vozidla a koncentrace dat na centrálním serveru. Ekonomičnost řešení vychází i z použití open source řešení pro softwarový vývoj, čímž v případě vysokého počtu komunikačních jednotek a uživatelů přináší úspory z rozsahu. Po ukončení projektu společnost cílí na zvýšení obratu, podílu nových výrobků a inovací na obratu, zvýšení tržeb, udržení konkurenceschopnosti a upevnění pozice na trhu a zisk nových odběratelů hlavně mezi dopravními podniky velkých měst v Česku (Dopravní podnik Hl. m. Prahy dokonce spolupracoval při vývoji systému), na Slovensku a díky příznivé ceně i ve Střední a Východní Evropě. Již dnes KonekTel dodává svá řešení dopravním podnikům v Praze, Pardubicích, Olomouci, Hradci Králové, Chomutově, Ústí nad Labem.
Application category by cost
—
Owner IČO
15051145
Owner name
KonekTel, a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—