Server section
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F15051145%3A_____%2F20%3AN0000003" target="_blank" >RIV/15051145:_____/20:N0000003 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Serverová část
Original language description
Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Serverová část je centrální základnou celého informačního systému a slouží ke zpracovávání dat z vozidlových jednotek pomocí parsingu, ukládání do databáze a dalších metod a následnou komunikací dat do zobrazovacích jednotek pro použití cestujícími. Serverová část také obsahuje logickou mapu spojů, data o vypravených vozidlech na linkách, jízdní řády spojů, které dohromady s daty získanými z vozidlových jednotek tvoří informace o aktuální situaci hromadné dopravy. Součástí vývoje softwarové části byl i vývoj řešení vlastní databáze SW, komunikačního rozhraní a vývoj serveru pro webové aplikační rozhraní. Za vhodný operační systém byl zvolen Linux, zejména díky nulovým licenčním poplatkům, což je hlavním rozdílem oproti konkurenčním operačním systémům a vede k výraznému snížení nákladů. Databáze je založena na technologii PostgreSQL, se kterou jsou opět spojeny nulové licenční poplatky alternativám jako je například SQL od Microsoft či Oracle. Také při volbě programovacího jazyka byla zvolena varianta bez licenčních poplatků, konkrétně C/C++ s kompilační sadou GCC. V neposlední řadě i webové rozhraní je řešeno open source prostředky (konkrétně značkovacím jazykem HTML5 za použití kaskádových stylů CSS3). Použití open source prostředků znamená při vysokém počtu uživatelů a komunikačních uzlů zvýšení konkurenceschopnosti díky úsporám z rozsahu. Zabezpečení komunikace při zobrazení uživatelem (cestujícím) je zajištěno využitím vrstvy SSL (Secure Socket Layer) s přístupem přes protokol HTTPS. Při výzkumu a vývoji serverové části řešení projektu byla plně funkčně implementována část zpracování konkrétních dat využívaných v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. Dále byla do komunikačního rozhraní serverové části plně funkčně implementována komunikace v reálném čase přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA tak, jako je používána v rutinním provozu systémů a vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s.
Czech name
Serverová část
Czech description
Cílem projektu bylo vytvořit Inteligentní Technologie pro cestující hromadné dopravy osob za účelem zlepšení přístupu k informacím pro dopravce i veřejnost a rozvoji nových technologií v městech dle trendu Smart Cities. Koncept Smart Cities je prezentován jako myšlenka lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí. Serverová část je centrální základnou celého informačního systému a slouží ke zpracovávání dat z vozidlových jednotek pomocí parsingu, ukládání do databáze a dalších metod a následnou komunikací dat do zobrazovacích jednotek pro použití cestujícími. Serverová část také obsahuje logickou mapu spojů, data o vypravených vozidlech na linkách, jízdní řády spojů, které dohromady s daty získanými z vozidlových jednotek tvoří informace o aktuální situaci hromadné dopravy. Součástí vývoje softwarové části byl i vývoj řešení vlastní databáze SW, komunikačního rozhraní a vývoj serveru pro webové aplikační rozhraní. Za vhodný operační systém byl zvolen Linux, zejména díky nulovým licenčním poplatkům, což je hlavním rozdílem oproti konkurenčním operačním systémům a vede k výraznému snížení nákladů. Databáze je založena na technologii PostgreSQL, se kterou jsou opět spojeny nulové licenční poplatky alternativám jako je například SQL od Microsoft či Oracle. Také při volbě programovacího jazyka byla zvolena varianta bez licenčních poplatků, konkrétně C/C++ s kompilační sadou GCC. V neposlední řadě i webové rozhraní je řešeno open source prostředky (konkrétně značkovacím jazykem HTML5 za použití kaskádových stylů CSS3). Použití open source prostředků znamená při vysokém počtu uživatelů a komunikačních uzlů zvýšení konkurenceschopnosti díky úsporám z rozsahu. Zabezpečení komunikace při zobrazení uživatelem (cestujícím) je zajištěno využitím vrstvy SSL (Secure Socket Layer) s přístupem přes protokol HTTPS. Při výzkumu a vývoji serverové části řešení projektu byla plně funkčně implementována část zpracování konkrétních dat využívaných v rutinním provozu vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. Dále byla do komunikačního rozhraní serverové části plně funkčně implementována komunikace v reálném čase přes digitální rádiovou mobilní telekomunikační síť standardu ETSI TETRA tak, jako je používána v rutinním provozu systémů a vozidel MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s.
Classification
Type
R - Software
CEP classification
—
OECD FORD branch
20206 - Computer hardware and architecture
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010244" target="_blank" >EG16_084/0010244: Intelligent technology for using public transportation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Serverová část
Technical parameters
Serverová část systému slouží ke zpracovávání příchozích informací z vozidlových jednotek, jejich uchovávání a následnou komunikaci zpracovaných dat a zjištěných skutečností klientům (cestujícím hromadnou dopravou) přes zobrazovací jednotky a webové rozhraní. Data z vozidlových jednotek jsou pomocí parsingu, ukládání a třídění dat do databáze nahrána k vstupním datům (jízdní řády, plánované vytížení linek. Následně pomocí aplikační části za využití databázových úkolů a algoritmů dojde ke zpracování dat do podoby připravené ke komunikaci. Následně jsou data zpřístupněna buď přes zobrazovací jednotky, nebo přes webové rozhraní, přístupné i přes mobilní zařízení. Celkový vývoj probíhal v operačním systému Linux. Základním programovacím jazykem pro vývoj Softwarové části byl C/C++ společně s kompilační sadou GCC. Databáze včetně jejich vyhledávacích a zpracovávacích funkcí byla vytvořena pomocí jazyka PostgreSQL. Použité prostředky se vyznačují nulovými licenčními náklady, včetně jazyka pro tvorbu webových stránek HTML 5, který byl společně s kaskádovými styly CSS3 použit pro vznik celého webového rozhraní pro externí přístup. Důležitým krokem pro propojení jednotlivých částí systému navázaných na serverovou základnu byla spolupráce s Dopravním podnikem Hl. m. Prahy, a.s., který umožnil plnou funkční implementaci komunikačního propojení přes mobilní a rádiové telekomunikační sítě podle standardu ETSI TETRA, na kterém pracuje i systém hromadné dopravy v Praze.
Economical parameters
Zavedením na trh systém slibuje velkou konkurenceschopnost oproti stávajícím řešením (např. portál IDOS), zejména díky ucelenosti systému (v jednom celku nejen přístup přes webovou aplikace, ale i prezentace výsledků inteligentními zobrazovacími jednotkami, sběr dat přímo z vozidla a koncentrace dat na centrálním serveru. Ekonomičnost řešení vychází i z použití open source řešení pro softwarový vývoj, čímž v případě vysokého počtu komunikačních jednotek a uživatelů přináší úspory z rozsahu. Po ukončení projektu společnost cílí na zvýšení obratu, podílu nových výrobků a inovací na obratu, zvýšení tržeb, udržení konkurenceschopnosti a upevnění pozice na trhu a zisk nových odběratelů hlavně mezi dopravními podniky velkých měst v Česku (Dopravní podnik Hl. m. Prahy dokonce spolupracoval při vývoji systému), na Slovensku a díky příznivé ceně i ve Střední a Východní Evropě. Již dnes KonekTel dodává svá řešení dopravním podnikům v Praze, Pardubicích, Olomouci, Hradci Králové, Chomutově, Ústí nad Labem.
Owner IČO
15051145
Owner name
KonekTel, a.s.