Methodology of RailTopoModel, railML v.3 and IFC Rail technologies application in relation to BIM construction design procedures within the Transport Department and its explanatory report
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25312936%3A_____%2F21%3AN0000005" target="_blank" >RIV/25312936:_____/21:N0000005 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika uplatnění technologií RailTopoModel, railML v.3 a IFC Rail ve vazbě na postupy projektování staveb metodou BIM v rámci rezortu dopravy a její důvodová zpráva
Original language description
Cílem této metodiky je překlad základních nadnárodních metodických dokumentů, vč. vytvoření výkladového slovníku hlavních použitých pojmů a návazně zobecnění hlavních principů v nich uvedených metod prostorového popisu železniční sítě v celostátní úrovni (rezortu MD). Těmito dokumenty jsou: 1. směrnice UIC IRS 30100 označená jako RailTopoModel (RTM). Tato metodika definuje pomocí jazyka UML abstraktní třídy použitelné při datovém modelování prostorového popisu drah vhodném pro různé typy koncových úloh počínaje prostředím provozování drah a konče řízením drážní dopravy. 2. principy RTM realizované konsorciem RailML s využitím značkovacího jazyka railML při jejich použití v podnikovém i celostátním měřítku v ČR při: a) provozování železniční dopravy, b) zajišťování provozuschopnosti drah. Jejich metodické zaměření lze přitom chápat jak v užším smyslu při použití pro úlohy řešené a realizované v organizacích provozujících železniční dráhy a drážní dopravu a náležejících převážně pod kompetenci rezortu dopravy, tak v širším pohledu v aplikaci i na příbuzné úlohy různých orgánů veřejné a státní správy jako celku, případně i dráhy neželezniční (např. pro metodiku popisu železnic nebo tramvají v rámci Digitální technické mapy). 3. principy RTM realizované konsorciem buildingSmartInternational Ltd. (bSI) v SW nástrojích realizujících normu IFC Rail v prostředí IT podpory stavebních projektů výstavby železnic realizovaných metodou BIM. K této úpravě postupu prací, která nebyla obsažena v zadání projektu, došlo až v průběhu jeho řešení po dohodě s externími garanty projektu, mj. i na základě pozastavení dříve předpokládaného použití jazyka railML i pro účely BIM ze strany konsorcia RailML. Přesto ale metodika připomíná základní principy popisu stavebních konstrukcí obsažené ve versi 3.1. a zkušenosti získané pracemi na use case „Geometrie koleje“ (TRGE). V tomto pohledu není metodika railML chápána jen jako nástroj pro vytváření jakýchkoli rozhraní, ale jako celistvý datový model sítě použitelný pro širokou třídu dopravně orientovaných úloh počínaje prostorovým popisem železniční sítě, přes zpracování Prohlášení o dráze (use case NEST) a konče informačními systémy pro cestující v drážních vozidlech. V tomto pojetí se konsorcium RailML snaží o to, aby se RTM stal součástí dokumentací ISO s určením pro popis železnic, využitelných i v centralizovaných projektech EU organizovaných agenturami ERA a RNE. Metodika zahrnuje kromě zásad popisu sítě i návrhy postupů jejich uplatnění v praxi, počínaje aspekty IT, přes rozšíření okruhů vzdělávání relevantních specialistů a konče návrhy rozšíření odborné terminologie do oblastí datového modelování úprav aktuálně tyto oblasti nepokrývající drážní legislativy. V přílohách jsou podrobněji komentovány principy úrovňového zobrazování sítě. Je uveden výběr obsahu kvalitativních datových domén funkčního popisu sítě ve verzích railML 3.1 beta1 a 3.2 a jsou prezentovány podklady k use case NEST a integraci stavebně-technického a dopravně-provozního popisu ucelených částí sítě v IS SŽ jako první aplikace, připravované pro využití railML ve vztahu k širší odborné veřejnosti. K vlastní metodice je přiložena důvodová zpráva, obsahující informace o širších souvislostech zaváděné metodiky a podrobnější zdůvodnění metodikou předkládaných návrhů na opatření. Dokument je publikovaný na: 1. MD v interní spisové službě GINIS: MD-634/2021-710/21 a na webových stránkách MD (https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky), 2. SŽ na specializovaném adresáři intranetu „Technicky_popis_infrastruktury10_RailML_TAČR_TL02000312“ 3. na portálu řešitele KPM CONSULT
Czech name
Metodika uplatnění technologií RailTopoModel, railML v.3 a IFC Rail ve vazbě na postupy projektování staveb metodou BIM v rámci rezortu dopravy a její důvodová zpráva
Czech description
—
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000312" target="_blank" >TL02000312: Localization and implementation of RailTopoModel methodology and markup language railML version 3 in terms of the spatial description of railways in the Czech Republic with regard to the application of the BIM methodology.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
RML-11
Regulation ID
RML-11
Technical parameters
Metodika byla certifikována příslušným orgánem MD, u něhož je uložena a na jehož strránkách i prezentována. V tomto smyslu je využívána i u SŽ.
Economical parameters
Metodika je ve své podstatě nehmotný výstup. Jeho primární ekonomické parametry zahrnují pouze náklady na řešení, které jsou ve shodě s dokumentací TAČR projektu TL02000312. Přímé výnosy z její realizace nelze pouze na základě jejího zveřejnění vyjádřit, protože jsou závislé na způsobu, jak s ní dále naloží orgány, jimž je určena – tedy především MD a SŽ, případně i jiné relevantní orgány veřejné a státní správy, jichž se v širších souvislostech rovněž týká.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy, Praha. Nábřeží Ludvíka Svobody 1222
Date of certification
—
Method of use
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy