Automated tow rope feeder for a mobile water lift
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37340&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37340&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Automatizovaný podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku
Original language description
V současné době je veškerá automatizace podávacího systému přípojných lan mobilního typu vodního vleku řešena detekcí projíždějících unašečů a následném opakování podávacího cyklu posuvem pneumatických válců řízených pomocí PLC (programovatelných řídicích automatů). Za předpokladu dostatečného množství přípojných lan a jejich správné polohy v zásobníku podavače dojde k posunutí přípojného lana do kontrolní pozice. V této poloze proběhne kontrola operátorem vleku, že došlo k posunu právě následujícího přípojného lana. Po stisku tlačítka s pokynem pro připojení přípojného lana je lano připojeno k unašeči, který je pevně upoután k vodícímu a tažnému lanu. Podávací systém v současném provedení funguje zcela bezchybně za předpokladu, že vše je na svém místě. Vzhledem k tomu, že celý podávací systém je umístěn v 10 metrech nad hladinou vody a pevně spojen s pohonným rámem, který je neustále dynamicky namáhán elektropohonem vleku a dopravníkem přípojných lan, dochází k chybnému zapadávání přípojných lan do zásobníku podavače. V tomto okamžiku může dojít k připojení odlišného lana. Následně dochází k velmi nebezpečné situaci, kdy vystřelí druhý konec tažného lana s dřevěnou rukojetí v bezprostřední blízkosti jezdce a operátora vleku. Situaci, kdy dochází k připojení odlišného lana, by měl rozpoznat operátor vleku. Vzhledem k tomu, že operátor je ovlivňován i dalšími faktory, situace, kdy je připojeno odlišné lano, jsou poměrně časté. Obdobná situace nastává při úplné absenci přípojných lan v zásobníku podavače. Zde dojde k automatickému zopakování cyklu řízeným PLC systémem. Zde ovšem nedojde k posunu přípojného lana, protože zásobník je naprosto prázdný, ale současně používaný systém stále pracuje s informací, že lano je v pozici 1 a připraveno k připojení do unašeče. V tomto případě by i po stisku tlačítka k připojení lana k unašeči nedošlo a přispělo by to pouze k zmatení obsluhy i jezdce. Výše uvedený problém řeší automatizovaný podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku opatřený indukčními snímači. Automatizovaný podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení obsahuje upevňovací desku, ke které je vodorovně připojen horní nemagnetický díl. Tento díl je opatřený pneumatickým pístem s lineárním vedením, zásobníkem přípojných lan a táhlem posunujícím ocelovou část přípojných lan, kde táhlo je s pneumatickým pístem spojeno třmenem. Jeden indukční snímač je umístěn v patě zásobníku přípojných lan detekující přípojné lano v zásobníku, které bude následně nabyto a další dva indukční snímače jsou umístěny přesně uprostřed mezi koncem zásobníku a patou zásobníku lan tak, aby detekovaly správnou polohu přípojných lan v tzv. kontrolní poloze. Indukční snímače mají snímací vzdálenost 3 mm a jsou uloženy v nerezovém pouzdře. Táhlo posunující ocelovou část přípojných lan do pracovní/kontrolní polohy a horní nemagnetický díl jsou vyrobeny z nemagnetického materiálu, ostatní části mohou být vyrobeny z magnetického materiálu nebo může být z nemagnetického materiálu vyroben celý automatizovaný podavač. Táhlo a horní nemagnetický díl mohou být vyrobeny z plastu (PE, PP, ABS, PTFE apod.), hliníku nebo nerezové oceli. Dle informací z indukčních snímačů reaguje PLC řídicí systém na nastalé situace a v případě posunu špatného lana, nebo špatně zapadlého lana okamžitě upozorní obsluhu na ovládacím panelu chybovým hlášením na vzniklou situaci a zamezí připojení lana k unašeči. V případě, že zařízení nedetekuje žádné lano v zásobníku podavače, pozastaví cyklus a čeká, než dopravník transportuje přípojné lano do zásobníku podavače a poté cyklus plynule pokračuje. Na tuto situaci je také upozorněna obsluha vleku na ovládacím panelu. V tomto případě nikdy nemůže dojít k spuštění podavače „na prázdno“.
Czech name
Automatizovaný podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku
Czech description
V současné době je veškerá automatizace podávacího systému přípojných lan mobilního typu vodního vleku řešena detekcí projíždějících unašečů a následném opakování podávacího cyklu posuvem pneumatických válců řízených pomocí PLC (programovatelných řídicích automatů). Za předpokladu dostatečného množství přípojných lan a jejich správné polohy v zásobníku podavače dojde k posunutí přípojného lana do kontrolní pozice. V této poloze proběhne kontrola operátorem vleku, že došlo k posunu právě následujícího přípojného lana. Po stisku tlačítka s pokynem pro připojení přípojného lana je lano připojeno k unašeči, který je pevně upoután k vodícímu a tažnému lanu. Podávací systém v současném provedení funguje zcela bezchybně za předpokladu, že vše je na svém místě. Vzhledem k tomu, že celý podávací systém je umístěn v 10 metrech nad hladinou vody a pevně spojen s pohonným rámem, který je neustále dynamicky namáhán elektropohonem vleku a dopravníkem přípojných lan, dochází k chybnému zapadávání přípojných lan do zásobníku podavače. V tomto okamžiku může dojít k připojení odlišného lana. Následně dochází k velmi nebezpečné situaci, kdy vystřelí druhý konec tažného lana s dřevěnou rukojetí v bezprostřední blízkosti jezdce a operátora vleku. Situaci, kdy dochází k připojení odlišného lana, by měl rozpoznat operátor vleku. Vzhledem k tomu, že operátor je ovlivňován i dalšími faktory, situace, kdy je připojeno odlišné lano, jsou poměrně časté. Obdobná situace nastává při úplné absenci přípojných lan v zásobníku podavače. Zde dojde k automatickému zopakování cyklu řízeným PLC systémem. Zde ovšem nedojde k posunu přípojného lana, protože zásobník je naprosto prázdný, ale současně používaný systém stále pracuje s informací, že lano je v pozici 1 a připraveno k připojení do unašeče. V tomto případě by i po stisku tlačítka k připojení lana k unašeči nedošlo a přispělo by to pouze k zmatení obsluhy i jezdce. Výše uvedený problém řeší automatizovaný podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku opatřený indukčními snímači. Automatizovaný podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení obsahuje upevňovací desku, ke které je vodorovně připojen horní nemagnetický díl. Tento díl je opatřený pneumatickým pístem s lineárním vedením, zásobníkem přípojných lan a táhlem posunujícím ocelovou část přípojných lan, kde táhlo je s pneumatickým pístem spojeno třmenem. Jeden indukční snímač je umístěn v patě zásobníku přípojných lan detekující přípojné lano v zásobníku, které bude následně nabyto a další dva indukční snímače jsou umístěny přesně uprostřed mezi koncem zásobníku a patou zásobníku lan tak, aby detekovaly správnou polohu přípojných lan v tzv. kontrolní poloze. Indukční snímače mají snímací vzdálenost 3 mm a jsou uloženy v nerezovém pouzdře. Táhlo posunující ocelovou část přípojných lan do pracovní/kontrolní polohy a horní nemagnetický díl jsou vyrobeny z nemagnetického materiálu, ostatní části mohou být vyrobeny z magnetického materiálu nebo může být z nemagnetického materiálu vyroben celý automatizovaný podavač. Táhlo a horní nemagnetický díl mohou být vyrobeny z plastu (PE, PP, ABS, PTFE apod.), hliníku nebo nerezové oceli. Dle informací z indukčních snímačů reaguje PLC řídicí systém na nastalé situace a v případě posunu špatného lana, nebo špatně zapadlého lana okamžitě upozorní obsluhu na ovládacím panelu chybovým hlášením na vzniklou situaci a zamezí připojení lana k unašeči. V případě, že zařízení nedetekuje žádné lano v zásobníku podavače, pozastaví cyklus a čeká, než dopravník transportuje přípojné lano do zásobníku podavače a poté cyklus plynule pokračuje. Na tuto situaci je také upozorněna obsluha vleku na ovládacím panelu. V tomto případě nikdy nemůže dojít k spuštění podavače „na prázdno“.
Classification
Type
F<sub>uzit</sub> - Utility model
CEP classification
—
OECD FORD branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Research and development of mobile water-skiing lifts - wakeboarding.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
33959
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
HRADECKÝ PÍSEK a.s.
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence