Tow rope feeder for guiding the rope in a mobile water lift on a single-arm support
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000005" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000005 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37341&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37341&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Podavač tažného lana pro vedení lana u mobilního typu vodního vleku na jednoramenné podpěře
Original language description
Technické řešení se týká vedení lana pro mobilní typ vodního vleku na jednoramenné podpěře, kdy úhly, které svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku jsou menší než 90°. V současné dobře se pro upínání vodícího a tažného lana k podpěrám používá jedna jediná kladka o průměru od 80 cm do 130 cm. Kladky jsou vždy uloženy paralelně nad sebou, vrchní pro tažné lano, spodní pro vodící lano. Tato lana obíhají po obvodu těchto kladek. Veškeré okružní vleky se doposud navrhují tak, aby úhel, který svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku byl větší než 90°. Hlavním důvodem je, že běžně používaný poloměr ohybu lan na kladce se pohybuje od 40 cm do 65 cm, což při průjezdu unašeče kladkou způsobí velké zkrácení přímé dráhy mezi jezdcem, a právě projetým unašečem, dojde k prověšení přípojného lana a krátkodobé ztrátě napětí v přípojném laně a opětovnému prudkému dopnutí. To má za následek neplynulý průjezd jezdce zatáčkou a vznik rázů v přípojném laně. Daný ráz a síla, kterou je přípojné lano opět dopnuto je úměrně velká poloměru ohybu. To z konstrukčního, statického ani ekonomického hlediska není výhodné. Výše uvedené problémy řeší baterie mnohonásobně menších kladek podle technického řešení, nahrazující jednu velkou kladku, které vykrývají pouze stykovou část s lanem. Takže bez jakýchkoliv úprav podpory vleku je možné simulovat kladku o dvojnásobném průměru než doposud používané jednokladkové systémy, při zachování staticky výhodného uchycení dané baterie. Předmětem technického řešení je podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku pro vedení lana na jednoramenné podpěře při úhlech, které svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku, menších než 90°. Podavač obsahuje dvě kladkové baterie vzájemně paralelně usazené pomocí nosného čepu na nosné hřídeli. Každá kladková baterie sestává ze základního nosného ramene ve tvaru ramen rovnoramenného trojúhelníku vrcholem pohyblivě upevněným na hřídeli, kde nosná ramena vzájemně svírají úhel větší než 90°. Na obou koncích každého nosného ramene je upevněno rovné kompenzační vahadlo, které je alespoň na každém konci opatřeno základním vahadlem ve tvaru ramen rovnoramenného trojúhelníku, vrcholem pohyblivě upevněným ke konci kompenzačního vahadla, kde ramena vzájemně svírající úhel větší než 90°. Oba konce každého základního vahadla jsou opatřeny vodící kladkou. Kladková baterie se tak skládá nejméně z osmi kladek. Zvětšením poloměru ohybu je možné konstruovat sloupy, kde lana svírají úhel ostrý až do 70°, při zajištění jednoduchého a bezpečného průjezdu jezdce. Tímto systémem je možné nahradit i současně používané kladky, případně je možné využít subtilnější konstrukce, která ještě zvyšuje mobilnost celého vleku. Vykrytí přeného úhlu opásání kladkové baterie je zajištěno plným provahadlováním, které zajistí přizpůsobení konkrétnímu zlomu/ohybu.
Czech name
Podavač tažného lana pro vedení lana u mobilního typu vodního vleku na jednoramenné podpěře
Czech description
Technické řešení se týká vedení lana pro mobilní typ vodního vleku na jednoramenné podpěře, kdy úhly, které svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku jsou menší než 90°. V současné dobře se pro upínání vodícího a tažného lana k podpěrám používá jedna jediná kladka o průměru od 80 cm do 130 cm. Kladky jsou vždy uloženy paralelně nad sebou, vrchní pro tažné lano, spodní pro vodící lano. Tato lana obíhají po obvodu těchto kladek. Veškeré okružní vleky se doposud navrhují tak, aby úhel, který svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku byl větší než 90°. Hlavním důvodem je, že běžně používaný poloměr ohybu lan na kladce se pohybuje od 40 cm do 65 cm, což při průjezdu unašeče kladkou způsobí velké zkrácení přímé dráhy mezi jezdcem, a právě projetým unašečem, dojde k prověšení přípojného lana a krátkodobé ztrátě napětí v přípojném laně a opětovnému prudkému dopnutí. To má za následek neplynulý průjezd jezdce zatáčkou a vznik rázů v přípojném laně. Daný ráz a síla, kterou je přípojné lano opět dopnuto je úměrně velká poloměru ohybu. To z konstrukčního, statického ani ekonomického hlediska není výhodné. Výše uvedené problémy řeší baterie mnohonásobně menších kladek podle technického řešení, nahrazující jednu velkou kladku, které vykrývají pouze stykovou část s lanem. Takže bez jakýchkoliv úprav podpory vleku je možné simulovat kladku o dvojnásobném průměru než doposud používané jednokladkové systémy, při zachování staticky výhodného uchycení dané baterie. Předmětem technického řešení je podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku pro vedení lana na jednoramenné podpěře při úhlech, které svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku, menších než 90°. Podavač obsahuje dvě kladkové baterie vzájemně paralelně usazené pomocí nosného čepu na nosné hřídeli. Každá kladková baterie sestává ze základního nosného ramene ve tvaru ramen rovnoramenného trojúhelníku vrcholem pohyblivě upevněným na hřídeli, kde nosná ramena vzájemně svírají úhel větší než 90°. Na obou koncích každého nosného ramene je upevněno rovné kompenzační vahadlo, které je alespoň na každém konci opatřeno základním vahadlem ve tvaru ramen rovnoramenného trojúhelníku, vrcholem pohyblivě upevněným ke konci kompenzačního vahadla, kde ramena vzájemně svírající úhel větší než 90°. Oba konce každého základního vahadla jsou opatřeny vodící kladkou. Kladková baterie se tak skládá nejméně z osmi kladek. Zvětšením poloměru ohybu je možné konstruovat sloupy, kde lana svírají úhel ostrý až do 70°, při zajištění jednoduchého a bezpečného průjezdu jezdce. Tímto systémem je možné nahradit i současně používané kladky, případně je možné využít subtilnější konstrukce, která ještě zvyšuje mobilnost celého vleku. Vykrytí přeného úhlu opásání kladkové baterie je zajištěno plným provahadlováním, které zajistí přizpůsobení konkrétnímu zlomu/ohybu.
Classification
Type
F<sub>uzit</sub> - Utility model
CEP classification
—
OECD FORD branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Research and development of mobile water-skiing lifts - wakeboarding.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
33974
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
HRADECKÝ PÍSEK a.s.; VERTITECH CZ s.r.o.
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence