Drive for a mobile water lift
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37344&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37344&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pohon pro mobilní typ vodního vleku
Original language description
Technické řešení se týká bezpečnostních prvků a regulace pohonu pro mobilní typ vodního vleku při mimořádné události. V současné době se k pohánění vodního vleku využívá jeden elektromotor, který skrze diferenciál rozděluje poháněcí sílu mezi tažné a vodící lano. Systém s diferenciálem je nutné použít vzhledem k různé délce lan, kdy délkový rozdíl lan je přesně dán přesně stanovenou roztečí mezi tažným a vodícím lanem měřenou uprostřed nejdelší strany vleku, to zajišťuje svislou polohu tažných unašečů připevněných k oběma lanům. Případně se používá systém bez diferenciálu, kdy je taženo pouze tažné lano, které může být umístěno buď jako spodní nebo horní lano. Výše uvedený problém řeší provedení pohonu pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení nahrazující jeden motor pohonu dvěma menšími, kdy přenos síly na hnací kola je řešen pomocí kuželočelní převodovky. Pohon pro mobilní typ vodního vleku opatřený bezpečnostními prvky pro regulaci pohonu je tvořený rámem pohonné stanice osazeným motorovým pohonem se dvěma paralelně uloženými pohonnými koly, kde motorovým pohonem jsou dva servomotory. Každý servomotor je spojen kuželočelní převodovkou s jedním pohonným kolem pro uložení tažného nebo vodicího lana, přičemž je každý servomotor opatřen snímačem otáček rotoru servomotoru. Veškerá senzorika měřící otáčky, popřípadě hlídání množství proudu a napětí, přicházející na motor je umístěna pod krytem. Elektronickou synchronizací obou motorů se dosáhne toho, aby obě lana byla tažena stejně, tímto způsobem je nahrazen mechanický diferenciál, který je používán u jednomotorových verzí. Stejný tah na obou lanech je dosažen tak, že každou milisekundu se měří snímačem otáček rotoru krouticí moment na obou motorech zvlášť a dle rozdílu obou hodnot jsou upravovány parametry pohonu každého z motorů. Systém díky měření krouticího momentu odděleně na každém motoru automaticky diagnostikuje neočekáváné situace (v rámci desetin vteřin), jako je vypadnutí tažného nebo vodícího lana z kladky nebo totální porušení jednoho z lan a automaticky dojde k změření kritického úbytku kroutícího momentu na jednom ze dvou kol a následně spuštění nouzového zastavení.
Czech name
Pohon pro mobilní typ vodního vleku
Czech description
Technické řešení se týká bezpečnostních prvků a regulace pohonu pro mobilní typ vodního vleku při mimořádné události. V současné době se k pohánění vodního vleku využívá jeden elektromotor, který skrze diferenciál rozděluje poháněcí sílu mezi tažné a vodící lano. Systém s diferenciálem je nutné použít vzhledem k různé délce lan, kdy délkový rozdíl lan je přesně dán přesně stanovenou roztečí mezi tažným a vodícím lanem měřenou uprostřed nejdelší strany vleku, to zajišťuje svislou polohu tažných unašečů připevněných k oběma lanům. Případně se používá systém bez diferenciálu, kdy je taženo pouze tažné lano, které může být umístěno buď jako spodní nebo horní lano. Výše uvedený problém řeší provedení pohonu pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení nahrazující jeden motor pohonu dvěma menšími, kdy přenos síly na hnací kola je řešen pomocí kuželočelní převodovky. Pohon pro mobilní typ vodního vleku opatřený bezpečnostními prvky pro regulaci pohonu je tvořený rámem pohonné stanice osazeným motorovým pohonem se dvěma paralelně uloženými pohonnými koly, kde motorovým pohonem jsou dva servomotory. Každý servomotor je spojen kuželočelní převodovkou s jedním pohonným kolem pro uložení tažného nebo vodicího lana, přičemž je každý servomotor opatřen snímačem otáček rotoru servomotoru. Veškerá senzorika měřící otáčky, popřípadě hlídání množství proudu a napětí, přicházející na motor je umístěna pod krytem. Elektronickou synchronizací obou motorů se dosáhne toho, aby obě lana byla tažena stejně, tímto způsobem je nahrazen mechanický diferenciál, který je používán u jednomotorových verzí. Stejný tah na obou lanech je dosažen tak, že každou milisekundu se měří snímačem otáček rotoru krouticí moment na obou motorech zvlášť a dle rozdílu obou hodnot jsou upravovány parametry pohonu každého z motorů. Systém díky měření krouticího momentu odděleně na každém motoru automaticky diagnostikuje neočekáváné situace (v rámci desetin vteřin), jako je vypadnutí tažného nebo vodícího lana z kladky nebo totální porušení jednoho z lan a automaticky dojde k změření kritického úbytku kroutícího momentu na jednom ze dvou kol a následně spuštění nouzového zastavení.
Classification
Type
F<sub>uzit</sub> - Utility model
CEP classification
—
OECD FORD branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Research and development of mobile water-skiing lifts - wakeboarding.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
33961
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
HRADECKÝ PÍSEK a.s.
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence