All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pulley wheel lining for accommodating a traction and guide rope for a mobile water lift

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000003" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37343&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37343&plang=CS</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku

  • Original language description

    Technické řešení se týká upínání tažného a vodícího lana v kole kladky pro mobilní typ vodního vleku. V současné době se pro upínání vodícího a tažného lana používá polyethylenová segmentová výstelka s V drážkou nalisovaná v hliníkovém kole o průměru 900 až 1300 mm. Výstelka jednoho kola se skládá ze šesti kusů. Vedení tažného a vodícího lana pomocí polyethylenových částí nalisovaných do hliníkového kola, má několik zásadních úskalí. Jedním z nich je skutečnost, že celý obvod je vyskládaný z šesti jednotlivých částí, které se lisují do drážky umístěné v hliníkovém kole, vzhledem k povaze těchto polyethylenových součástí dochází k vypadnutí jednoho nebo více částí. Poté lano prakticky není vedeno a hrozí, vykolejení tažného a vodícího lana případně poškození dalších částí vleku. K tomuto vypadnutí dochází vlivem odstředivé síly, která působí na nalisované výstelky. K těmto událostem dochází, převážně za chodu, tudíž hrozí také riziko ohrožení bezpečnosti jezdců. Další velkou nevýhodou tohoto dosavadního provedení je jeho životnost, kdy polyethylenové součásti se musí měnit v okamžiku, kdy se V drážka prohloubí o 3 mm. Životnost takovéto výstelky je přibližně 1000 provozních hodin, v závislosti na tvaru vleku a napínací síly lana. Toto opotřebení se musí pravidelně kontrolovat. V případě, že se dané opotřebení neodhalí včas, dochází k nárazům hliníkových svorek, které zajišťují pevné spojení unašeče a lana. Tyto nárazy mohou poškodit hliníkové kolo, případně svorku unašeče. Jejich poškození znamená přerušení provozu a okamžitá oprava a výměna poškozené součásti. Další problém použití polyethylenových součástí je jejich nevodivost, kdy vlivem statické elektřiny dochází k akumulaci elektrického náboje ve vodícím i tažném laně. Tento náboj ohrožuje jak obsluhu, která při manipulaci s lanem může přijít k úrazu elektrickým proudem. Výše uvedené problémy řeší jedna pryžová elektricky vodivá výstelka kola kladky místo šesti dílných polyethylenových výstelek, která svými vlastnostmi zamezuje vzniku elektrického náboje indukovaného v lanech a tím i odstraňuje riziko úrazu elektrickým proudem. Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení má tvar uzavřeného kruhu průřezu tvaru lichoběžníku, kde kratší vodorovná strana tvoří vnější povrch výstelky. Průřez lichoběžníku zabraňuje vypadnutí výstelky z kladky. Na vnějším povrchu výstelky je vytvořena po celém obvodu výstelky drážka tvaru oblouku kruhové výseče. Kruhová výseč má vždy poloměr shodný s poloměrem tažného a vodícího lana; obvykle má poloměr 10 mm, ale může se pohybovat od 8 mm do 12 mm. Výstelka může být různých průměrů, v zásadě od 200 mm pro kladkové baterie až po 1300 mm pro kladku v jednokladkovém systému. Výstelka je vyrobena z elektricky vodivého materiálu. Materiálem může být jakákoliv elektricky vodivá pryž, jako například modifikovaný silikon, modifikovaný polyurethan nebo směs nitril-butadien kaučuk/styren- butadien kaučuk. Vzhledem k tomu, že je výstelka z jednoho kusu, je nemožné, aby došlo k vypadnutí jedné části výstelky a tím i zamezuje vykolejení či poškození jedné části vleku. Díky použití pryžového materiálu namísto polyethylenu dochází k výraznému zvýšení životnosti a snižuje tak servisní interval výměny dané součásti. Daná součást při dodržení veškerých zásad by měla vydržet až 3000 provozních hodin.

  • Czech name

    Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku

  • Czech description

    Technické řešení se týká upínání tažného a vodícího lana v kole kladky pro mobilní typ vodního vleku. V současné době se pro upínání vodícího a tažného lana používá polyethylenová segmentová výstelka s V drážkou nalisovaná v hliníkovém kole o průměru 900 až 1300 mm. Výstelka jednoho kola se skládá ze šesti kusů. Vedení tažného a vodícího lana pomocí polyethylenových částí nalisovaných do hliníkového kola, má několik zásadních úskalí. Jedním z nich je skutečnost, že celý obvod je vyskládaný z šesti jednotlivých částí, které se lisují do drážky umístěné v hliníkovém kole, vzhledem k povaze těchto polyethylenových součástí dochází k vypadnutí jednoho nebo více částí. Poté lano prakticky není vedeno a hrozí, vykolejení tažného a vodícího lana případně poškození dalších částí vleku. K tomuto vypadnutí dochází vlivem odstředivé síly, která působí na nalisované výstelky. K těmto událostem dochází, převážně za chodu, tudíž hrozí také riziko ohrožení bezpečnosti jezdců. Další velkou nevýhodou tohoto dosavadního provedení je jeho životnost, kdy polyethylenové součásti se musí měnit v okamžiku, kdy se V drážka prohloubí o 3 mm. Životnost takovéto výstelky je přibližně 1000 provozních hodin, v závislosti na tvaru vleku a napínací síly lana. Toto opotřebení se musí pravidelně kontrolovat. V případě, že se dané opotřebení neodhalí včas, dochází k nárazům hliníkových svorek, které zajišťují pevné spojení unašeče a lana. Tyto nárazy mohou poškodit hliníkové kolo, případně svorku unašeče. Jejich poškození znamená přerušení provozu a okamžitá oprava a výměna poškozené součásti. Další problém použití polyethylenových součástí je jejich nevodivost, kdy vlivem statické elektřiny dochází k akumulaci elektrického náboje ve vodícím i tažném laně. Tento náboj ohrožuje jak obsluhu, která při manipulaci s lanem může přijít k úrazu elektrickým proudem. Výše uvedené problémy řeší jedna pryžová elektricky vodivá výstelka kola kladky místo šesti dílných polyethylenových výstelek, která svými vlastnostmi zamezuje vzniku elektrického náboje indukovaného v lanech a tím i odstraňuje riziko úrazu elektrickým proudem. Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení má tvar uzavřeného kruhu průřezu tvaru lichoběžníku, kde kratší vodorovná strana tvoří vnější povrch výstelky. Průřez lichoběžníku zabraňuje vypadnutí výstelky z kladky. Na vnějším povrchu výstelky je vytvořena po celém obvodu výstelky drážka tvaru oblouku kruhové výseče. Kruhová výseč má vždy poloměr shodný s poloměrem tažného a vodícího lana; obvykle má poloměr 10 mm, ale může se pohybovat od 8 mm do 12 mm. Výstelka může být různých průměrů, v zásadě od 200 mm pro kladkové baterie až po 1300 mm pro kladku v jednokladkovém systému. Výstelka je vyrobena z elektricky vodivého materiálu. Materiálem může být jakákoliv elektricky vodivá pryž, jako například modifikovaný silikon, modifikovaný polyurethan nebo směs nitril-butadien kaučuk/styren- butadien kaučuk. Vzhledem k tomu, že je výstelka z jednoho kusu, je nemožné, aby došlo k vypadnutí jedné části výstelky a tím i zamezuje vykolejení či poškození jedné části vleku. Díky použití pryžového materiálu namísto polyethylenu dochází k výraznému zvýšení životnosti a snižuje tak servisní interval výměny dané součásti. Daná součást při dodržení veškerých zásad by měla vydržet až 3000 provozních hodin.

Classification

  • Type

    F<sub>uzit</sub> - Utility model

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Research and development of mobile water-skiing lifts - wakeboarding.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Patent/design ID

    33960

  • Publisher

    CZ001 -

  • Publisher name

    Industrial Property Office

  • Place of publication

    Prague

  • Publication country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Date of acceptance

  • Owner name

    HRADECKÝ PÍSEK a.s.

  • Method of use

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence