Vocational competencies as a result of education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25739018%3A_____%2F19%3AN0000008" target="_blank" >RIV/25739018:_____/19:N0000008 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Profesní kompetence jako výsledek vzdělávání
Original language description
Příspěvek vychází z charakteristik vzdělávacích procesů v současnosti podle britské pedagožky Daisy Christodoulou. Tato autorka upozorňuje na skutečnost, že ve vědách o výchově se objevují tendence, které preferují vznik kompetencí člověka před učením se poznatků a osvojováním dovedností. Němečtí pedagogové Heyse a Erpenbeck jsou toho názoru, že proces vyučování a učení směřuje k tvorbě tzv. fluidních kompetencí. Fluidní kompetenci chápou jako schopnost člověka spojit své chování a jednání s požadavky určité situace, ve které se nachází. V tomto kontextu jsou analyzovány jednotlivé kroky (fáze) při formování uvedených kompetencí člověka. Fluidní kompetence jsou chápány jako základ profesních kompetencí, jako součást i výsledek vzdělávacího procesu. Následně jsou řešeny aktuální problémy posuzování profesních kompetencí v praxi. Jedná se o vztah kompetencí a kvalifikací a o vztah profesních kompetencí pracovníků a kompetencí podniků. Příspěvek je zakončen požadavkem určité vyváženosti výstupů vzdělávání mezi formováním profesních kompetencí na straně jedné a osvojováním vědomostí na straně druhé.
Czech name
Profesní kompetence jako výsledek vzdělávání
Czech description
Příspěvek vychází z charakteristik vzdělávacích procesů v současnosti podle britské pedagožky Daisy Christodoulou. Tato autorka upozorňuje na skutečnost, že ve vědách o výchově se objevují tendence, které preferují vznik kompetencí člověka před učením se poznatků a osvojováním dovedností. Němečtí pedagogové Heyse a Erpenbeck jsou toho názoru, že proces vyučování a učení směřuje k tvorbě tzv. fluidních kompetencí. Fluidní kompetenci chápou jako schopnost člověka spojit své chování a jednání s požadavky určité situace, ve které se nachází. V tomto kontextu jsou analyzovány jednotlivé kroky (fáze) při formování uvedených kompetencí člověka. Fluidní kompetence jsou chápány jako základ profesních kompetencí, jako součást i výsledek vzdělávacího procesu. Následně jsou řešeny aktuální problémy posuzování profesních kompetencí v praxi. Jedná se o vztah kompetencí a kvalifikací a o vztah profesních kompetencí pracovníků a kompetencí podniků. Příspěvek je zakončen požadavkem určité vyváženosti výstupů vzdělávání mezi formováním profesních kompetencí na straně jedné a osvojováním vědomostí na straně druhé.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů