Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25846906%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/25846906:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://slamka.cz/exe-tracker-lab" target="_blank" >https://slamka.cz/exe-tracker-lab</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“
Original language description
Cílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářskýcCílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářských dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy. Předložená metodika je nástrojem zejména pro učitele českého jazyka a speciální pedagogy, kteří jsou kreativní a mají zájem používat nové metody ve výuce. Rozvoj čtenářství je důležitým prvkem v psychickém vývoji osobnosti i ve vývoji schopnosti (dovednosti) se dále vzdělávat. Dovednost číst a porozumět textu je zásadní pro efektivní výuku ostatních vyučovacích předmětech. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ pomůže určit a rozpoznat typy čtenářských chyb a blíže specifikuje, jak vznikají. Nedílnou součástí metodiky je rovněž analýza chyb, které vznikají nepochopením textu při řešení testových úloh. Testování žáků je jedním z často využívaných způsobů ověřování jejich znalostí, proto pokud nerozumí zadání v testu, nemohou v nich dosáhnout adekvátních výsledků. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ je připravena i pro jiné země z evropského kulturního prostoru, takže její jazykové mutace jsou po pilotním ověřením mezinárodně využitelné. Metodika má rozsáhlou přílohu výsledků pilotáže a ověřování, které proběhly přímo na ZŠ v regionu s velkým počtem žáků. h dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010279" target="_blank" >EG16_084/0010279: Laboratory of diagnostics of visual strategies to improve reading and comprehension using Eyetracking</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Metod_ET
Regulation ID
M052/M/2020
Technical parameters
Certifikovaná metodika "Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu" je rozdělena pro přehlednost do několika samostatných částí. V první ucelené části metodiky jsou detailně vysvětleny a popsány kvalitativní a kvantitativní znaky čtení včetně způsobů hodnocení správnosti čtení. V dalším textu jsou na pozadí akademických i aplikačních výzkumů vysvětleny principy využitelnosti metody eye-trackingu pro hodnocení správnosti čtení a diagnostiku čtenářských dovedností. Ve druhé části dokumentu je podrobně vysvětleno uplatnění metodiky v praxi při diagnostice žáků s využitím eye-trackingu. Metodika popisuje způsob měření a vyhodnocení dat z eye-trackingového měření a to jak dat naměřených očních pohybů, tak i zaznamenaných zvukových dat, které umožňují hodnotit především správnost a plynulost čtení. V další části jsou podrobně rozebrány texty pro 1. stupeň ZŠ včetně postupu jejich vytváření i hodnocení. Na zákaldě provedené pilotáže je podrobně rozebrána interpretace možných výsledků a doporučení, jak v jednotlivých případech postupovat.
Economical parameters
Certifikovaná metodika přináší praktický nástroj pro zvýšení efektivity při získávání a zlepšování čtenářských dovedností pro pedagogy a jiné specializované odborníky. Metodika není určena k prodeji, avšak její ekonomický přínos je především v podpoře laboratoře eye-trackingu a SW ReadLab. Díky tomu, že tyto další výsledky projektu/produkty vycházejí z této metodiky je pro komerční uplatnění SW a laboratoře velmi důležité, že existuje certifkovaný postup využití těchto produktů. Tato skutečnost může značně přispět ke zvýšení zájmu potenciálních zákazníků.
Certification body designation
Česká společnost pro jakost, z.s.
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů