All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25846906%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/25846906:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://slamka.cz/exe-tracker-lab" target="_blank" >https://slamka.cz/exe-tracker-lab</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Certifikovaná metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eye-trackingu“

  • Original language description

    Cílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářskýcCílem metodiky je zavedení exaktního diagnostického systému pro přesné definování a stanovení úrovně čtenářské gramotnosti a identifikace konkrétních nedostatků za účelem zvýšení čtenářských dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy. Předložená metodika je nástrojem zejména pro učitele českého jazyka a speciální pedagogy, kteří jsou kreativní a mají zájem používat nové metody ve výuce. Rozvoj čtenářství je důležitým prvkem v psychickém vývoji osobnosti i ve vývoji schopnosti (dovednosti) se dále vzdělávat. Dovednost číst a porozumět textu je zásadní pro efektivní výuku ostatních vyučovacích předmětech. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ pomůže určit a rozpoznat typy čtenářských chyb a blíže specifikuje, jak vznikají. Nedílnou součástí metodiky je rovněž analýza chyb, které vznikají nepochopením textu při řešení testových úloh. Testování žáků je jedním z často využívaných způsobů ověřování jejich znalostí, proto pokud nerozumí zadání v testu, nemohou v nich dosáhnout adekvátních výsledků. Metodika „Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu“ je připravena i pro jiné země z evropského kulturního prostoru, takže její jazykové mutace jsou po pilotním ověřením mezinárodně využitelné. Metodika má rozsáhlou přílohu výsledků pilotáže a ověřování, které proběhly přímo na ZŠ v regionu s velkým počtem žáků. h dovedností, který je vhodný pro rutinní využití v pedagogické a jiné odborné praxi. Vyvinutá metodika a její praktická aplikace umožňují uživatelsky jednoduchý, ale zároveň velmi přesný popis čtenářských dovedností jednotlivce na všech úrovních čtenářské gramotnosti (správnost čtení, plynulost čtení, porozumění textu apod.) a poskytují praktický výstup ve formě zprávy.

  • Czech name

  • Czech description

Classification

  • Type

    N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG16_084%2F0010279" target="_blank" >EG16_084/0010279: Laboratory of diagnostics of visual strategies to improve reading and comprehension using Eyetracking</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Metod_ET

  • Regulation ID

    M052/M/2020

  • Technical parameters

    Certifikovaná metodika "Diagnostika čtenářských dovedností žáka s využitím Eyetrackingu" je rozdělena pro přehlednost do několika samostatných částí. V první ucelené části metodiky jsou detailně vysvětleny a popsány kvalitativní a kvantitativní znaky čtení včetně způsobů hodnocení správnosti čtení. V dalším textu jsou na pozadí akademických i aplikačních výzkumů vysvětleny principy využitelnosti metody eye-trackingu pro hodnocení správnosti čtení a diagnostiku čtenářských dovedností. Ve druhé části dokumentu je podrobně vysvětleno uplatnění metodiky v praxi při diagnostice žáků s využitím eye-trackingu. Metodika popisuje způsob měření a vyhodnocení dat z eye-trackingového měření a to jak dat naměřených očních pohybů, tak i zaznamenaných zvukových dat, které umožňují hodnotit především správnost a plynulost čtení. V další části jsou podrobně rozebrány texty pro 1. stupeň ZŠ včetně postupu jejich vytváření i hodnocení. Na zákaldě provedené pilotáže je podrobně rozebrána interpretace možných výsledků a doporučení, jak v jednotlivých případech postupovat.

  • Economical parameters

    Certifikovaná metodika přináší praktický nástroj pro zvýšení efektivity při získávání a zlepšování čtenářských dovedností pro pedagogy a jiné specializované odborníky. Metodika není určena k prodeji, avšak její ekonomický přínos je především v podpoře laboratoře eye-trackingu a SW ReadLab. Díky tomu, že tyto další výsledky projektu/produkty vycházejí z této metodiky je pro komerční uplatnění SW a laboratoře velmi důležité, že existuje certifkovaný postup využití těchto produktů. Tato skutečnost může značně přispět ke zvýšení zájmu potenciálních zákazníků.

  • Certification body designation

    Česká společnost pro jakost, z.s.

  • Date of certification

  • Method of use

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů